به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۱۴ ساعت ۲۳:۴۳
کد مطلب : ۱۱۳۰۱۱
توسط دادستان کل کشور؛

تعداد افراد اعدام شده ۲۰ نفر اعلام شد

گروه سياسي: دادستان کل کشور تعداد افراد اعدام شده گروهي موسوم به «توحید و جهاد» به اتهام انجام «اقدامات تروریستی» در سه استان کشور را ۲۰ نفر اعلام کرد.
تعداد افراد اعدام شده ۲۰ نفر اعلام شد
 حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: همه مراحل قانونی رسیدگی قضایی برای این افرادی که اعدام شده اند طی شد و اتهامات آنها در کیفرخواست ها آمده است. وی گفت: این افراد مرتکب جنایت، قتل و از بین بردن امنیت جامعه شدند و دستشان به خون مظلوم آلوده است. دادستان کل کشور افزود: این افراد زنان و کودکان را از بین برده اند؛ تخریب داشته اند و خلاف امنیت اقدام می کردند و در برخی مناطق کردنشین، علمای اهل سنت را نیز به شهادت رسانده بودند.

منتظری گفت: مجازات کسانی که مرتکب اینگونه جنایات می شوند اعدام خواهد بود و هیچ راه فراری از اجرای قانون نخواهند داشت. وی درباره هویت این تروریست های تکفیری هم گفت: اینها کسانی هستند که تحت تأثیر القائات تکفیری ها قرار گرفته بودند و برخی از آن سوی مرزها بودند و برخی هم از داخل بودند که تفکرات تکفیری را دنبال می کردند. دادستان کل کشور افزود: همانطور که این گروه های تکفیری و تروریستی در عراق و سوریه از هیچ جنایتی ابا ندارند در داخل ایران هم اگر قرار باشد مرتکب جنایاتی شوند خوشبختانه با تلاش و هوشیاری عوامل امنیتی و اطلاعاتی دستگیر می شوند و به مجازات می رسند.

گفتني اينكه، خبرهاي قبلي حاکی از اعدام هفت تا ۱۰ نفر به این اتهام‌ها بود.  آنگونه كه برخي رسانه هاي خارج از كشور گزارش داده‌اند: متهمان یاد شده روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد در زندان رجایی شهر کرج اعدام شده‌اند. در روزهای اخیر دادگستری استان کردستان و وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌های جداگانه، اتهام‌های متعددی به اعدام شدگان نسبت داده بودند.

واکنش آمریکا

فارس گزارش داد: «مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز در واکنش به اعدام اعضای گروه تروریستی «توحید و جهاد» در کردستان، ضمن اعلام نگرانی از وضعیت حقوق‌بشر در ایران، رسیدگی عادلانه و شفاف به پرونده‌ها در دستگاه قضایی ایران را خواستار شد.

سه‌شنبه این هفته بود که دادگستری کردستان از اعدام اعضای گروه تکفیری-تروریستی توحید و جهاد خبر داد؛ اعضای این گروه پس از سفر مقام معظم رهبری به کردستان در سال 88، با هدف ایجاد اختلاف و قائله در کردستان، دو روحانی برجسته اهل سنت، دو قاضی دادگستری، چهار نفر محیط‌بان و یک طلافروش را ترور کرده بودند. تونر در واکنش به اعدام این تروریست‌ها گفت که واشنگتن کماکان از به رفتار حقوق‌بشری ایران نگرانی دارد.

وی همچنین گفت یکی از کارهایی که آمریکا در برابر این اقدامات ایران می‌تواند انجام دهد، اطلاع‌رسانی از وضعیت حقوق‌بشر در ایران است که این کار با انتشار گزارش‌های سالانه انجام می‌شود. مارک تونر در خصوص اقدامات قوه قضاییه ایران هم نظر داد و گفت که آمریکا شفاف و عادلانه شدن روند رسیدگی به پرونده‌های حقوق‌بشری در سیستم قضایی ایران را خواستار است.