به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۱۲ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۱۱۲۸۰۰
مواد لبنی تاثیری در پاکسازی ریه ندارند

از ریزگردها چه می‎دانیم؟

گروه جامعه: مسئول نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: مواد لبنی تاثیری در پاکسازی ریه ندارند.
از ریزگردها چه می‎دانیم؟

مهندس علی سالاروند گفت: ریزگردها منشأ خارجی و داخلی دارند و براساس بخش‌بندی می‌توان مناطق را به کانون و متأثر از آن تقسیم‌بندی کرد.وی اضافه کرد: برای کاهش تولید ریزگردها از خارج، سازمان محیط زیست کشور وارد عمل شده و وزارت امور خارجه با پیگیری‌های خود با سازمان بین‌الملل سعی در تحقق این مهم داشته است.

سالاروند تصریح کرد: کشورهای عراق و سوریه متأسفانه به علت اوضاع نابسامان خود، اولویت اول را به مسأله جنگ اختصاص داده‌اند اما ترکیه حق‌آبه خود را به عراق پرداخت کرده است.مسئول نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان ادامه داد: حجم بیشتر آلودگی ایران از سمت کشور عراق می‌آید که امیدواریم با این حق‌آبه مقدار زیادی از ریزگردها کاهش پیدا کنند.

وی از جمله اقدامات داخل کشور برای کاهش ریزگردها به تصویب آیین‌نامه اجرایی آمادگی مقابله با پدیده گرد و غبار اشاره کرد و افزود: این آیین‌نامه به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب شده و در آن وظایف دستگاه‌های اجرایی و ارگان‎های دولتی در مقابله با پدیده ریزگرد مشخص شده است.

این پژوهشگر اظهار کرد: از جمله این وظایف می‌توان به احداث کمربندهای سبز در استان‌های متاثر از پدیده دانست و این کار جزء اقدامات بلندمدت محسوب می‌شود.سالاروند ادامه داد: همچنین فیکس کردن خاک با مالچ‌های زیستی و غیرآلاینده به عنوان طرح‌های کوتاه‌مدت در نظر گرفته می‎شود و احیای تالاب‌ها نیز از پروسه‌های متوسط است که باید پیگیری شود.

وی تصریح کرد: لرستان از جمله استان‌هایی است که متاثر از ریزگرد بوده و باید با احداث کمربندهای سبز از پیشروی آلودگی در آن جلوگیری کرد. در حال حاضر طرح‌های تحقیقاتی زیادی برای مقابله با این پدیده در دست اقدام است.

این محقق با اشاره به اقدامات پیشگیرانه‌ای که در زمان آلودگی باید انجام دهیم، گفت: کودکان، افراد مسن و بیماران قلبی عروقی باید تا حد ممکن از رفتن به هوای آزاد در زمان آلودگی خودداری کنند و در خروج از منزل حتما ماسک بزنند.سالاروند خودداری از ورزش در هوای آزاد و استفاده از خودروی تک‌سرنشین را از دیگر اقدامات دانست و افزود: افراد باید از خودروهای عمومی برای تردد استفاده کنند.

وی با اشاره به خواص مواد لبنی گفت: این مواد به علت خاصیت آنتی باکتریال موجب ضدعفونی دهان و سیستم گوارش می‌شوند اما تاثیری در پاکسازی ریه و دستگاه تنفسی ندارند.

مرجع : ايسنا