به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۵۹
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۴ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۱۱۳۷۹۵
فاز جدید شبیه سازی انتخاباتی مخالفان دولت

دوگانه رجایی‌سازی و بنی‌صدر‌بازی!

دوگانه رجایی‌سازی و بنی‌صدر‌بازی!
گروه سیاسی-رسانه‌ها: روزنامه همدلی نوشت: دوگانه احمدی‌نژاد‌–‌هاشمی و جلیلی – روحانی انگار دیگر کارکردی ندارد که دلواپسان درصدد برآمده‌اند پیش از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، دوگانه رجایی – بنی‌صدر به راه بیندازند. یک پست اینستاگرامی از سوی سعید جلیلی این شائبه را به وجود می‌آورد که مذاکره‌کننده ناکام هسته‌ای، روحانی را با بنی‌صدر مقایسه کرده است، فردی که هرچند اولین رئیس جمهور تاریخ ایران بود، اما با پیوستن به منافقین مرتکب خیانتی بزرگ به کشور شد. هرچند بنی‌صدر خطاب کردن رئیس‌جمهور قانونی کشور تازگی ندارد، اما پیش از انتخابات ریاست جمهوری این شائبه تقویت می‌شود که دوگانه‌های انتخابات‌ ریاست جمهوری سابق دیگر کارکردی ندارند. پیش از او محمود احمدی‌نژاد هم سعی می‌کرد خود را رجایی دوم نشان دهد. این درحالی‌است که جایگاه و شان رجایی در بین مردم چنان رفیع است که با وجود عمر کوتاه دولتش هنوز نمادی از خدمت‌گذاری در جمهوری اسلامی است.

آغاز شبیه‌سازی‌ها علیه دولت
شبیه‌سازی‌ها پایانی ندارد. برای اولین بار الیاس حضرتی نماینده مردم تهران از شبیه‌سازی مخالفان دولت پرده برداشت. این نماینده مجلس پس از آنکه سخنگوی دولت تشکیل اتاق‌های فکر توسط مخالفان را افشا کرد، از هدایت این اتاق‌های فکر توسط یک وزیر دولت احمدی‌نژاد خبر داد. حضرتی گفت که مخالفین قصد دارند تمام مسائل دولت احمدی‌نژاد را با دولت روحانی شبیه‌سازی کنند و بگویند دولت روحانی هم دزد است.

شخصیت روحانی در ادات شبیه دلواپسان
هرچند پس از این گفته‌ها دیگر از اتاق فکر دلواپسان خبری درز نکرد، اما چهره‌هایی به صورت فردی اظهاراتی بیان کردند که خود بیانگر سرعت گرفتن قطار شبیه‌سازی‌ها بود؛ با این تفاوت که این بار رئیس جمهور در ادات تشبیه مشبه‌به می‌شد. سیدحمید روحانی، از روحانیونی که به ضدیت با برجام شهره است، چهاردهم مرداد ماه در کنفرانسی که به مناسبت مشروطیت در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: «آن روزی که رهبری فرمودند من مذاکره را بیهوده می‌دانم، عمروعاص‌های امروز، رهبری را مجبور به مذاکره کردند. روحانیت و ائمه جمعه باید در برابر مذاکره با شیطان، نهضت به راه می‌انداختند؛ اما کوتاهی کردند. ما امروز رسوایی مذاکره و برجام را دیدیم؛ والخیر فی‌‌ماوقع. اگر سیل نامه از بسیج و روحانیت به ریاست‌جمهوری گسیل می‌شد، آقای روحانی جرئت مذاکره با آمریکا را نداشت. نباید می‌نشستند و نظاره‌ می‌کردند. اینها برای هر سخنرانی رهبری دهن‌کجی نشان می‌دهند و باید مجازات شوند. یکی از بدعت‌های آقای روحانی این بود که مردم را از جریان مذاکرات دور نگه داشت. آقای روحانی به جرم خیانت به کشور و دروغ و دوری از ولایت باید محاکمه شود.» او علاوه بر اینکه در سخنانش رئیس جمهور را به عمر و عاص تشبیه کرد، در ادامه سخنانش نیز او را با بنی‌صدر قیاس کرد و گفت: «خیانتی که آقای روحانی انجام داد، بنی‌صدر نمی‌توانست بکند. باید مراقب بود.»

