به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۵:۴۶
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۴۰۸۲۵
وقتی جای جوانان در مدیریت کشور خالی است

چرا باید منتظر فرار بیشترجوانان‌از کشور باشیم؟

گروه مقالات: رئیس‌جمهور در مراسم گشایش نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرده بود که صاحبان فرهنگ به ارشاد و گشت ارشاد نیاز ندارند و این آن‌ها هستند که باید دولتمردان و دولت‌ها را ارشاد کنند. چندی نگذشت که جانشین فرماندهی ناجا و معاون فرهنگی سپاه پاسداران نسبت به این سخنان آقای روحانی واکنش نشان دادند.
چرا باید منتظر فرار بیشترجوانان‌از کشور باشیم؟
عطا افشاریان

گروه مقالات: شاید یکی از رموز موفقیت احمدی‌نژاد در انتخابات سال 84 شعار جوانگرایی وی بود، شعاری که در نهایت بدینجا ختم شد که عده‌اي 200 نفره طی چندین سال اخیر سکان مدیریت کشور را در دست گرفته‌اند و رها نمی‌کنند. این شعار اگر چه به نوعی تسویه حساب تشکیلاتی و البته شعار انتخاباتی بود ولی در عمل حکایت از مکانیزم مدیریت کلان کشور و عدم وجود کادر سازی در این مجموعه و سطح بود. کادرسازی که شاید هنوز هم وجود ندارد.

جوانگرایی در مدیریت کشور به مفهومی که دولت نهم و دهم آن را اجرا کردند، مسلما تبعات سوء مدیریتی را برای کشور در برخواهد داشت. جوانها اصولا از قدرت ریسک بالاتری برخوردارند و خلاقیت و نوآوری آنها در مدیریت و اقتصاد مي‌تواند بسیار موثر باشد، ولی عدم وجود تجربه ممکن است منجر به تصمیمات احساسی و سوء تدبیر منجر گردد. ورود وزیر امور خارجه جوان کشور اتریش به کشور، این سئوال را در ذهن بسیاری از مردم تداعی نمود که چرا طی چندین سال گذشته مدیران کلان کشور جابجایی نداشته اند و سکان را به نسل‌هاي بعد خود نسپرده‌اند، آیا این نسل برای مدیریت آماده نبوده است و یا قدرت طلبی نسل اول انقلاب منجر به عدم جابجایی قدرت شده است.

به طور حتم هر کدام از اینها که باشد، نسل مدیران اولیه زیر سوال خواهند رفت، زیرا که عدم اعتماد به نسل دوم انقلاب نشانه عدم انتقال تجربه و عدم وجود کادرسازی در سطح کلان مدیریت است و به موضوع دوم نیز ترجیحا رد است. یکی از اشتباهاتی که در دولت قبل صورت گرفت کانون مشاوران جوان بود، زیرا اصولا جوانان بعنوان مشاور کاربردی ندارند. بلکه حضور مدیران جوان و کانون مشاوران با تجربه در کنار این مدیران مي‌تواند، مدیریت کشور را دچار تحول کند.

دوران 8 ساله ریاست جمهوری احمدی‌نژاد مي‌توانست یک فرصت طلایی برای تغییرات در مدیریت کشور باشد. تغییراتی که با مدیریت جوانان و بکارگیری نبوغ، نوآوری و خلاقیت و ریسک بالای آنها و تعدیل احساسات و تصمیم سازی ناپخته آنها با بکارگیری تجربه مدیران سابق همراه بود. در واقع خلاقیت با تجربه همراه مي‌گردید که نتایج مثبتی را در بر داشت، ضمن اینکه مدیران کهنه‌کار دولتی که اکنون راه و چاه کار را شناخته بودند و با سعی و خطا به مدیریت کلان پی برده بودند نیز وارد بخش خصوصی مي‌شدند و بدین ترتیب بخش خصوصی نیز از مدیریت آنها بهره مي‌برد. البته سازوکار نظارت برای جلوگیری از رانت نیز باید وجود داشته باشد.

