به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۴۱۳۰۴
جایگاه خود را با جامعه جهانی، مقايسه كنيم

لزوم آینده‌اندیشی در مديريت كلان ايران

چكيده: ... نقد دولت‌های گذشته و شماتت گذشتگان کار راحتی است ولی رسیدن به اهداف و برنامه‌ها، کاری است بس دشوار.
لزوم آینده‌اندیشی در مديريت كلان ايران
عطا افشاریان

گروه سياسي: دوستی مي‌گفت نمي‌دانم چرا هر دولتی مي‌آید، بجای رسیدگی به خواست مردم در حال کوبیدن دولت قبل است، ما رای دادیم که مشکلات حل شود وگرنه خودمان مشکلات را مي‌دانستیم! این روزها تسویه‌حساب‌های سیاسی بازار داغی دارد و البته بالا رفتن از نردبان شکسته احمدی‌نژاد هم رونقی بی‌نظیر. از وزیر و وکیل تا طرفدار و رقیب، همه در حال شماتت هستند و البته بازار اینکه ما گفتیم و پیش‌بینی کردیم، من به این دلیل از دولت احمدی‌نژاد خارج شدم، من به موسوی و هاشمی رای دادم و قصه‌هاي دیگر نیز داغ داغ است، توهین و افترا و دروغگو خطاب‌نمودن احمدی‌نژاد هم که نقل مجالس است!

اگر چه نسبت دادن این موارد جدید نیست و این ادبیات سیاسی از سال 1387 در کشور رونق گرفت و شاید یکی از دلایل واکنش‌های احمدی نژاد در سال 1388 نیز طلوع همین هجمه‌ها و تهمت‌ها بود، که آن حوادث ناگوار را در مناظره‌ها رقم زد. باید گفت: باز هم به شهامت آن عده که از ابتدا تا انتها با احمدی‌نژاد بودند و حرف خود را با تغییر شرایط و برای محبوبیت تغییر ندادند، آفرين گفت! اما اگر دولت نهم و دهم و برنامه‌هاي آن باب میل مردم بود که مسلما در انتخابات گذشته به باقی ماندن آن حاکمیت رای مي‌دادند. مردم خسته از اقتصاد و سیاست و ارشاد هستند و البته معماهایی که در ذهن آنهاست، بالاخره دولت احمدی‌نژاد چه بود و چه کرد؟ و از همه مهمتر در اطراف آنها و در میان سیاست‌مداران چه مي‌گذرد؟ آیا احمدی‌نژاد مهره‌اي است برای محبوبیت سیاست‌مداران؟

تا چندین سال قبل سیاستمداران ما همواره با نگاه به عقب داشتن، وضعیت کشور را با دوران پهلوی مقایسه مي‌کردند و آمارها را نسبت به سال 57 مي‌سنجیدند غافل از اینکه اگر آمارها نسبت به ابتدای انقلاب بهبود نداشته باشد که زحمت مردم بر باد رفته است. شاید یکی از ابتکارات احمدی‌نژاد و دولت ایشان حرکت رو به جلو بود که نقطه سنجش پیشرفت خود را به ابتدای دولت خود انتقال داد و به عبارتی مقایسه عملکرد دولت خود را با دولتهای بعد از انقلاب انجام داد! این خود یک حرکت مثبت در طول عمر 30 ساله انقلاب بود و البته اکنون مقایسه دستاوردهای دولت جدید نیز با دولت قبل صورت مي‌گیرد.

ولی نیاز به باز شدن فصل جدیدی از مدیریت در کشور است، فصلی که در آن مقایسه عملکرد با حد مطلوب صورت گیرد. اگر عملکرد دولت آقای روحانی به نسبت دولت احمدی‌نژاد بهتر باشد که هنری صورت نگرفته است که این جزء بایدهاست. عملکرد دولت آقای روحانی باید با حد مطلوب و شایسته جامعه ایرانی مقایسه گردد. این انتظار وجود دارد که دولت قبل و تخلفات آنها به قوه قضائیه واگذار شود و البته نقد و بررسی عملکرد همه دولت‌های گذشته، برای هدف‌گذاری بهتر در آینده صورت گیرد.

مقایسه توام با جنجال دولت فعلی با دولت گذشته تنها، مانع رشد کشور خواهد بود، ضمن اینکه پرداختن بیش از حد به گذشته، هدر دادن فرصت‌های آینده است. گذشته خوب یا بد، گذشته است و باید چراغ راه آینده باشد نه داستان روز و شب ما برای فرصت‌سوزی دوباره. دولت فعلی و دولت‌های آتی باید خود را با اهداف و افق بلند‌مدت ایران و جایگاه آن در جامعه جهانی، با رویکرد اتحاد منطقه‌ای، مقایسه نمایند و بر اساس تحقق اهداف به خود نمره دهند. مسلما نقد دولت‌های گذشته و شماتت گذشتگان کار راحتی است ولی رسیدن به اهداف و برنامه‌ها، کاری است بس دشوار.

اميد222
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۷ ۱۰:۴۱
ترسيم ااينده روشن اقتصادي قوي دور از اختلاس براي مردم ايران
تعريف اينده:از نظر مديران نظام اينده از 190سال ديگه شروع مي شود وقبل از 190سال زمان حال محسوب مي شود (227917)
فروید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۷ ۱۲:۲۷
در مملکت ما چیزی به اسم آینده وجود نداره و همه حال رو چسبیدن... (227927)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۷ ۱۳:۳۶
متاسفانه چون دولت احمدی نژاد ضربه شدیدی به اقتصاد و روابط سیاسی بین المللی کشو زد همیشه زبانزد عام و خاص است و اینکه این دولت آبستن اون مشکلات اساسی هستش مجبوره که بخشی از مشکلات عمده را از دولت قبل بداند..
ولی من مطمئن هستم که آقای روحانی عزیز به کمک آیت الله هاشمی و تفکرات آقای خاتمی زندگی بهتری را برای مردم در آِینده نزدیک رقم خواهند زد
البته اینم بگم باید به هر نحوی شده جلوی این افراطیون را بگیرند (227955)
بوک مشهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۷ ۱۹:۵۳
نه بابا اگه به این هابود که باید کار خودش رو می کرد ولی دراین دوره همه به فکر حال خودشان هستند وخواهند بود (228126)
دروق گو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۷ ۱۹:۵۶
اره به قول بوک همه به فکر خودشان هستند (228128)