به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب : ۲۳۹۴۹
کارون آب داد، کارون نان داد و حالا...!

نقش كليدي «كارون» در تمدن كهن ايراني

گروه جامعه: خوزستان استانی است تمدن‌ساز و تاریخی و بی شک در زمره سرزمین‌هایی است که تاریخ پیدايش آن به معنی کلمه به «قدمت ایران» است که در ادوار گوناگون و پرفراز و نشیب تاریخی از جمله استان‌هاي مهم و بزرگ کشور به شمار مي‌رفته و هنوز هم پس از گذشت قرن‌ها از عمر این دیار کهن و فرهنگ ساز نقش پر رنگی را در تمام عرصه‌هاي زندگی ساکنان خوزستان و ایران ایفا مي‌کند و همه وهمه‌ي اینها را باید مدیون رودخانه همیشه خورشان کارون دانست.
نقش كليدي «كارون» در تمدن كهن ايراني
جهانگیر ترکستانی

آنچه که امروز ما ایرانیان از آن به عنوان تمدن‌هاي کهن و بزرگ در کشورمان یاد مي‌کنیم و با افتخار متعلق به نیاکان خود مي‌دانیم و همواره خود را وارث آن معرفی مي‌کنیم همه از برکت وجود رودخانه سخاوتمند و تمدن ساز کارون است و همه مي‌دانیم تمدن‌هاي بزرگ در کنار رودخانه‌هاي بزرگ ظهور کرده‌اند و گواه این مدعا، در خارج از مرزها، رودخانه نیل و پیدایش تمدن مصر و در کشور عزیزمان و استان زرخیز خوزستان رودخانه کارون و پیدایش تمدن‌هاي اولیه ایران و... است.

نقش و اهمیت این رودخانه سرنوشت ساز را نمي‌توان به راحتی انکار کرد و اگر اعتقاد داشته باشیم «آب مایه حیات است» رودخانه کارون نه تنها مایه حیات خوزستان بلکه مایه حیات کشوراست و پرواضح است اگر شاهرگ حیاتی خوزستان آسیب ببیند قطعاً نه تنها استان، بلکه تبعات منفی و زیان بار آن به کل کشور آسیب‌هاي جدی و جبران ناپذیری وارد خواهد کرد.پس باید بپذیریم برداشت آب از سرچشمه‌هاي این رودخانه تحت هر عنوانی مخرب و پرهزینه است چراکه نتایج زیان بار برداشت آب در سنوات گذشته از ورودی‌هاي این رودخانه هم اینک مشکلات فراوانی را برای محیط زیست، کشاورزی، صنعت و نهایتاً مردم خوزستان به ارمغان آورده است.

خشکیدن برخی باغات کشاورزی، آلودگی‌هاي آب شرب، شوری آب کشاورزی، کاهش تولیدات باغی و صیفی جات و نهایتاً غذاهای انسانی و دام و طیور، تخریب اراضی پایین دست سد گتوند، فرسایش زیستی، تنش شدید در فضاهای سبز شهری و در پاره ای مواقع بروز بیماری‌هاي سخت از مهم ترین پیامدهای ناخوشایند کم آبی در رودخانه کارون است که درحال حاضر علاوه بر پدیده نامیمون ریزگردها، بارش باران اسیدی و سایر کمبودها و نارسایی‌ها مردم خوزستان را رنج مي‌دهند و بنابراین مسئولین امر باید با وسواس و دقت بیشتر موضوع برداشت مجدد آب از رودخانه کارون را مدنظر داشته باشند زیرا برداشت بدون محاسبه قطعا باعث برهم خوردن تعادل بین ورود و خروج و یا منابع و مصارف آب و نهایتاً ایجاد بحران در اندک موجودی فعلی آب رودخانه خواهد شد.

گرچه سالهااست که نخبگان، علاقه مندان محیط زیست، دلسوزان، منتقدان و متخصصان. ضمن برشمردن مزایای دبی رودخانه ونیزنگرانی خود را از تصمیمات غیرکارشناسانه وگاه عجولانه بعضی ازمسئولان کشور برشمرده‌اند و علاوه برآن پیامدهای ناگوار این موضوع را مکرراً گوشزد کرده، اما در طرف دیگر و به موازات این نصایح و هشدارها هنوز پافشاری برای برداشت آب از سرچشمه‌هاي کارون به قوت خود باقیست.

و اما سخن آخر اینکه کارون برای خوزستان نه تنها آب است بلکه نان نیز است ولذا مردم خوزستان سرنوشت پرآب ترین رودخانه کشور و شاهرگ حیاتی استان را سرنوشت خود مي‌دانند، رودخانه ای که درحال حاضرکم آبی اش علاوه برمشکلات حوزه کشاورزی، بسترهایش در شوشتر، اهواز و سایر شهرهای مجاورش خشک و فاقد پوشش مناسب برای حفاظت گردیده و اینها نمونه کوچکی از مشکلات فراوانی است که این روزها گریبان رودخانه و مردم استان را گرفته است و شهروندان خوزستان برای نجات کارون چشم انتظار توجه دولت تدبیرو امید هستند. ذکر این نکته خالی از فایده نیست که بدانید کارون از دیرباز تا کنون موجب طراوت، شادابی و سرزندگی دشت لاله گون خوزستان است پس مواظب باشیم با اجرای طرح‌هاي غیر کارشناسی و عجولانه لاله‌ها را نخشکانیم.

امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۷:۰۰
طلب یاری از همه ایرانیان ، دولتمردان و دوستداران محیط زیست برای مشارکت در پروژه ملی(نجات کارون) از خلیج فارس تا دریای مازندران...
طرح غیر کارشناسی انتقال اب (بهشت اباد) را برای همیشه متوقف کنید. (184981)
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۸:۱۲
کارون طی جنگ صدام نادان با ایران یک مانع دفاعی قوی در مقابل متجاوزین بود و این نقش قطعا قبلا نیز در تاریخ وجود داشته است (185025)
نيما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۲۲:۲۵
رودخانه كارون همانند اكسيژن در ريه هاى خوزستان است و شك نكنيد اگر كارون نباشد ويا ضعيف شود خوزستان هم نخواهد بود وياخوزستاني نحيف برجاي خواهد ماند. (185236)