جوانگرایی و کادرسازی نیاز مبرم و ضروری جامعه امروز ماست، چرا که عدم وجود کادر مدیریت برای آینده کشور و عدم وجود سازوکار صحیح برای کادر سازی در مدیریت کلان کشور، دولت را دچار تنش‌های سیاسی مي‌نماید که یکی از پیامدهای آن مدیریت افراد ناکارآمد در عرصه مدیریت دولتی خواهد بود. یکی از نتایج عدم وجود برنامه مشخص برای کادرسازی و تامین نیروی انسانی برای دولت، استخدام‌های بدون قائده در دولت قبل است.

در زمان آقاي خاتمی جهت ساماندهی به استخدام‌های دولتی و همچنین استفاده از نخبگان در بدنه دولت، آزمون استخدام ادواری  برگزار شد. این آزمون منطبق بر استانداردهایی در دنیا تدوین مي‌گردید که معلومات مدیریتی و تواناییهای آنها را محک مي‌زد، ولی در دولت بعد به دلایلی که قابل طرح نیست این آزمون و نتایج آن حذف گردید و عده‌اي بدون وجود پشتوانه علمی و بر اساس سلایق و سفارشات به بدنه دولت راه یافتند.

البته در صورتی که قوانین و مقررات کشور به گونه‌اي بود که ایجاد کار و اشتغال در بخش خصوصی 80 درصد اقتصاد کشور را شامل مي‌شد و کارآفرینی با خوانهای متعدد دولتی همراه نبود، استخدام این افراد مشکلی را برای جامعه ایجاد نمی‌نمود چرا که اصولا این نخبگان و فارغ التحصیلان ممتاز واقعی، علاقه‌اي به کار در بخش دولتی و دست و پا زدن با این ساز و کارها را نداشته و ندارند و مسلما تمایل آنها به ایجاد کسب و کار شخصی بالاتر خواهد بود.

اعتماد به جوانان و نسل جدید کشور و واگذاری مدیریت و اقتصاد کشور به آنها، ضمن بالابردن سرعت توسعه کشور، امنیت و رفاه کشور را به دنبال خواهد داشت و از مهاجرت جوانان جلوگیری بعمل خواهد آورد. مادامی که اقتصاد کشور دولتی است و قوانین و سازوکار اقتصادی کشور تولید محور نیست و قوانین اجتماعی ما نیز برنامه‌اي برای رشد جوانان ندارد باید منتظر فرار بیشتر جوانان از کشور باشیم.

روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۰۹:۵۰
وقتی شغل و مسکن و امکانات مناسب زندگی جوانان را نمی توانید تامین کنید چرا می خواهید جمعیت افزایش یابد!!!؟ برای خودتان نوکر می خواهید!!!!؟ (226924)
ج.د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۲۱:۲۳
خودشان که سیرو مرفه هستند. دیگران رادرک نم کنند. (227042)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۲۲:۰۴
آیا همه کسانی که تک فرزند شده اند ( بر خلاف باطل بودن تک فرزندی از نظر علمی ) مشکل اقتصادی دارند ؟ (227051)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۲۳:۲۳
میشه بفرمایید این نطریه علمی که تک فرزندی رو باطل می داند کجا و توسط چه کسانی ارائه شده است!!!؟ لطفا شما که انقدر مطلع هستید لینک اصلی رو برای ما هم معرفی بفرمایید. فرزتد کمتر زندگی بهتر یکی از احادیث پیامبر است که در کتابهای تنظیم خانواده در دانشگاه تدریس می شد. (227067)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۳ ۰۱:۰۸
در این مورد میتوانید به نظرات دکتر فرهنگ هلاکویی در مورد اینکه تعداد مناسب فرزند بین 2-3 باید باشد مراجعه کنید که در اینترنت ویدیوهایی آن فراوان است و ایشان معتقد است که 80 درصد تک فرزند ها مشکلات روانی تربیتی دارند و آنرا کاملا خطا میداند در ضمن آدرس زیر نیز در این مورد توضیحاتی دارد ، لطفا شما نیز لینک های خود در مورد اینکه تک فرزندی بهتر از 2-3 فرزندی است را بنویسید هر چند قطعا هیچ جامعه شناس ویا روانشناسی را هم نظر با خود نخواهید یافت در ضمن اولین بار است که کسی گفته دین موافق فرزند کم است و این از کشفیات شما بوده وگرنه این حدیث جعلی را فکر کنم خودت جعل کرده باشی

