به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ساعت ۰۱:۴۱
کد مطلب : ۱۰۱۵۷۳
تهديدات متقابل آمريكا، روسيه، تركيه، عربستان و...

تشديد جنگ لفظي نيابتي بر سر سوريه

اوباما از پوتین خواستار توقف بمباران‌ها شد
گروه بين‌الملل: در حاليكه وزیر خارجه آمریکا به اسد هشدار داد در صورتیکه به اجرای آتش‌بس ملتزم نباشد، چه بسا منجر به تشکیل نیروی زمینی نظامی برای دخالت در سوریه شود، نخست وزیر روسیه می‌گوید: عملیات زمینی در سوریه به جنگ طولانی تبدیل می‌شود.
تشديد جنگ لفظي نيابتي بر سر سوريه
جان کری، در این باره گفت: اگر اسد التزاماتش را اجرا نکند، و اگر روسیه و  ایران وی را به سمت اجرای آن نبرند، جامعه جهانی بدون شک دست روی دست نخواهد گذاشت و نظاره‌ گر نخواهد ماند. از سوی دیگر وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی درباره عملیات زمینی در سوریه گفت: ما از ابتدا به همراه عربستان بر این موضوع تاکید کردیم که برای موفقیت در سوریه عملیات هوایی کافی نخواهد بود و باید عملیات زمینی نیز اجرا شود.

رسانه های خبری روسی با اشاره به گفت و گوی تلفنی روسای جمهوری روسیه و امریکا اعلام کردند: «باراک اوباما» در این گفت و گوی تلفنی از «ولادیمیر پوتین» خواستار توقف بمباران مواضع گروه های مسلح معارض در سوریه شد.  دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، «ولادیمیر پوتین» و «باراک اوباما» رییسان جمهوری روسیه و آمریکا در گفت و گوی تلفنی امروز خود در باره بحران سوریه و دیدگاه های واشنگتن و مسکو برای مبارزه با گروه تروریستی داعش مذاکره کردند.

کرملین اعلام کرد: سران دو کشور در گفت و گوی تلفنی خود که به ابتکار طرف آمریکایی انجام گرفت، بطور مفصل درباره مسایل سوریه و آخرین وضعیت روند حل و فصل بحران در این کشور گفت وگو و تبادل نظر کردند. «پوتین و اوباما نتایج نشست اخیر گروه حامیان سوریه که روزهای پنجشنبه و جمعه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار شد و در آن مفاد قطعنامه 2254 شورای امنیت در عرصه های انسانی و تعیین نقشه راه برقراری آتش بس در سوریه مورد تاکید قرار گرفت را عالی ارزیابی کردند.» دو طرف همچنین از برقراری آتش بس و کمک های انسانی به سوریه حمایت کردند.

مدوديف: عملیات زمینی در سوریه به جنگ طولانی تبدیل می‌شود
در همين حال، «دمیتری مدودیف» نخست وزیر روسیه می‌گوید عملیات زمینی نیروهای خارجی در سوریه به یک جنگ تمام عیار و طولانی تبدیل می‌شود. نخست وزیر روسیه در سخنانش در شبکه تلویزیونی «یورونیوز» از اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا انتقاد کرد. کری در کنفرانس مونیخ گفته بود در صورت شکست تلاش ها برای پایان دادن به جنگ در سوریه،‌ ممکن است نیروهای خارجی در این مناقشه حضور یابند.

مولود کاووس اوغلو، وزیرخارجه ترکیه گفته بود، کشورش با همراهی عربستان سعودی، ممکن است عملیات زمینی علیه «داعش» را در سوریه آغاز کنند. روزنامه هوادار دولت ترکیه «ینی سفاک» روز شنبه این سخنان را به نقل از وزیر خارجه ترکیه گزارش کرده بود. گروه بین المللی «حمایت از سوریه»، متشکل از ۱۷ کشور که روسیه و ایالات متحده نیز در میان آنها هستند، روز جمعه توافق کردند تا طی یک هفته به «ترک مخاصمه» در سوریه روی آورده و کمک‌رسانی انسان‌دوستانه به شهرهای محاصره‌شده سوریه را افزایش دهند.

