به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ساعت ۰۷:۴۸
کد مطلب : ۱۲۱۰۶۲
دمدمی مزاج بودن ترامپ

بی ثبات‌ترین رییس جمهور تاریخ امریکا

بی ثبات‌ترین رییس جمهور تاریخ امریکا
داریوش احمدیان

با بررسی حدود یک سالی که نام دونالد‌ ترامپ بیش از گذشته شنیده می‌شود و همچنین اظهاراتش در این یکی دو هفته‌ای که از انتخابش می‌گذرد می‌توان مهمترین ویژگی شخصیتی او را عدم ثبات در اظهار نظر دانست. به گونه‌ای که می‌توان چندین و چند مورد از مواضع اعلامی او را یافت که چندی بعد موضعی خلاف آن را اعلام کرده است، با مزه‌ترینش همین چند روز پیش بود که ابتدا اعلام کرد که به روزنامه نیویورک تایمز نخواهد رفت و بعد از مدت زمان کوتاهی نظرش عوض شد و ساعاتی بعد روبروی مسئولان این روزنامه نشسته بود.

حال پرسشی که می‌توان درباره‌اش اندیشید این است که دمدمی مزاج بودن دونالد‌ترامپ که می‌توان آثار آن را در زندگی شخصی و فعالیت‌های اقتصادی اش هم یافت چه تاثیری در نوع کنشگری دولت ایالات متحده در حوزه‌های مختلف خواهد داشت؟ برای تقریب به ذهن می‌توان نمونه‌ی داخلی این نوع از مدیریت که زمان زیادی هم از آن نگذشته است به خاطر آورد.

تصمیمات عجولانه، غیر کارشناسی و پر نوسان وضعیتی را برای اقتصاد ایران بوجود آورده بود که بعنوان مثال قیمت ارز به شکل دقیقه‌ای تغییر می‌کرد یا قیمت طلا به حدی افزایش یافت که موجب حیرت افرادی که در این بازار کارکشته هم هستند شده بود، یا در حوزه سیاست خارجی طیف وسیعی از موضع گیری‌های متناقض دولتی را شاهد بودیم به گونه‌ای که رییس آن دولت هم نابودی و محو کردن رژیمی که از منظر سازمان ملل یک کشور محسوب می‌شود از صفحه‌ی روزگار را موضع رسمی دولت می‌دانست و هم دوستی با مردم ساکن در همانجا که خواهان محو شدنش بود.

در سیاست داخلی و فرهنگ هم تنها کافی است نظرات اعلامی دولتی‌ها را با تصمیمات اعمالی شان مقایسه می‌کردیم تا اوج بی ثباتی و عدم هماهنگی در تصمیم گیری‌ها را شاهد باشیم. با این توضیح که اقتصاد امریکا نسبت به اقتصاد نحیف ایران ضربات کمتری از حضور چنین رییس جمهوری خواهد خورد و ساختار سیاسی امریکا امکان خروج از ریل را به رییس جمهور کمتر از کشورمان خواهد داد اما این یک واقعیت گریز ناپذیر است که حضور شخصی با تصمیمات متزلزل مانند‌ ترامپ قطعا آسیب هایی را در حوزه‌های مختلف متوجه این کشور می‌نماید.

با توجه به بی ثباتی آشکار رییس جمهور جدید امریکا می‌بایست که تصمیم گیران در ایران با هوشیاری بسیار بیشتری اظهار نظر کرده و اقداماتشان را نه بر کلیشه‌های رایج ضد امریکایی بلکه بر دوری گزیدن از احساسات و استفاده از تعقل و تدبیر استوار سازند. اگر با چنین نگاهی به سمت مواجه شدن با تصمیمات احتمالی‌ ترامپ حرکت کنیم آنگاه می‌توان از همین بی ثباتی شخصیتی او که احتمالا در کابینه اش هم هویدا خواهد بود استفاده‌های بسیاری کرد؛ استفاده هایی حتی بیش از زمان حضور شخص میانه رویی مثل اوباما در کاخ سفید.