1_بررسي نقاط قوت و ضعف نظام تک فرزندي - وبلاگ دکتر سعید صیاد ...
drsayad.blogfa.com/post-719.aspx

(227082)
ایرانداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۳ ۰۲:۲۲
آقا جان مثل اینکه شما خیلی تشنه ازدواج هستید! اصلا این مطلب چه ربطی به ازدواج داشت!؟ اصلا کی حال و حوصله ازدواج دارد. (227091)
لیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۰:۱۵
متاسفانه فضا جوری شده است که بزرگترها فرزندان را به فرار از کشور تشویق می کنند (226928)
ر.م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۷:۴۸
خوب کاری میکنند. چون بزرگترا فهمیدند عمر خودشون تو این مملکت تباه شده و اون چیزی که از انقلاب تصور داشتند این نبوده و حالا فهمیدند دنبال سراب بودند. (227014)
فروید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۸:۴۷
یعنی اوضاع انقدر بده...!!!؟؟؟ (227025)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۰:۳۳
چرا نباید بره. بخدا خیلی وضع جوونا بد شده. به چه امیدی زندگی کنیم. من به شخصه سر مسئله ازدواج موندم. چه برسه به مسکن و ماشین و ... (226932)
بی نام
Italy
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۰:۳۶
این موردی که اشاره میکنید بسیار عمیق تر از آنست که برای بعضی غرق شده ها در توهمات قابل درک باشد.تقریبآ هیچ نوجوانی خصوصآ دخترها دیده نمیشود که در فکر خود خارج شدن از ایران را بهر قیمتی و در هر جهتی طراخی نمیکنند . اینکه ازدواجی قابل تصور نیست را همه آنها در ذهن خود بعنوان یک اصل دارند. حالا هی متوهمان بر طبل بی خبری خود بزنند....... (226937)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۱:۱۱
بي هنران افراط نما ،يا دلواپسان بوكوحرامي نسبت به جوانان متخصص حساس و حسادت بخرج مي دهند. وهميشه با شعار وجاروجنجال سعي مي كنند دربين مسئولين نظام آنها را بدنام وترسناك جلوه دهند.ومتاسفانه هم تا حالا موفق بودند. بطوريكه اكثرا مهاجرت كرده، يا بناحق آواره كشورهاي ديگر شده اند. واين بي هنران نان بيكاري و خودي بازي مي خورند. (226941)
باربد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۱:۱۵
تا وقت گل نی..تا وقتی اثول گرا و اصلاح طلب به هم میپرن تا زمانی که ارمان مون اتو گرفتن از هم باشه (226942)
123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۱:۳۲
آقای عطا افشاریان
تا زمانی که امثال آقای شیخ شجونی در این مملکت تصمیم گیرند وضع همین است.
مگر اینکه امثال سید محمد خاتمی تصمیم گیر شوند. (226946)
چ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۱:۳۵
جوانانی با تفکرات اومانیستی و غربی همان بهتر که بروند.ایران به جوانان تحصیل کرده با تفکرات دینی وملی قوی نیاز دارد،کسانی که از سطح علمی و هوشی بالا برخوردارند اما خود کمتر بین و واداده هستند به درد ملت و مملکت نمی خورند............... (226947)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۳ ۰۶:۲۷
برأي أين تفكر افراطي وبي منطق تو وأفراد وأبس كرا واقعا متاسفم همين تفكر بوده است كه بهترين جوانان ما را از أين كشور روي كردان كرده است و كشور به أين روز افتاده است واقعا متاسفم برأي كشورم ايران (227098)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۱:۳۷
یکی از علتها پذیرش کم دانشجوی دکترا در کشور است!!!!!!!!!!!!! (226948)
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۱:۴۸
کشور ما هم در به سمت جوان گرایی رفته
در 8 سال گذشته مدیریت کشور در دست یه عده جوان . . . مثل زنجانی و بذر پاش و .... بود (226950)
حمید
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۲:۲۰
مدیر محترم سایت اینجانب از اهالی یکی از مناطق همدان شنیدم که احمدی نژاد
میخواهد برای نمایندگی میاندوره مجلس کاندیدای ان منطقه شود . لطفا" بررسی و اطلاع رسانی نمائید . با تشکر (226954)
جمشي.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۲:۳۷
