به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۲۱:۵۵
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۹ ساعت ۱۷:۱۶
کد مطلب : ۴۴۵۳۱
مقاله وارده

مسئله اين است؛ شلاق، بهشت و...!

سعدين داورپناه

با اين هياهوي رسانه اي شايد كمتر كسي باشد كه در هفته هاي اخير واكنش ها به سخنان رياست جمهوري را نشنيده باشد. واقعيت اين است كه رسانه ها يا متاثر از فشاري خاص و يا سطحي نگرانه با رونوشت از خبرگزاري ها،مختصات اين مواضع و سرچشمه اين بحث را نقل نكرده و نمي كنند! اما اين گفتگو چگونه آغاز شد؟ مانند بسياري از مباحث ميان جناح هاي سياسي كشور اين مباحثه از سخنان آيت الله خامنه اي آغاز شد و ابراز نظر و نقل برداشت ها از مواضع ايشان چنين فضايي را رقم زد. تحميل ديدگاه هاي جناحي به سخنان رهبر و تلاش براي استفاده بمطلوب از اظهارات ايشان سياقي است كه چندي از عرياني و بي پردگي آن مي گذرد.

جناح هاي مختلف با همراه كردن منويات خود با اظهارات رهبري،ابزاري براي تاراندن مخالفين در برابر مواضعشان مي جويند كه گويي اعتبار نقل قول ولو نقل به مضمون با تركيبات خودساخته از سخنان رهبري مجوز پيشبرد سياستها را بر بستر ساختار سياسي امروز ايران صادر مي كند! به نقل از سايت رسمي رهبر، ايشان در ٢٣ ارديبهشت ماه سال جاري در ديدار با گروهي از مردم ايلام سخنراني داشته اند: « ... امیرالمؤمنین فرمود: اگر آنچه من میگویم، گوش کنید و عمل کنید، من شما را به بهشت خواهم رساند،اگرچه این کار، بسیار دشوار است، بسیار سخت است، تلخ است...این هدف امیرالمؤمنین [است‌]. رساندن انسانها به بهشت ... من از این جهت روى این تکیه میکنم که گاهى شنیده میشود کسانى در گوشه‌وکنار وقتى صحبت از هدایت و راهنمایى و بیان حقایق دینى و مانند اینها میشود، میگویند آقا، مگر ما موظّفیم مردم را به بهشت برسانیم؟ خب بله؛ بله، همین است. فرق حاکم اسلامى با حکّام دیگر در همین است: حاکم اسلامى می خواهد کارى کند که مردم به بهشت برسند...راه‌ها را باید هموار کند. اینجا بحثِ زور و فشار و تحمیل نیست؛ بحثِ کمک کردن است. »

پس از آن حسن روحانی، رئیس‌جمهور در سوم خردادماه امسال در همایش بیمه همگانی در سخنانی گفت: «به زور و شلاق نمي شود مردم را به بهشت برد، پيامبر شلاق در دستش نبود و به مردم اميد مي داد. اينقدر در زندگي مردم هر روز مداخله نکنيم ولو به خاطر دلسوزي، بگذاريم مردم راه بهشت را انتخاب کنند.»

همين واكنش امامان جمعه را بر انگيخت و حتي تا هفته گذشته نيز ادامه داشته است.
سيد احمد خاتمي: «رسالت حکومت دینی این است که جاده بهشت را صاف کند، ماموریتش هم این است حکومت وظیفه دارد جاده را هموار کند برای بهشتی شدن مردم...شما با اظهارات خود جاده جهنم را براي کسي صاف نکنيد.»
و آقاي علم الهدي: « شلاق که سهل است، با همه قدرت جلوی کسانی که مانع بهشت رفتن مردم شوند خواهیم ایستاد...کار پیغمبر هم مبارزه با کسانی بود که قصد جلوگیری از رفتن مردم به بهشت را داشتند.»
و البته پيش از آن واكنش ايت الله مكارم شيرازي: «برخی مسوولان که گفته بودند به زور شلاق نمی‌توان مردم را به بهشت فرستاد ما هم می‌گوییم این حرف درست است، ولی با دست خودمان نباید درهای جهنم را به روی مردم باز کنیم.»
و اما سردار احمدي مقدم فرمانده ناجا: «آقاي رئيس‌جمهور به درستي فرمودند که ما نمي‌توانيم به زور کسي را اهل يقين کنيم.»
و البته آيت الله مصباح يزدي: «اینکه عده‌ای بگویند دولت وظیفه‌ای برای دین مردم ندارد، بلکه وظیفه دولت فقط برداشتن تحریم‌ها و آن هم نه با مقاومت، بلکه از راه دیپلماسی است، بر خلاف خط امام(ره) است. مگر امام(ره) برای تحریم و اقتصاد قیام کرد؟»
حجت الاسلام محسنی اژه ای: «حضرت امام خمینی در تبعیت از پیامبر‌ اعظم و اهل بیت برای دینداری مردم و رسیدن آنها به بهشت و دوری از جهنم مشقت‌ها و مرارت‌های زیادی را تحمل کردند، ‌عده‌ای امروز می‌گویند به بهشت و جهنم مردم کاری نداشته باشید! ‌چنین تفکراتی به سخره گرفتن زحمات علما، مراجع و حوزه‌های علمیه است.»
و اخيرا در نماز جمعه تهران آيت الله محمدعلي موحدي کرماني: «کشور اسلامي بايد چهره اش اسلامي باشد. نمايان شدن بدحجاب ها در اين کشور دهن کجي به نظام و اسلاميت نظام است و مسوولان نبايد به چنين چيزي رضايت دهند.» بگذريم از حواشي و موضعگيري هاي چندباره از سوي رييس جمهور و يا نزديكان ايشان و يا منتقداني چون سيد احمد خاتمي، موضوع جالب توجه اين به نظر مي رسد كه رسانه هاي فارسي ولو آناني كه در فضاي مجازي آزادي كامل براي نقل واقعيات دارند از سرچشمه اين مباحث غفلت كرده اند و علي رغم آشكاري گويي از اين شيوه و راهكار جناح هاي سياسي بي اطلاع هستند!

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۹ ۱۹:۲۱
در کشور ما یک آیت الله که او را نابغه جهان اسلام می دانستند به خاطر چندجمله که موافق میل عده ای نبود به شیخ یوسف تبدیل کردند. تو خود حدیث مفصل بخوان از ا ین مجمل (234741)