به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۲۰:۰۷
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۶۳۷۱۷
تنها توسعه کمی دانشگاهها کافی نیست

دانشگاه‌‌ها محل دانش هستند يا توليد مدرك؟

...دانشگاه و دانشگاه رفتن از منظر جامعه و خانواده ها بعنوان صرفا یک هدف تعیین گردیده است، آن هم بدون استعداد یابی موثر، و از جانب دولت نیز برنامه مشخصی برای توسعه منابع انسانی وجود نداشته و ندارد
دانشگاه‌‌ها محل دانش هستند يا توليد مدرك؟
عطا افشاریان

گروه جامعه: به طور حتم یکی از دستاوردهای بزرگ بعد از انقلاب، تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و پیام‌نور و همچنین توسعه مراکز تحصیلات تکمیلی بوده است. هدفگذاری و تلاش مسئولین در این جهت یکی از ارزنده ترین خدمات به افزایش آگاهی مردم، توسعه و آموزش نیروی انسانی و همچنین رشد فرهنگی - اجتماعی کشور بوده است. چرا که توسعه آموزش عالی سبب ایجاد فرصتهای بیشتر گردیده و به تبع آن، کشف و رشد استعدادهای بیشتری صورت خواهد گرفت.

توسعه مراکز آموزشی به غنای فرهنگی و توسعه انسانی کمک شایانی خواهد نمود و دانشگاهها را باید یکی از مهمترین ارکان توسعه پایدار دانست. ولی باید توجه داشت که تنها توسعه کمی دانشگاهها کافی نیست و باید همزمان با توسعه کمی، کیفیت خروجی این دانشگاهها را نیز بالا برد. دانشگاه آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی در سالهای اخیر به طور چشم گیری افزایش یافتند، به شکلی که کمتر شهر کوچک و بزرگی را مي‌توان یافت که فاقد دانشگاه باشد. حتی شهرهایی هستند که فاقد امکانات آموزشی مناسب فنی حرفه‌اي و دبیرستان هستند ولی دارای دانشگاه مي‌باشند.

سوال اینجاست که آیا این گستردگی دانشگاهها نقشی در توسعه علمی کشور داشته است؟ مدرک گرایی و عدم برنامه ریزی مناسب آموزشی و انسانی در سطح کلان در کشور و اجرای برنامه های آزمون و خطای آموزشی، نیروی انسانی بالایی را در کشور دچار سردرگمی و هدر رفتن نموده است. نیروی انسانی که بدون آن توسعه غیر ممکن خواهد بود.

متاسفانه دانشگاه و دانشگاه رفتن از منظر جامعه و خانواده ها بعنوان صرفا یک هدف تعیین گردیده است، آن هم بدون استعداد یابی موثر، و از جانب دولت نیز برنامه مشخصی برای توسعه منابع انسانی وجود نداشته و ندارد و به نظر مي‌رسد دانشگاه و تحصیل برای دولتها نوعی ایجاد اشتغال تلقی مي‌گردیده است چرا که دانشجویان در آمار و ارقام بیکاران نمی گنجند و مادامیکه افراد در دانشگاه باشند احتمالا کمتر جویای کار خواهند بود.

مدرک گرایی و هجوم به دانشگاهها برای صرفا گرفتن مدرک، سبب هدر رفتن منابع عظیم مالی در خانواده ها و به تبع آن کل اقتصاد کشور و به دنبال آن هدر رفتن منابع انسانی خواهد شد. البته به این جریان عظیم کنکورگرایی و گزینش بر اساس تست و در نهایت مدرک گرایی، باید مقالات و پایان نامه های فروشی را نیز در نظر گرفت. شغلی جدید که برای دانشجویان مقالات و پایان نامه فراهم مي‌سازد تا طی مراحل رشد برای آنها راحت تر گردد.