ایرانداد
Romania
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۰۸:۳۱
فعلا برای اظهار نظر زود است. حداقل باید چند ماه از آغاز به کار ترامپ در کاخ سفید بگذرد تا عیار این آقا مشخص شود سپس مقامات ایران با آنالیز رفتار ایشان سیاست خود را آشکار نمایند. (345555)
مردمی
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۲:۴۰
سیاست آمریکا همیشه مشخص بود . بحث الآن نیست. از سالهای 1332 به این طرف سیاست آمریکا : استعمار - استثمار - تحقیر - کودتا و .... علیه کشورهای دیگر است. منتظر چه چیزی باشیم؟؟؟؟؟ (345577)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۸ ۰۰:۳۶
این بشر همه رفتار هاش نشون میده کپی احمدی نژاد

از اون ادبیات خارج از عرف دیپلماتیک تا شعار های عوام فریبانه اش (345616)
ایرانیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۳:۴۹
مثل اینکه شماها هم دلواپس شدید!!!!! (345584)
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۶:۰۹
اعترافات ناخواسته مایکل فلین نویسنده کتاب میدان نبرد و مشاور امنیتی دونالد ترامپ:
مایکل فلین را می شناسید همان ژنرال جنجالی اوباما که به خاطر اختلافات زیاد با رییس جمهور آمریکا کاخ سفید را ترک کرد و حالا مشاور اول ترامپ و اولین مقام امنیتی منصوب شده وی است .مایکل به شدت مخالف روی کار آمدن نیروهای میانه رو در ایران بوده وآن را باعث قدرت گرفتن ایران در منطقه و جهان میداند. اساسا اختلاف او با اوباما هم بر سر این موضوع بوده است.مایکل در کتاب خود چندین بار از کلمه بهانه استفاده کرده _> بقیه صفحه بعد> (345597)
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۶:۰۹
مثلا گفته ما نباید به بهانه هسته ای ایران را تحریم کنیم.این اولین اعتراف وی است که طبق تاکیدات مکرر مقامات ایران موضوع هسته ای ایران بهانه ای بیش نبوده .مایکل در صفحات 57 تا 63 کتاب خود به این موضوع پرداخته و نوشته ایران حتی در صورت داشتن سلاح اتمی توان استفاده از آن را ندارد.اما حرف حساب مایکل چیست.او نسخه اتحاد جماهیر شوروی را برای ایران مناسب میداند یعنی سیاست رها سازی و ایجاد چند قطبی و بی ثباتی در کشور و بر هم زدن وحدت و بر هم زدن اتحاد احزاب و جناح ها در ایران.بقیه> (345598)
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۶:۱۰
مایکل به هیچ عنوان طرفدار تغییر حکومت یا اصلاح حکومت در ایران نیست و در کتاب خود بارها اعتراف کرده که ما ایرانی می خواهیم از هم گسیخته و عقب مانده برای سالهای زیاد.اما او در اظهار نظری جدید گفته حتی اگر اوباما قانون تحریم های 10 ساله ایران را امضا نکند ما به کمک کنگره قوانین جدیدی وضع خواهیم کرد بر علیه ایران و مسلما ما منتظر عکس العمل ایران هستیم چون ما همین را می خواهیم.او گفته انتخابات آینده ایران اصلا برای ما مهم نیست چون همین حالا هم نیروهای تندرو در ایران حاکم هستند >بقیه> (345599)
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۶:۱۱
و بهانه های لازم را برای تحریم های بیشتر به ما میدهند.مایکل در مورد مردم ایران گفته:اصلا به آن فکر نمی کند و موفقیت ایالات متحده آمریکا و متحدانش برای او از همه چیز مهمتر است.منبع:کتاب میدان نبرد.مایکل فلین. (345600)
فردوس توسی
Australia
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۶:۲۹
خدا کنه با ایران کل کل نکنه و تو دام نتانیاهو و سعودیها نیفته (345606)