به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۱۳ ساعت ۰۱:۴۲
کد مطلب : ۱۱۰۷۵۰
اگر داعش نبود امروز سوریه کشور آزادی شده بود

اردوغان:موضع‌‌ما درقبال‌سوریه تغییر نکرده است

گروه بین‌الملل: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه شنبه شب گفت: سیاست ترکیه در قبال سوریه طی 6 سال گذشته تغییری نکرده است.
اردوغان:موضع‌‌ما درقبال‌سوریه تغییر نکرده است
به گزارش ایرنا ، اردوغان در سخنرانی خود در مراسم افطاری در شهرستان مرزی «کیلیس» در نزدیکی مرزهای سوریه در جنوب ترکیه این مطلب را عنوان کرد. وی در این سخنرانی که بطور زنده از اغلب شبکه های تلویزیونی ترکیه پخش شد ، افزود: در باره سوریه آنچه را که 6 سال پیش می خواستیم، امروز نیز همان را می‌خواهیم، اگر گروه های تروریستی در سوریه وارد عمل نمی‌شدند، اکنون سوریه به یک کشور آزاد تبدیل شده بود، گروه داعش نماینده مسلمانان نیست و گروه اتحاد دموکراتیک (حزب کردی) نیز نماینده کردهای سوریه نیست.

رئیس جمهور ترکیه گفت: اگر کانون آتش سوزی سوریه است باید مستقیما این مساله را حل و فصل بکنیم. اردوغان خطاب به آوارگان سوری در ترکیه مژده داد که ترکیه به آنان حق شهروندی خواهد داد. وی با تشکر از مردم شهرستان کیلیس که آوارگان سوری را در شهر خود مهمان کرده اند، گفت: به آن دسته از شهروندان سوریه که در ترکیه به سر می برند و خواهان شهروندی ترکیه هستند حق شهروندی داده خواهد شد.

رجب طیب اردوغان همچنین اعلام کرد: حدود بیست شبه نظامی عضو داعش که عمدتا خارجی هستند در ارتباط با حمله هفته گذشته به فرودگاه استانبول که 45 کشته بر جای گذاشت ، در ترکیه در بازداشت بسر می‌برند. رسانه های ترکیه روز جمعه خبر داده بودند که دو تبعه روسیه به عنوان مظنونان بمب گذاری انتحاری در این حمله شناخته شده اند. گمان می رود یک چچن حمله به فرودگاه آتاتورک را طرح ریزی کرده باشد. اردوغان هنگام بازدید از این فرودگاه استانبول به رویترز گفت: تازه ترین یافته ها اشاره به داعش دارند.' وی افزود: در پی حمله انجام شده، حدود بیست شبه نظامی عضو داعش دستگیر شده اند و آنها در حال حاضر در بازداشت هستند.

* ابراز خوش بینی نخست وزیر ترکیه از پایان جنگ در سوریه و عراق

«بینالی ییلدریم» نخست وزیر ترکیه هم گفت: روزهای خوبی پیش رو داریم؛ جنگ در سوریه و عراق پایان خواهد یافت. نخست وزیر ترکیه این مطلب را در یک سخنرانی در شهر مرزی «حاتای» در نزدیکی مرزهای ترکیه با سوریه عنوان کرد و با اشاره به روند عادی سازی روابط کشورش با روسیه ابراز امیدواری کرد که خونریزی‌ها در منطقه هر چه سریعتر پایان یابد.