خروجی‌هایی که در حالت ایده آل یعنی زمانیکه خود دانشجویان تحقیق را بر عهده داشتند، اثری در حل مشکلات کشور نداشت، چه رسد به اینکه این مقالات از میدان انقلاب تهران تهیه شوند. کافی است در محدوده کتاب فروشیهای روبروی دانشگاه تهران قدم زده باشید، حتما شاهد خواهید بود که افرادی بازاریابی مقاله ISI و پایان نامه را انجام مي‌دهند. رشد و توسعه دانشگاهها امری مطلوب است ولی دانشگاههایی که حتی در حد دبیرستانها و مراکز فنی حرفه‌اي نیز تولید علم ندارند و تنها مکانهایی برای مدرک گرفتن، دریافت هزینه تحصیل و وقت گذراندن شده اند، در چنین مراکزی علم و اندیشه تولید نخواهد شد.

در شرایط و موقعیت جدید کشور، به نظر مي‌رسد که مدیریت جدید وزارت علوم باید سامانی به دانشگاههای کشور بدهند قبل از اینکه جایگاه علمی کشور بیش از این سقوط کند. دانشگاه آزاد و پیام نور یک فروشگاه زنجیره‌اي نیستند که در هر شهر یا روستایی شعبه احداث نمایند. باید در فکر مطالعات منطقه‌اي و تدوین نقشه جامع استعدادهای منطقه‌اي باشند و سپس نسبت به ایجاد مراکز فنی حرفه‌اي آزاد با امکانات مناسب جهت حرفه آموزی و تخصص فنی کامل، در راستای احیای صنایع از میان رفته و هنر های منطقه‌اي گام بردارند.

امروز نیاز کشور به نیروهای فنی متخصص و نیروهای مسلط به کارآفرینی در کارگاههای کوچک هنری و صنعتی، به خوبی احساس مي‌شود و هنرهای دستی در شهرها و روستاها در حال نابودی هستند. شاید زمان آن رسیده است که نظام آموزشی کشور نیز همگام با اهداف کلان کشور، دچار تحول گردد تا بتواند باری از مشکلات آینده کشور بردارد.