الجبیر: روسیه موفق به نجات اسد نخواهد شد

از سوي ديگر وزیر خارجه عربستان، گفت که روسیه در تلاش‌های خود برای حمایت از بشار اسد، موفق نخواهد شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، عادل الجبیر افزود که تلاش‌های پیش از این، «ازجمله تلاش‌های ایران» برای سر پا نگاه داشتن بشار اسد «شکست خورده است.» او با ذکر این‌که «الان اسد از روسیه خواسته تا به او کمک کند» گفت که به باور او، این کمک‌ها «موفق به نجات اسد نخواهد شد.» سخنان تازه عادل الجبیر در باره «موفقیت‌آمیز نبودن» چشم‌انداز کمک‌های روسیه به اسد در حالی بیان می‌شود که در هفته‌های اخیر حملات متداوم هوایی روسیه علیه مخالفان بشار اسد باعث پیشروی نیروهای دولتی سوریه در جبهه‌های مختلف شده‌است.

بشار اسد نیز با اشاره به پیشروی‌های اخیر نیروهای خود گفته‌است که هرچند ممکن است «مدت درازی طول بکشد» اما تعهد می‌کند که دوباره کنترل تمامی خاک سوریه را به‌دست بگیرد. وزیر خارجه عربستان در ادامه سخنان خود با اشاره به بشار اسد گفت: «ممکن نیست فردی که باعث مرگ ۳۰۰ هزار آدم بیگناه شده بر سر قدرت بماند.» وی تأکید کرد که رفتن اسد «دیر یا زود انجام خواهد شد، این رژیم سقوط خواهد کرد و با این کار راه برای سوریه‌ای نو و بدون بشار اسد باز خواهد شد.» او از دولت سوریه خواست تا «بی‌درنگ به کمک‌های انسان‌دوستانه اجازه بدهد به همه نقاط سوریه وارد شوند، حملات نظامی به شهروندان بیگناه را خاتمه دهد، و دوره گذار سیاسی را در سوریه آغاز کند.» 

هاموند: پوتین با یک تماس می‌تواند جنگ در سوریه را خاتمه دهد
وزیر خارجه انگلیس اظهار کرد که پایان درگیری‌ها در سوریه تنها با یک تماس تلفنی رئیس جمهوری روسیه خاتمه می‌یابد. فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس در گفتگو با بی بی سی تصریح کرد: یک نفر در جهان است که می‌تواند به "جنگ داخلی" در سوریه و با یک تماس تلفنی پایان دهد. این شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است. وی افزود: رفتن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه یا ماندنش در نهایت به میزان آمادگی روسیه برای بهره گیری از نفوذش در کنار زدن وی از قدرت بستگی دارد. وزیر خارجه انگلیس همچنین از روسیه خواست تا از حملات هوایی در سوریه دست بردارد.

ايران: اعزام نیرو به سوریه موجب تصاعد بحران خواهد شد

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به رفتارهای دوگانه برخی کشورهایی که طی سال های متمادی مبداء و منشاء تروریسم بوده اند گفت: اعزام نیرو به کشور سوریه بدون درخواست این کشور، موجب تصاعد بحران و پیچیده تر شدن شرایط موجود خواهد شد. به گزارش ایرنا از روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی  در دیدار یاو دونکور هماهنگ کننده ارشد امنیتی غنا با بیان این مطلب افزود: مبنای ایدئولوژیک و منابع پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از گروه های تروریستی کاملا شناخته شده و یکسان بوده و تنها با اراده ای جهانی امکان مسدود سازی این مسیرها فراهم خواهد شد.

کمک پدافند هوایی ایران به سوریه
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم با تأکید بر اینکه هرگونه حضور در خاک سوریه بدون هماهنگی با دولت این کشور شکست به بار می‌آورد، گفت: دولت سوریه از ایران در زمینه پدافندی کمک‌ درخواست کند، تمام‌قد به آنان کمک می‌کنیم. امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره ادعای دولت عربستان برای اعزام نیروی زمینی به شمال سوریه، گفت: سوریه یک کشور بزرگ و اسلامی و صاحب دولت رسمی و ملتی غیور است که بیش از پنج سال است با تروریست‌ها مبارزه می‌کند و حضوری که بدون هماهنگی با دولت این کشور باشد، جز شکست و افتضاح چیزی به بار نمی‌آورد.