به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ساعت ۰۰:۳۶
کد مطلب : ۱۴۴۹۸

الف: مردم‌ايران مثل‌اصولگرایان٬ فکر نمی‌کنند

گروه سياسي- رسانه‌ها: ‌سایت «الف» متعلق به احمد توكلي نوشت: مهم‌ترین درس یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای محافظه‌کاران این بود که «باور کنند آنچه که در ذهن آن‌ها می‌گذرد و آن برآوردی که آن‌ها از سطح جامعه و افکار عمومی دارند، الزاما واقعیت ندارد و مردم آنگونه فکر نمی‌کنند که اصولگرایان می‌خواهند.» متن مقاله اين سايت اصولگرا را بخوانيد:
انتخابات ۲۴ خرداد دستاوردهای بسیاری را برای کلیه جریانات و تفکرهای مختلف سیاسی در جامعه به همراه داشت به نحوی که هر تفکر و جریانی بنا بر واقع بینی و اقتضایش، می تواند از این انتخابات و نتیجه آن بهره مند شود و این انتخابات قطعا می تواند گامی بلند به سوی بلوغ سیاسی اجتماعی ما باشد. و اما درسهای این انتخابات، مهمترینش برای اصولگرایان این بود که باور کنند آنچه که در ذهن آنها می گذرد و آن براوردی که آنها از سطح جامعه و افکار عمومی دارند، الزاما واقعیت ندارد و مردم آنگونه فکر نمی کنند که اصولگرایان می خواهند. مردمی که در طی یک دهه اصولگرایان را بر مسند نشاندند، می توانند در یک روز همان اصولگرایان را به زیر کشند به نحوی که بعضی از آنها از درک این موضوع عاجز می مانند و سعی می کنند تا رای مردم را به گونه ای دیگر تفسیر کنند.

مردم آن روزی به اصولگرایان پشت می کنند که احساس کنند دغدغه آنها دغدغه اصولگرایان نیست و اساسا اصولگرایان از فهم خواسته های مردم عاجزند. نکته ای که امروز باید انگشت تاکید بر آن نهاد این است که جریانات و کلیت جبهه اصولگرا پس از مواجهه با حماسه ۲۴ خرداد خواسته یا ناخواسته در یک دوره گذار قرار گرفته و ناچار است به سوی یک نوسازی فکری و اصلاح در رویکردها حرکت کند. در واقع پس از ۲۴ خرداد، مسئله اصولگرایان دیگر تن دادن یا تن ندادن به نوسازی نیست بلکه مبحث مهم امروز چگونگی پرداختن به امر نوسازی است. و نکته قابل تامل دیگر آن است که نوسازی در ذات خود همواره امری بحران زاست، چرا که در ستیز با سنت قرار می گیرد و عبور از این چالش به امری بحرانی تبدیل می شود.

با درک صحیح و واقع بینانه از این شرایط است که امروز باید گروه ها و جریانات اصولگرا برای حفظ باقی مانده پایگاه اجتماعی خود و ترمیم اعتبار از دست رفته، به اصلاح رویکردها و تغییر در نگرش های جاری روی بیاورند. قبول کنیم که این سطح از گفتمان دیگر توان جذب حداکثری ندارد و رویکرد فعلی پاسخگوی نیاز جامعه و حتی خواص هم دیگر نیست. رویکردی که نمی خواهد حقایق روز جامعه را درک کند و گفتمانی که تنها ایده آل ها را می بیند و از نیاز روزمره توده ها غافل می شود محکوم به شکست است. این رویکرد و این گفتمان بیشتر به رویه روشنفکرانی می ماند که افکار و ایده های خود را در کافه ها و قهوه خانه ها مطرح می کنند و آرمانشهر خود را به دور از مسائل روز جامعه در فضایی تصنعی شکل می دهند.

حلقه نخبگانی شکل گرفته در راس هرم اصولگرایان در طی این سالها انحصاری را بوجود آورد که آرام آرام سبب فاصله گرفتن مردم از این بدنه شد و ایده های جدید و اصلاحاتی که باید بر گفتمان اصولگرایی اعمال می شد، توان عبور از سد این حلقه بسته خواص و نخبگان را نیافت فلذا امروز اصولگرایان با بحران مقبولیت نه در بین مردم، که در بین اعضای خود مواجه شده اند. بحرانی که همین امروز باید برای آن چاره اندیشید و به فکر ترمیم و اصلاح آن بود هرچند در این راه، عده ای از این جمع خواسته یا ناخواسته جدا شوند چرا که امروز فراروی اصولگرایان گزینه دیگری اساسا وجود ندارد.

اصولگرایی سرمایه بادآورده نیست که بتوان به راحتی از آن چشم پوشید و کم بابت آن هزینه پرداخت نشده که بتوان دست روی دست گذاشت و فنای بیش از پیش آن را نظاره گر بود. بزرگان جریانات اصولگرا امروز باید درک صحیحی از دغدغه های جوانان و بدنه فعال خود داشته باشند و تلاش برای ترمیم وجهه اصولگرایی که جز با اصلاح رویکردها و تغییر نگرش ها و بازنگری مجدد در گفتمان میسر نیست را نباید با الفاظی چون افراطی گری و انحراف از مشی صحیح در نطفه خفه کنند.