سعید جلیلی تکرار کرد
تخریب روحانی از سوی اصول‌گرایان و به ویژه دلواپسان هرچند نکته جدیدی نیست و نزدیکان رئیس جمهور سابق بارها با وقاحت تمام روحانی را وکیل مدافع شیطان خطاب کردند، اما قیاس رئیس جمهور قانونی کشور با بنی‌صدر خیلی عجیب بود. با این حال این تشبیه‌سازی به بنی‌صدر پایان نیافت. سعید جلیلی، کاندیدای شکست خورده انتخابات 92 و از دیگر مخالفان سرسخت برجام جمعه شب در اینستاگرام خود عکسی منتشر کرد که محتوای آن بدون منظور به نظر نمی‌رسید. مطلب این عکس بازنشر گفته‌های دی ماه سال گذشته خودش در مشهد بود که به سعه صدر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در برابر اقدامات بنی‌صدر برمی‌گشت. او گفته بود: «در سال 1358 بنی‌صدر با آن ویژگی‌هایی که داشت به ریاست جمهوری انتخاب شد. امام با آن شخصیت و ویژگی‌‌شان می‌توانست بگوید این به درد نمی‌خورد، ولی خواست مردم بصیرت پیدا کنند، به همین دلیل حوصله می‌کرد تا مردم تصور نکنند کسی را که انتخاب کرده‌اند دارد به ناحق کنار زده می‌شود، بنابراین تحمل کرد تا وقتش رسید و رفتار امام یادمان هست. برخی در آن زمان می‌پرسیدند چرا امام این‌قدر حوصله می‌کند؟ چرا فرماندهی کل قوا را به او داد؟ چون امام می‌خواهد مردم را به حقیقت نزدیک کند و غبار را از میان بردارد و چهره‌ای را که به غلط وارد نظام شده است، به خود مردم بشناساند و لذا وقتی حقایق برای مردم روشن می‌شود، نه‌تنها عزل او لطمه‌ای به نظام نمی‌زند، بلکه پس از آن پیروزی‌های مهم خرمشهر و... رقم می‌خورد.

همین تدبیر را هم مقام معظم رهبری در عرصه‌های گوناگون داشتند. ما که می‌گوییم می‌خواهیم کمک کنیم، باید این نگاه را داشته باشیم تا بتوانیم فتنه‌ها را درست تشخیص بدهیم و در عرصه‌های مختلف نقشمان را ایفا کنیم. اگر از این زاویه به موضوع نگاه کنید، هم می‌توانید رفتار دشمن را خوب درک کنید، هم رفتار نظام را در این قضیه بفهمید.»
بازنشر این مطالب این سوال را مطرح می‌کند که مقصود کاندیدای شکست خورده آیت‌الله مصباح در انتخابات 92 چیست؟ آیا جلیلی که علاوه بر شکست انتخاباتی در مذاکرات خود نیز شکست خورده غرض انتخاباتی دارد؟ یا اینکه وی نیز همچون سلف خود محمود احمدی‌نژاد می‌خواهد این بار به جای دوگانه جلیلی – روحانی و احمدی‌نژاد –‌هاشمی با برچسب «بنی‌صدر» به روحانی، از خود رجایی دیگری نشان دهد؟

دوگانه بنی‌صدر – رجایی در دهه چهارم انقلاب
عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با همدلی در باره این نوع شبیه‌سازی‌ها می‌گوید: « این شبیه‌سازی‌ها نخستین بار نیست که صورت می‌گیرد و در دوره اصلاحات نیز انجام می‌شد. اما این رفتار آهن زنگ زده‌ای است که نمی‌توان برای هیچ بنایی به کار گرفت. امروزه سطح آگاهی جامعه بالا رفته است. مردمی که دوران بنی‌صدر را درک کرده‌اند تفاوت آن دوران با دوره کنونی را می‌شناسند. نسل جدید سرنوشت‌ساز نیز به واسطه شبکه‌های ارتباطی به شبیه‌سازی‌های آقای جلیلی توجهی نشان نمی‌دهد.»

