به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۱۰۷۰۶۲
در گفت‌وگو با مدیر رادیو جوان به بحث گذاشته شد

چالش صداوسیما با رقیبان جدی

گروه فرهنگی: مدیر رادیو جوان در پاسخ به اینکه صداوسیما در قبال رقیبانی جدی همچون شبکه‌های اجتماعی‌، ماهواره‌، شبکه نمایش خانگی و ... چگونه می‌تواند به‌روز باشد و نیاز مخاطب را برآورده کند؟ اظهار کرد: از شواهد و قرائن چنین برمی‌آید که آینده رسانه‌های جدید در گروی کسب رضایت و نظر مشتریان خواهد بود؛ بنابراین هر رسانه‌ای که بتواند مطابق با اقتضائات زمانی و مکانی به نیازهای مخاطبان خود پاسخ مناسب بدهد، موفق‌تر خواهد بود.
چالش صداوسیما با رقیبان جدی

علی سیفی  در همین زمینه گفت: یکی از نیازهایی که رسانه‌های جدید برای مخاطبان نسل جدید ایجاد کرده‌اند، تعامل بین رسانه و مخاطب و ارتباط دوطرفه است که البته بعضی رسانه‌ها گاهی از این مرحله هم پا را فراتر نهاده و به مخاطبان فرصت داده‌اند تا نوآوری‌هایی در زمینه پردازش اطلاعات و روند ارتباط و طراحی برنامه‌ها به خرج دهند که اگر مراقبت‌های لازم صورت نگیرد، جنبه کارشناسی رسانه را در درازمدت در مقابل نقد همه جانبه و پرسش های جدی قرار خواهد داد، به عبارت بهتر باید مراقبت شود که جایگاه مرجع بودن و معیار بودن رسانه تحت‌الشعاع عمل و عکس‌العمل مخاطبان قرار نگیرد.مدیر رادیو جوان درباره‌ی لزوم نقدپذیری رسانه ملی با اعتقاد بر اینکه در سال‌های اخیر شبکه جوان تا حدودی به بلوغ رسیده، بنابراین مطابق نظر بسیاری از کارشناسان رسانه، شکل واقعی نقد را در حوزه ارزش‌شناسی جستجو می‌کند و فرهنگ نقدپذیری را مقدم بر نقد می‌داند، در عین حال اظهار کرد: به عنوان کارشناس رسانه باید به این نکته اذعان کنم که بسیاری از مسائلی که برخی درباره صداوسیما مطرح می‌کنند، با نقد علمی و منطقی فاصله زیادی دارد.

 

سیفی در تعریف خود از پذیرش نقد، گفت: به نظر می رسد در حوزه نقد، صحبت درباره «فرهنگ نقد» و «فرهنگ نقدپذیری» بر هر چیزی مقدم است و به دلیل اهمیت اجتماعی - فرهنگی، هنری و حتی سیاسی بهتر است به عنوان یک مهارت اجتماعی آموزش داده شود و از طریق پرورش در ذهن افراد جامعه نهادینه شود و در مرحله بعد باید بپذیریم که این فرهنگ در یک ارتباط دوسویه - به خصوص زمانی که با رسانه دیداری و شنیداری سروکار داریم - به شکوفایی می‌رسد.او سپس ادامه داد: مسئله با اهمیت دیگر دلیل یا دلایل ناقد برای نقد یک مجموعه است و پس از آن، نتیجه‌ای است که فرد می خواهد از نقد به آن برسد، به این معنا که نقد باید به اصلاح رفتار و ایجاد ارزش افزوده و در مواردی به توسعه علمی منتهی شود. در حوزه هنر که صداوسیما با آن درگیر است، نقد اگر به شکل صحیح اتفاق بیفتد، پس از اصلاح به آفرینش هنری و گاهی به سبک منجر خواهد شد.

وی همچنین درباره‌ی لزوم نقد پذیری در رسانه‌ی ملی گفت: به نظرم صداوسیما در چندسال گذشته به اهمیت این مسئله پی برده و به صورت داوطلبانه و خودخواسته، زمینه را برای ایجاد پرسش فراهم کرده و هرجا که این چالش منطقی و علمی بوده، نتایج مثبتی درپی داشته است.علی سیفی در پایان به خبرنگار ایسنا گفت: این نگرش در صدا و سیما فرصتی فراهم کرده تا علاوه بر کنار گذاشتن برخی از حساسیت‌ها و یکسویه نگری‌ها درباره خود، بی هیچ واهمه‌ای از نقد، تحمل آرای خلاف بینش و سلیقه برنامه سازی خود را داشته باشد.

 

وی در همین زمینه در پاسخ به اینکه آیا روحیه‌ی نقد پذیری در رادیو و به ویژه رادیو جوان وجود دارد؟ گفت: شبکه جوان یکی از عوامل رشد و توسعه محتوایی و ساختاری خود را مدیون اجماع عقلی و نقد و بازاندیشی می‌داند. گذشته از این مسئله، بنده حتی اعتقاد دارم برخی نقدها را می توان در مقوله پیشگیری مطرح کرد و به کار بست و از مواجهه رسانه با برخی چالش‌های غیرعقلانی جلوگیری به عمل آورد.سیفی همچنین از پیش تولید برنامه‌های جدید در رادیو جوان خبر داد.

مرجع : ایسنا