شاهسون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۱۲:۴۷
وقتی اقتصاد خوابیده و تولید صورت نمی گیرد نیروهای فنی و کاربلد هم بیکار هستند.
وقتی اقتصاد خوابیده کارآفرینی خنده دار است.
وقتی اقتصاد خوابیده زندگی خنده دار است.
یک حکومت باید بستر کارآفرینی را فراهم کند بعد دم از کارآفرینی بزند.اول باید اقتصاد را شکوفا کرد ، رابطه را با جهان خوب کرد بعد گفت کارآفرینی.
با این رویه ی فعلی اقتصاد ما آینده ی تیره ای دارد. (272131)
دانشجوی دهه 60
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۲۳:۱۳
هیچکس نمی تواند منکر مشکلات اقتصادی مملکت که یکی از انها بیکاری است  شود ولی اکثر دانشگاههای ایران سیستم اشتباهی دارند که به راحتی مدرک میدهند و هیچگونه مشورتی و راهنمایی به دانشجو نمی دهند که چه رشته ای بخواند و چگونه در طی تحصییل باید مهارتهای مفید بیاموزد پس به خصوص در جنبه های کار افرینی و کارهایی که بدرد جامعه بخورد  فردی بدون مهارت عملی تحویل جامعه مبدهند. تازه این در مورد دانشگاههای سراسری معتبر کشور است چه برسد به دانشگاههای پیام نور و . . . .
از طرف دیگر به خاطر درامدهای نفتی و دولتهای (272256)
یاشاسین اردبیل
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۲۳:۵۳
دوست گرامی، لزوماً همه ی دانش ها نبایستی بر مدار اهداف کاربردی بچرخند. شاید در مقطعی ضرورت پیدا کنه اما در درازمدت پیروی از چنین سیاستی اشتباه محضه. ایالات متحده نمونه ی بارز این شیوه هست که پس از سا لها پی به اشتباهشون بردند و الان برای جبران آن بهترین دپارتمان های علمی-بنیادی را در دانشگاهای خودشون دارند و در علوم نظری و بنیادی چنان پیشرفت کردند که به تولید فکر و اندیشه هم می پردازند و دانشجویان را از سراسر دنیا به سمت خودشون میکشانند. (272268)
دانشجوی دهه 60
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۲۳:۱۵
ادامه . . .
از طرف دیگر به خاطر درامدهای نفتی و دولتهای پولدار چه قبل و چه بعد از انقلاب و استخدامهای فراوان در ادارات دولتی بی درو پیکر ،در جامعه هم ناشی از امتیازات فراوان در استخدامهای دولتی، کار فقط در استخدام در این ادارات معنی پیدا کرده و دانشجو اصلا با تفکر کاراموزی و مهارت اموزی تحصیل نمی کند و بیشتر دنبال کسب مدرک هستند چون توجیه نشده اند باید مهارت بیاموزند و یا اصلا در رشته ای تحصیل کنند که در جامعه به محصول و خدمات ان نیاز باشد و نه اینکه فقط به امید و محتاج استخدام دولتی باشند (272258)
یک دانشگاهی
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۴ ۰۰:۳۱
در دانشگاه تهران برای بالا نگه داشتن سطح علمی و بین المللی آن اساتید بسیار سخت گیرند و استاندادرد های بالایی را لحاظ میکنند. باور کنید دانشجویان بخصوص در رشته های فنی با نمرات حتی 5/. (نیم) مواجه میشند تا بیشتر و بهتر و عمیق تر درس بخوانند. آیا درست است که یک دانشجوی چنین دانشگاهی بعد از فارغ التحصیلی با دانشجوی فارغ التحصیل از همان رشته و از دانشگاه آزاد و یا پیام نور نمیدونم کجا آباد که اصلا رنگ استاد آنچنانی به خود ندیده یکی پنداشته بشه و در آخر به هردوشون بگن مثلاً مهندس؟ (272272)
امير
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۱۳:۰۹
بزاريد يه چيزو بگم.
دانشجو شيمي ام.معدلم هم حدودا سيزدست.يه استادم كه بهم -3- داده بود رفتم پيشش.بهم گفت به نظر من هيشكي تو كلاس درسو قد تو نفهميده ولي چه كنم كه ملاك من اين برگست.
استاد ديگري سر كلاس بهم ميگفت تو چرا آلي يك برداشتي؟به نظر من بايد بري آلي دو(افتادم)
ديگري ميگفت:تو ديگه نميخواد بخوني.به نظر من كاملا به بحث مسلطي.
اون يكي:آقاي امير آقا من خسته ام شما بيا درس بده!
و.....
با اين وجود هي مشروط ميشم.
يه عده ك كاملا مشخصه هيچي نفميدن معدلشون هيجدست!
فقط چون حفظ ميكنن.
سيستم ايراد داره. (272136)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۱۹:۳۰
مطمئنی یا داشتی تصوراتتو مینوشتی؟
دوست عزیز خواننده های این مطلب خودشون دانشگاه رفته هستن
چطور ممکنه درس رو در حد استاد بلد باشی و 3 بگیری؟
فقط اسمتو بالای برگه نوشته باشی خودش یکی دو نمره داره
خود شکن آینه شکستن خطاس
قبول که دانشگاه و سیستم نمره دادن مشکل داره ولی نه دیگه در این حد که نفر اول مشروط باشه و نفر آخر معدل هیجده!!! (272229)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۲۰:۲۲
حالت خوب نیست انگار . . . (272235)
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۲۲:۲۵
کحا درس میخونی تو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بابا تو حیفی نمون !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! برو برو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