اگر رویکرد فعلی و نگرش حاکم صحیح بود و اگر براورد از فضای عمومی جامعه با واقعیت و حقیقت ملموس در جامعه همراستا بود نتیجه انتخابات ۲۴ خرداد ماه به گونه ای دیگر رقم می خورد. باید واقعیت را پذیرفت و با حقیقت کنار آمد.

۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۰:۴۳
والبته مثل اصلاح طلب ها هم فکرنمیکنند
ضمن اینکه اصول گرایان نیز بخشی از جامعه هستند (107069)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۱:۲۸
دوست عزیز
دیدید که اتفاقا مثل اصلاح طلبها فکر می کنند
کافیست چشمان زیبای خود را باز کنید (107151)
گوگول
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۲:۳۰
عزیز دل برادر! اصول گرایان تافته جدا بافته این مملکت هستند . در پی رد اصولگرایی نیستم به دنبال رد ومحکوم کردن افراط گرایی هستم که امثال شما به دام مهلک آن گرفتار شده اید. (107185)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۵:۲۲
آقایان اصولگرا مطمئن باشید با این فضایی که طی این 4 سال پدید آوردید حالا حالا ها باید منتظر بمانید شاید چند ده سال دیگه مردم به سمت شما بیان.شاید! (107290)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۰:۴۵
همین تحلیل ها را در مورد انتخابات 88 که مردم به صورت مفتضاحانه اصلاح طلبها را کنار گذاشتند و انتخابات 84 نیز باید داشته باشید (107071)
گوگول
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۴:۴۲
مردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (107260)
مريم
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۴۴
خوابي؟! يا خودت را زده اي به خواب . (107420)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۰:۴۷
واقعا اصلاح طلبها چقدر فراموشکارند
در حالی که بسیاری از اصول گرایان در سال 88به موسوی رای دادن به 14 میلیون هم نرسیدید و این احمدی نژاد بود که 24 میلیون ای آورد
درحالی که خاتمی 20 میلیون رای آورد و این نشان از آن دارد که چقدر مردم از اصلاح طلب ها بگشتند
ضمن اینکه 9 دی نیز پاسخی به مجموه تفکرات اصلاح طلبی بود (107073)
گوگول
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۴:۴۴
گیرم صحبت های شما درست!!! آیا فکر نمی کنید این سری اون به قول شما 14 میلیون رسیدند به 18 میلیون ؟؟؟؟ این چه چیزی را نشون میده؟؟؟؟؟؟؟؟ (107263)
زنده باد اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۶:۴۵
ما پایبند به اخلاق هستیم و همین بابی رو برای اظهار نظر شما اصولگریان مدعی باز کرده. پاتوغداران اصولگرا مردم شما را در گذر زمان شناختند.
ماهی تا وقتی در آب است قدر آب را نمی داند ، آب از مردم در زمان احمدی نژاد گرفته شد تا شما چهره واقعی تان را نشان دهید. (107318)
سبزعلی
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۲۲:۱۷
کسی که خواب است را می توان بیدار کرد ولی کسی که خودش را به خواب زده نمی توان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (107504)
هادی
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۰:۴۹
با آن قسمت از نوشته که مدعی هستند مردم در طول یک دهه آنها را بر مسند قدرت نشاندند موافق نیستم. در واقع آنها برنده رقابتهایی شدند که در آنها رقیب نداشتند یا دست به عوامفریبی زدند. دقیقا همان کارهایی که خلاف اصولگرایی است. (107075)
محسن
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۰:۵۶
افرین حرف دل مردم اونی نیست که شما اصولگرایان در ذهن خود تداعی میکنید بلاخره به اصل مطلب پی بردن چه عجب این اصولگراها یه حرف حساب زدن (107079)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۰:۵۷
بالاخره یه چیزایی از واقعیت جامه فهمیدین>>>>>> (107080)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۱:۱۶
همین سایت الف چند ساعت قبل مطلبی با عنوان "درباره وزرای پیشنهادی و فتنه 88" چاپ کرده که نهایت بی انصافی است. تمام کامنت هایی که در دقایق و ساعات اولیه چاپ شد، به نفع نویسنده مطلب بود و تازه آخر شب به این نتیجه رسیدند که چند کامنت مخالف هم لابلای بقیه نوشته بیاورند. (107083)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۲:۲۶
راهکارهای خوبی برای برون رفت اصولگرایان ازوضعیتی که برایشان بوجودآمده بیان شده که نمایندگان اصولگرای مجلس فرصت دارند با دادن رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی جناب روحانی میتوانند بخشی از اعتماد ازدست داده خود رانزد مردم کسب کنند (107090)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۵:۲۸
