به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۲۳:۴۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۴۶۸۶۶۹

قیمت جدید بنزین در کشور عراق اعلام شد

قیمت جدید بنزین در کشور عراق اعلام شد
گروه اقتصادی:دولت عراق از امروز قیمت بنزین بهبود یافته را ۳۰ درصد و قیمت بنزین سوپر را ۲۵ درصد افزایش داد.
به گزارش برنا، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عراق اعلام کرد که از امروز چهارشنبه اول ماه مه قیمت بنزین بهبود یافته و سوپر در این کشور افزایش یافت. بر اساس بیانیه این شرکت قیمت بنزین بهبودیافته با اکتان ۹۵ از ۶۵۰ دینار (۰.۵۰ دلار) به ۸۵۰ دینار (۰.۶۵ دلار) در هر لیتر و بنزین سوپر با اکتان ۹۸ از ۱۰۰۰ دینار (۰.۷۶ دلار) به ۱۲۵۰ دینار (۰.۹۶ دلار) در هر لیتر رسیده است.

حسین طالب مدیرکل شرکت پخش فراورده‌های نفتی عراق گفت: آنچه برای ما مهم است تامین بنزین معمولی است که با قیمت هر لیتر ۴۵۰ دینار به فروش می‌رسد و پرمصرف‌ترین نوع آن است. با توجه به اینکه ۸۲ درصد از کل مصرف روزانه را تشکیل می‌دهد که توسط پالایشگاه‌های ملی تولید می‌شود و مقادیری از مواد وارداتی اضافه می‌شود تا با آن مخلوط شود.
 
طالب افزود: در سال ۲۰۲۳ که ۱۴ تا ۱۵ میلیون لیتر بنزین در روز وارد می‌کردیم، قیمت هر لیتر بنزین معمولی حدود هزار دینار بود، اما اکنون با ورود پالایشگاه کربلا به ۸۰۰ تا ۸۵۰ دینار رسیده، زیرا واردات آن به حدود ۷.۵ تا ۸ میلیون لیتر کاهش یافته و با افزایش تولید و ورود پالایشگاه‌های شمال به خط تولید، واردات این نو ع بنزین به ۴ میلیون لیتر در روز کاهش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: دولت عراق به فرآورده‌های نفتی یارانه می‌دهد، اما این یارانه به موارد ضروری اختصاص خواهد یافت تا به نفع شهروندان ساده نظیر رانندگان تاکسی شود از همین رو بنزین با قیمت ۴۵۰ دینار در هر لیتر به فروش می‌رسد، اما دو بنزین بهبود یافنه و سوپر که مورد استفاده صاحبان خودرو‌های جدید است تنها ۱۸ درصد از مصرف روزانه در عراق را شامل می‌شود در حالی که روزانه ۳۲ میلیون لیتر همه انواع بنزین در عراق استفاده می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی عراق گفت: ۸۰ درصد از مقادیر بنزین بهبود یافته از خارج از کشور وارد می‌شود و کل مصرف به حدود ۴.۵ میلیون لیتر و در اوج مصرف در فصل تابستان به پنج میلیون لیتر می‌رسد و در مورد بنزین سوپر که کاملاً وارداتی است هر لیتر تقریباً ۱۴۰۰ دینار هزینه دارد.
برچسب ها: قیمت بنزین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها