به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۱۹
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۴ ساعت ۲۳:۵۶
کد مطلب : ۱۱۴۶۵۳
آزادي جرابلس و عقب‌نشینی کردها از منبج

كميته تحقیقات سازمان ملل: هم ارتش سوريه و هم داعش از سلاح‌ شیمیایی استفاده كرده‌اند

گروه بين الملل: وزیر امور خارجه فرانسه امروز (پنج‌شنبه) با صدور بیانیه‌ای از شورای امنیت خواست تا قاطعانه واکنش نشان دهد این درخواست پس از آن مطرح می‌شود که یک كميته تحقیقات سازمان ملل اعلام كرد که هم نیروهای دولتي سوریه و هم عناصر گروه داعش از سلاح شيميايي و گازهای سمی استفاده كرده‌اند.
كميته تحقیقات سازمان ملل: هم ارتش سوريه و هم داعش از سلاح‌ شیمیایی استفاده كرده‌اند
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژان مارک-آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه مدعی شد: «استفاده از تسلیحات شیمیایی که مقام‌های سوریه سال ۲۰۱۳ با فشارهای بین‌المللی با ممنوعیت آن موافقت کردند، عمل شنیعی است که نقش محکم دمشق در وخیم شدن شرایط در سوریه را پررنگ می‌کند.»  نتایج تحقیقات مشترک سازمان ملل و دیده‌بان جهانی تسلیحات شیمیایی همچنین تاکید کردند که شبه‌نظامیان داعش از گاز خردل استفاده کرده‌اند.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین گفت: پاریس خواستار واکنشی جدی به این شرایط است. شورای امنیت نباید از مسئولیت‌هایش شانه خالی کند و فرانسه اکنون در حال همکاری با شرکایش در خصوص این مساله است. منابع دیپلماتیک فرانسه گفته‌اند، پاریس می‌خواهد از گزارش مذکور درباره تسلیحات شیمیایی برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت استفاده کرده و روسیه را مجبور به پذیرش این مساله کند که سوریه به عنوان متحد آن از تسلیحات ممنوعه استفاده کرده و باید از نفوذش برای برقراری آتش‌بس معتبر در سراسر این کشور استفاده کند.

آزادي جرابلس و عقب‌نشینی کردها به شرق رود فرات

در تحولات ميداني پس از آزادي شهر جرابلس توسط نيروهاي ارتش آزاد سوريه (جيش الحر)  كه با حمايت نيروهاي ارتش تركيه و طي 10 ساعت و با كمترين مقاومت توسط داعشي‌ها انجام شد، یگان‌های مدافع خلق کرد هم از عقب‌نشینی خود از شهر منبج در حومه حلب خبر دادند.

یگان‌های مدافع خلق کرد در بیاینه‌ای در پی عملیات ترکیه تحت عنوان "سپر فرات" برای مقابله با داعش و ممانعت از پیشروی نیروهای کرد در شمال سوریه اعلام کردند که از شهر منبج در حومه حلب عقب‌نشینی کرده‌اند. یگان‌های مدافع خلق کرد در این بیانیه آورده‌اند: ماموریت در منبج بعد از آزادسازی شهر از دست داعش تمام شده است و این نیروها به پایگاه‌های خود بازگشته و فرماندهی نظامی را به شورای نظامی در شهر واقع در غرب رود فرات داده‌اند.

عقب‌نشینی نیروهای کرد که ترکیه آن را شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه می‌داند در پی افزایش فشارهای سیاسی همزمان با عملیات نظامی صورت گرفته است. در این راستا جان کری، وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفته است که شبه نظامیان پ .ی د. وابسته به پ.ک.ک به شرق رود فرات در سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند.

منابع دیپلماتیک ترکیه امروز گفتند که کری با چاووش اوغلو تماس تلفنی داشته و به بررسی تلاش‌ها برای توقف درگیری‌ها به طور دائم در سوریه و آینده پرداخته است. منابع افزودند که دو طرف درباره عملیات سپر فرات تبادل نظر کرده و بر اهمیت همکاری میان دو کشور تاکید کردند. کری و چاووش اوغلو بر لزوم ادامه همکاری دو جانبه در زمینه داعش در عراق و سوریه توافق کردند. این در حالی است که منابع میدانی به اسکای نیوز گفتند که درگیری‌ها میان نیروهای کرد با مخالفان سوریه در اطراف شهرک العمارنه در جریان است و شبه نظامیان کرد به شرق فرات عقب‌نشینی نکرده‌اند.

آمریکا: توافق با روسیه درباره سوریه به‌زودی حاصل می‌شود

وزارت خارجه آمریکا پیش بینی کرد که توافق میان آمریکا و روسیه در خصوص سوریه به زودی حاصل شود. مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: گروه کاری آمریکا و روسیه مذاکرات در ژنو را برای دستیابی به توافق درباره سوریه ادامه می‌دهد. این مسئول تاکید کرد: وزارت خارجه آمریکا اوضاع درخصوص حملات هوایی روسیه در سوریه را از نزدیک رصد می‌کند. وی گفت :هدف از توافق آمریکا و روسیه دستیابی به راهکار واقعی برای ممانعت از اقدامات متجاوزانه است. سپس روند سیاسی در ژنو برای تحقق مرحله انتقالی در سوریه از سر گرفته می شود.

تونر در خصوص بمباران علیه مواضع کردهای حاضر در شهر منبج سوریه توسط نیروهای ترکیه گفت: ما با مسئولان ترک و نمایندگان نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه در تماس هستیم و تلاش می‌کنیم تا میزان تنش را کاهش دهیم و به طرفین تاکید می کنیم که دشمن اصلی داعش است که باید رویارویی با آن ادامه یابد.

دی‌میستورا: کمک‌های انسانی به حلب در گرو آغاز آتش‌بس است

فرستاده سازمان ملل به سوریه تاکید کرد، سازمان‌های بین‌المللی آماده توزیع کمک‌های انسانی به ساکنان حلب هستند اما این مساله در گرو اشاره به آغاز آتش‌بس است. یان ایگلند، معاون استفان دی میستورا،‌فرستاده سازمان ملل به سوریه تصریح کرد، جاده کاستیلو بهترین و کوتاه‌ترین راه برای ارسال کمک‌ها به شرق حلب است. در این راستا دی میستورا نیز خاطرنشان کرد که سازمان‌های بین‌المللی طی یک هفته نمی‌توانند کمک‌های انسانی را به سوریه برسانند. دی میستورا گفت: روسیه عملا با آتش‌بس انسانی ۴۸ ساعته موافقت کرده است اما سازمان ملل منتظر تضمین‌هایی از سوی طرف‌های دیگر در میدان است.