رای اعتماد بدهند یا ندهند زیاد مهم نیست خیلی نگران این مسئله نباشیم. چون به خاطر عملکرد گذشته در هر حالتی 2 سال دیگه دورشون تمومه.ولی در هر صورت اگر می خواهند خاطره تلخی که در گذشته به بار آوردند تا حدی از ذهن مردم پاک شود و خود را ذلیل تر نکنند بهتر است رای اعتماد بدهند. (107296)
محمدی
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۲:۳۹
اصولگرایان در مجلس همین هفته با نحوه برخوردشان با کابینه اعتدالی اقای روحانی(کابینه ای که حتی خیلی مطلوب اصلاح طلبان هم نیست اما ان را می پذیرند) مشخص خواهند کرد برخوردشان با مردمی که دولت تدبیر و امید را برگزیده اند چگونه است وچقدر برای نظر مردم احترام قائلند. (107092)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۵:۳۷
آقا پس از هشت سال تازه یادش افتاده راهی که آمدند اشتباه بوده است. میگه خواص این جریان از مردم جدا شدند! آقاجان شما از همان اول کار از مردم جدا بودید و هستید و خواهید بود. (107097)
امير خان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۶:۵۵
مردم ايران قطعا مثل اصلاح طلبان هم فكر نمي كنند! (107098)
سجاد
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۶:۵۵
این حرف که اصول گرایان شکست خورده اند کاملاصحیح است اما طی دوران 30 ساله همیشه پس از 8 سال معمولا دولتی با گرایش فکری مخالف با دولت وقت سر کار امده است . به نظر من این یک اخطار برای اصلاح طلبان نیز می باشد که فکر 4 یا 8 سال دیگر را نیز بکنند و به فکر مردم باشند نه به فکر اطرافیان و هم حزبیهای خود . چرا که مردم با هیچ کس پیمان برادری نبسته اند. (107099)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۸:۴۳
یکی ازمعدود سایتهایی که مطالب عقلانی می نویسه.
بخصوص بعد از انتخابات. (107103)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۸:۵۲
مردم ایران هیچ وقت مثل اصول گرایان فکر نمی کردند، نمی کنند و نخواهند کرد (107106)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۸:۵۵
اگه اصول گرايي به معني رسايي گرايي ، كوثري گرايي ، حسينيان گرايي ، شجوني گرايي ، شريعتمداري گرايي ، كوچك زاده گرايي ، طائب گرايي ، علم الهدي گرايي ،فارس گرايي ،كيهان گرايي ، جبهه پايداري گرايي ،حلقه پرتو گرايي ،رجانيوز گرايي ،افراطي گرايي ،اتهام گرايي و ... باشد ، ملت به اين تفكر اصلاً اعتقادي ندارد .
ولي اصول گرايي به معني مطهري گرايي ، عسگراولادي گرايي ،منطق گرايي ، انصاف گرايي ،اعتدال گرايي و ... باشد ، قابل احترام مي باشد. (107107)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۹:۵۰
آورین !!!!! (107123)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۰:۵۸
از آنجا که نتیجه انتخابات 88 با دیگر انتخابات همخوانی ندارد آن انتخابات مخدوش می باشد. (107141)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۰:۵۹
نتیجه ۸ سال اصولگرایی افراطی دیده شد.ولی چرا بخشی از مردم و مسولین حاضر به پذیرش شکست ایده هاشون نیستند را فقط میشه در عدم بلوغ سیاسی کشور جستجو کرد (107142)
شنگول
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۶:۱۷
جدا با اي نظر مخالف هستم و من مگم اين مردم هستند و اكثريت ملت از همه جور و صنف و طبقه و قشري كارگر و كاسب و اداري پير و جوون و بازاري كه اصلا و ابدا مثل اصول گراها فكر نميكنند حالا ديگه نمي دونم كي بايستي مثل كي فكر كنه تا همه چي درست بشه ايشاا.... بله اينه ديگه (107313)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۷:۴۳
كسي كه خوشو به خواب زده رو نميشه بيدار كرد....افراطيگيري اصولا هيچ منطقي نداردو هميشه گوينده است و هرگز نميشنود (107363)
علیرضا
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۲۲:۱۴
واقعا یک کار خوب که برای مردم انجام دادن توضیح بدهند عقل بپذیره تورم کرانی سفره خالی دق سق خانوادهها بی ارزشی پول کجای جهان قرار داریم (107499)
چگوارا
۱۳۹۲/۰۵/۲۱ ۰۱:۴۷
آقای توکلی باید بدونن که حدود50درصد مردم به آقای روحانی رأی ندادن. این حرفا مال وقتیه که یکی با رأی 80-90درصدی رئیس جمهور بشه نه با 50درصد+یه خورده! اصول انقلاب ثابت و تعریف شده ست و هیچ جبهه و گروهی "قادر" به عوض کردن اون نیست، ما رئیس جمهور داشتیم که با رأی بالا "بنی صدر" از آب درومده! (107617)