ما تنبل خونه اي به نام ايران براي افرادي بدون ارزش افزوده براي كشور راه اندازي كرديم. اكثر اين افراد كه براي امرار معاش از چندين ارگان اجرت ميگيرند،ذره اي در توليدات صنعتي وكشاورزي ويا علمي سهم ندارند، واين در حالي است كه بهترين نيروهاي كارآمد را به بهانه تراشي هاي مغرضانه همين عوامل ،از كشور فراري مي دهيم. وبا كوچكترين تحريم دست و پا ميزنيم . وتقصير را به گردن بي گناهان قرباني مي اندازيم. (226963)
بی نام و نشان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۲:۴۵
یکی از عوامل اصلی فرار جوانان و سرمایه های مملکت همین گشت ارشاد است (226967)
اميد222
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۲:۴۸
اقا فرار مغزها بي خيال بشيد دو دستي اين اقاي شجوني بچسبيد اگه از ايران بره يه مصاحبه بکنه ديگه افغانستانم به ايراني ويزا نميده لطفا ممنون خروجش کنيد (226968)
معلم ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۳:۲۰
ولله من مقدور بود برام حتما می رفتم
کاش من معلم در خارج از کشور بودم.
نه ایران که هر دولتی روی کار میاد زورش به کارمند و معلمان می رسه.
خدمات بیمه تکمیلی ما حذف کردن و برخلاف قانون همه حق بیمه باید از جیب خودمان بدیم.
ما این وزیر آموزش و پرورش نمی خواهیم هواررر (226975)
ج.د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۳:۳۵
تا به بن بست نرسيديم،نفهميديم. عقل كه نباشد ،جان ومال وناموس وكشور در عذاب است. (226980)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۵:۲۰
منم میخوام برم میتونی راهنمایی کنی (226994)
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۶:۱۸
کاری به پیر وجوان نداره مشکل خودی وغیر خودی است خودیها برای جون وپیریامکانات و شغل هست این جوانهای خلاق ایرانی هستند.، که چون خودی نیستند باید آواره غربت بشن (227001)
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۷:۴۸
اقای چ مملکت مال تمام ایرانیان با سلایق متفاوت هست ارث بابای کسی نیست که بگه کی بره یا نه جنابعای حتما ار همونهایی هستی که نه سواد داری نه لیاقت فقط چون خودی هستی داری مفت می خوری لطفا برا مردم ایران تعیین تکلیف نکن (227015)
چ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۹:۴۱
کسی به زور بیرونشون نکرده !! به جای استقامت وکمک به ابادانی کشور فقط به فکر خود وخانواده هستند که با این طرز تفکر ما هم با رفتن اختیاری!!! انان مخالفتی نداریم.بنده خود پدر یکی از نخبگان کشورم و فرزندم را برای اینده ایران تربیت می کنم نه برای ..... (227034)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۲۳:۲۸
احتمالا فرزند شما خیلی نخبه است که بیکار نیست یا شاید پدرش پارتیش کلفته و پول زیاد داره!!!؟ (227069)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۲۳:۳۸
اقای چ انسان روی زمین به دنیا امده تا مثل انسان زندگی کند همه دنیا سرای اوست پس دلیلی ندارد استقامت کند خداوند در قران میفرماید به این مضمون که روز قیامت رو به انسان میکنند و میگویند چرا بد زندگی کردی میگوید محیط زندگیم ناسالم بود خطاب می شود زمین با این وسعت به جای دیگری می رفتید . اگر کسی بتواند رفاه خود و خانواده اش را تامین کند و اخلاق و روانش را حفظ کند هر کجا باشد خداوند از او راضی است خدا عقد اخوت با ایران نبسته (227071)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۷:۵۸
می تون کسی توضیح بده اینهمه افزایش حق بیمه اجباری چیه ...فکر کردیم با رفتن احمدی نژاد همه چیز حل میشه (227019)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ۱۸:۰۵
مهمترین عامل در کادر سازی و ورود نسل های جدید(یا به عبارتی خون تازه) به سیستم مدیریتی-سیاسی کشور وجود احزاب (به معنی واقعی) است. (227020)
هان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۳ ۰۳:۲۰
در اولین فرصت باید رفت اما چند پل برای بازگشت باید گذاشت و به گونه ای رفت که زندگی در رفاه بیشتری باشه (227095)