وی تاکید کرد:«خواست ما به عنوان جریان اصلاح‌طلب این است که تحمل جناح‌ها بالا برود و مردم بر اساس آگاهی خود تصمیم‌گیری کنند و دایه‌های مهربان‌تر از مادر را در عرصه‌های انتخاباتی نبینند.» اما «آیا افرادی مانند سعید جلیلی با شبیه‌سازی روحانی به بنی‌صدر دنبال رجایی‌سازی هستند؟» ناصری در پاسخ به این سوال می‌گوید: «این احتمال وجود دارد. اما باید گفت که دوران گفتمان‌های تحت عنوان مقاومت سپری شده است. این گفتمان خود را در انتخابات 92 نیز نشان داده است که البته طرفداران اندکی هم داشته است، اما به اعتقاد من بعد از برجام عده‌ای از طرفداران این گفتمان که تحریم‌ها و همچنین آثار مثبت برجام را لمس کرده‌اند از این گفتمان ریزش کرده‌اند. بنابراین تریبون‌های مصرف گذشته با پوزیشین مقاومت‌طلبی در عصر مدرنیته برای حفظ منافع ملی جایگاهی ندارد. امروز دنیا، دنیای گفت‌وگوست. در عرصه داخلی هم باید برای توسعه کشور با معیارهای مورد قبول جامعه حامی خرد جمعی کار را پیش برد. لذا شبیه‌سازی‌ها را باید به انتخاب و تصمیم خود مردم واگذار کرد.»

برجام پرونده جلیلی است
سوال دیگری که ناصری به آن پاسخ داد به ارتباط شبیه‌سازی‌ها و خطراتی که برجام را تهدید می‌کند، برمی‌گشت. به هرحال سعیدجلیلی که در مذاکرات خود با 1+5 شکست را متحمل شده، بارها ساز مخالفت با برجام را کوک کرده است. ناصری می‌گوید: « پرونده برجام، خواست و اراده رهبری بوده است و فقط تیمی که مذاکره کرده و برجام را به ثمر رسانده تیم آقای روحانی بود. بنابراین دولت‌های آینده هم که سر کار بیایند، باز برجام پرونده رهبری است و دولت به مسیر گذشته باز نمی‌گردد.» فارغ از آنکه جلیلی مقصود انتخاباتی داشته باشد یا نه، آنچه در وهله اول به نظر می‌رسد آن است که او فعلا به صف تخریب‌کنندگان رئیس جمهور پیوسته است.

امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۴ ۱۳:۵۷
جناب آقای جلیلی بدانند که میزان رای مردم است و هیچ انسان مترود و شکست خورده ای حق ندارد به اراده اکثریت مطلق مردم توهین کند زیرا مردم خودشان عقل و شعورشان می رسد که به امثال هاله نور که باعث آبروی این مملکت شدند اعتماد نداشته و اعتنا نکنند وآقایان شکست خورده هم بدانند که هر که با مردم در افتد بر افتد و لذا بیش از این عِرض خود را نزد مردم نبرید این مردم چند بار دست رد روی سینه شما بزنند!! خجالتی هم خوب چیزی است!! (342228)
امیدوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۴ ۱۴:۴۸
جناب حجت الاسلام سیدحمید روحانی زیارتی ! چرا رهبری راضعیف معرفی می کنید؟ چه کسی می تواند رهبری را مجبور به پذیرش ایده ویاکاری بکند؟ همه می دانندازرهبری هزینه می کنیدبرای ازصحنه بیرون کردن رقیبتان. (342230)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۵/۲۵ ۰۳:۴۹
ملت ضربه ای از ایشان در این 8 سال خورده اند که تا 80 سال از این هوسها نکنند و نصیحتی به جلیلی و جناح راست دوستان ملت دیگر اهمیتی به این شباهت ها نمیدهد هر کس برنامه ارائه کند و در جهت رفاه مردم کوشش کند رای خواهد آورد و دیگر فریب این وعده ها را نخواهد خورد . (342244)