جان من امثال شماها اگه برن مملکت اباد میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (272250)
یکمی متفاوت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۲۲:۳۰
ادم خوبه یه سوزن به خودش بزنه بعد چاغو بکشه رو بقیعه؟ به نظرتون چند درصد ماها که از دانشگاه به عنوان مهندس یا .... میزنیم بیرون موقع تحصیل نسبت به سطح دانشگاه موسسه یا .... که درس میخوندیم تلاش کردیم یا اینکه سعی کردم حداقل نسبت به یه استاندارد معین سطح علمی خودمون بالا ببریم!!!! من که چیزی ندیم جز اینکه استاد نمره بده بابا خسته ایم و...............(کلا چیزی جز پیچوندن از دانشجو جماعت سر کلاس نمیبینی!!) (272252)
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۱۳:۲۴
یک مدرک به دانشجو می دهند اما عوضش انرزی جوانیش را ازش می گیرند، ایدئولوزی خود را به ذهنش تزریق می کنند و به هوای اشتغال در آینده امکان هر تحرکی را از فرد می گیرند (272144)
دکتر بیکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۱۳:۲۹
دانشگاه آزاد همه مدارک رو بی ارزش کرد و بهمون ثابت کرد ثروت بهتر از علمه (272147)
دانشکاهی!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۱۵:۳۲
در کشور ما دانشگاه ها محل همه چیز هستند غیر از علم و دانش!! تازه ادعای مدیریت جهانی هم داریم و همه دنیا باید از ما الگو بگیرند!!!! (272173)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۱۵:۳۵
دانشگاهها محل فتنه فتنه کردن ناداران ورسایی وسوروس سوروس کردن شریعتمداریهاست. (272175)
وزیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۱۹:۵۷
تولید مدرک هستند
من اگر وزیر بودم اولین کاری که می کردم افزایش دستمزد اساتید بود چون اساتید گاها با ساعتی پنج تومان یا هفت توان دارن درس می دهند /دومین کار که می کردم هرکسی که بخواهد در دانشگاه درس بده حداقل 6 ماه دوره روش تدریس باید بره ببینه تا واقعاً تسلط پیدا کنه هم به تدریس و هم به مدیریت زمانی /هر ترم هم 20 جلسه باشه (272234)
ضد ارزش=ارزش (در ایران)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۲۳:۳۱
و دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی و علمی کاربردی رو تعطیل میکردیم. (272262)
پ ان یو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۲۱:۰۵
بخدا در جاهایی دانشگاه تاسیس شده که شرایط یک مدرسه را ندارند. شان علم و دانش واقعا تنزل پیدا کرده مقام و منزلت استاد هم زیر سوال رفته زیرا در این دانشگاههای بی کیفیت عده ای کاغذ (مدرک) گرفته که خود در کلاس هیچ استادی تلمذ نکرده اند افتخار استادی پیدا کرده اند و شان استاد را تنزل داده اند. (272241)
ملت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۲۱:۵۲
علم اکثر اساتید کم هست (272246)
علم=مسخره ترین ابزار در ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۲۳:۲۶
علم اکثر دانشجوها زیاد است؟؟؟...بابا دانشجوها هر وقت یکهزارم استاد بلد بودن، بعد بگن استاد بلد نیست. (272260)
بهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۴ ۰۰:۱۹
قدیما هرکی دانشگاه رفته بود یه ارج و قربی داشت بین مردم..همه بهش احترام میزاشتن..ولی حالا مردم خیلی نسبت به درس و تحصیلات عالیه بی اعتنا شدن وبعضا به کسایی که به خاطر علاقه به درس شغل ندارن و میخان مدارج عالی رو طی کنن به چشم ترحم و بی عرضگی نگاه میکنن..بچه های امروزی برای موضوع انشای "علم بهتر است یاثروت "..با صراحت مینویسن ثروت... (272270)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۴ ۰۰:۵۱
دانشگاه های ما مثل یک جزیره ی دور افتاده از این کشور هستند که اصلا از بازار کار و تولید و کسب درآمدو.... بی خبرن کاملا ایزوله (272273)