به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۹ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۱۱۵۰۴۳
کسی برای کنسرت‌ها قانون وضع نکند

واکنش نوبخت به ضرب‌وشتم خبرنگار و پاسخ‌به‌اظهارات اژه‌ای

گروه سیاسی: سخنگوی دولت گفت: نرخ تورم و بیکاری در پایان برنامه ششم تک‌رقمی می‌شود. محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران به سوال‌های اصحاب رسانه پاسخ داد.
واکنش نوبخت به ضرب‌وشتم خبرنگار و پاسخ‌به‌اظهارات اژه‌ای
نوبخت در ابتدای سخنان خود ضمن ارائه توضیح‌هایی درباره لایحه بودجه و با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد و هیات دولت گفت: برای کمک به بهبود آلودگی هوا و تسهیل در حمل‌ونقل شهری گسترش قطار شهری را در دستور کار داریم اما واگن‌های لازم به حد کافی در داخل تولید نمی‌شود، برای همین در شورای اقتصاد برای تولید ۲ هزار دسته واگن اجازه داده شد و سه ماده به برنامه ششم اضافه شد مجلس فعلی این لایحه را مجدد اعلام‌وصول کرد و کمیسیون‌ها لایحه را تصویب و به کمیسیون تلفیق ارائه کردند امروز بعد از ظهر جلسه این کمیسیون تشکیل خواهد شد.
 
نرخ تورم و بیکاری در پایان برنامه ششم تک‌رقمی می‌شود
نوبخت اضافه کرد: ما احکام مورد نیاز را برای برنامه ششم به مجلس دادیم مجلس تاکید داشت اهداف هم اضافه شود و جداول کمی هم لحاظ شود، برای همین سه ماده دیگر اضافه کردیم و در آن اهداف کمی کلان بخشی و منابع و اولویت‌ها را تصویب کردیم و امروز تقدیم مجلس می‌شود رشد اقتصادی به طور متوسط از ۹۵ تا  ۹۹ پنج درصد رشد خواهد داشت، پیش‌بینی ما این است نرخ تورم و بیکاری در پایان این برنامه تک‌رقمی شود.
 
فاینانس برای تولید دو هزار واگن دو میلیارد دلار
سخنگوی دولت با بیان اینکه واگن‌های لازم برای قطارهای شهری در داخل تولید نمی‌شود، افزود: چهار تولیدکننده داخلی داریم که برای اینکه هم فعال شوند، هم از تکنولوژی روز استفاده کنند، نیازمند سر‌مایه‌گذاری بودند؛ از این رو برای تولید دو هزار واگن دو میلیارد دلار اجازه استفاده از فاینانس داده شد.
 
کلیات برنامه ششم در مجلس نهم تصویب شد
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تاکید بر اینکه در مصوبه دیگری سه ماده به لایحه برنامه ششم افزوده شد، اضافه کرد: لایحه برنامه ششم در خصوص سی و دو موضوعِ بخشی و ۱۵ موضوع فرابخشی به تفصیل اهداف کمی و کیفی در دو هزار صفحه تهیه شد و به مجلس نهم تقدیم شد. مجلس نهم کلیات آن را تصویب کرد ولی فرصت نکرد در جلسه علنی ارائه کند. مجلس فعلی این لایحه را اعلام وصول کرد و در کمیسیون‌های مختلف مجلس تقریبا همه کمیسیون‌ها با اصلاحاتی این لایحه را تصویب کردند و به کمیسیون تلفیق در حال ارائه هستند که این کمسیون هم امروز بعدازظهر تشکیل می‌شود.
 
او تصریح کرد: نوآوری در این لایحه این بود که ما ضمن اینکه همه برنامه را تقدیم کردیم، اما احکامی که برای اجاری این برنامه مورد نیاز یود یا صورت یک لایحه به مجلس تقدیم کردیم. عنوان لایحه لایحه احکام مورد نیاز بود. مجلس می‌گفت اهداف هم به این اضافه شود. به احترام مجلس و در راستای همکاری با مجلس دولت سه ماده دیگر به این لایحه تقدیمی اضافه کرد.
 
گفتمان برنامه ششم اقتصاد مقاومتی بر پایه تسهیل رشد شتابان اقتصادی است
نوبخت تاکید کرد: فراموش نکنیم گفتمان برنامه ششم اقتصاد مقاومتی بر پایه تسهیل رشد شتابان اقتصادی است که هشت درصد در نظر گرفته شده است، این برنامه باید سند فرادستی داشته باشد. مبانی نظری ما سیاست‌هایی است که از سوی رهبری برای برنامه ششم ارایه شد. برای اینکه برنامه چقدر با برنامه‌های ابلاغی رهبری هماهنگی دارد دو سند تهیه کردیم که نشان می‌دهد بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کجای برنامه اجرایی می‌شود، در اجرای برنامه از مدل‌های اقتصادسنجی استفاده کردیم که قابل‌دفاع است.
 
نظام بانکی قادر نیست همه سودها را پرداخت کند
خبرنگاری گفت کاهش نرخ سود بانکی چه زمانی ابلاغ می‌شود و اینکه چرا بانک‌ها نرخ‌های تعیین شده را رعایت نمی‌کنند، که سخنگوی دولت پاسخ داد: ممکن است بگویند امتناعی از نظام بانکی برای کاهش سود بانکی وجود دارد. نظام بانکی سرمایه‌ای دارد که بخش قابل توجه آن، سپرده‌های مردم است. نظام بانکی الان قادر نشده همه سودها را پرداخت کند. الان دست نظام بانکی، سپرد‌ه‌های کمی است، اگر می‌خواهیم نرخ سود بانکی را کاهش دهیم، باید هزینه تمام شده پول برای بانک‌ها را کاهش دهیم.
 
اجازه افزایش ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه بانک‌های دولتی
او اضافه کرد: یکی از بدهکاران بزرگ به بانک‌ها، خود دولت است. به همین جهت دولت باید ضمن دادن مطالبات خود، سرمایه بانک‌ها را افزایش دهد. دولت این کار را انجام داد، لایحه اصلاح قانون بودجه را به مجلس بردیم و در مجلس و شورای نگهبان تایید کردند. ما بدهی خود را به بانک‌ها در حد ۴۰ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌کنیم، ضمن اینکه اجازه داد شد ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه بانک‌های دولتی افزایش پیدا کند و ۱۰ هزار میلیارد تومان هم از طریق اوراق افزایش پیدا می‌کند، با فرض اینکه پول مردم زیر تشک‌شان نیست؛ پولشان در بازار سرمایه است یا در نظام بانکی است.
 
۶ هزار میلیارد تومان برای واحدهای نیمه‌فعال پرداخت شده است
نوبخت ادامه داد: اگر دولت از طریق اوراق در مورد پول مردم در بازار سرمایه اقدام کند، می‌تواند بخشی از این پول را جذب کند و نقدینگی را کنترل کند. ما از دو مسیر ابزارهای پولی و مالی قرار است پول به اقتصاد تزریق کنیم؛ بخشی از این منابع از طریق اوراق ممکن به دست بیاید. امیدواریم تا پایان امسال ۱۶ هزار میلیارد تومان برا ۷ هزار واحد صنعتی بدهیم و ۳۷ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص دهیم. انتظار این است تا پایان امسال در این زمینه موفق شدیم تا الان ۶ هزار میلیارد تومان برای واحدهای نیمه‌فعال پرداخت شده است.
 
تسهیلات مسکن اولی‌ها
خبرنگاری در مورد تک‌رقمی شدن سود تسهیلات مسکن اولی‌ها پرسید که سخنگوی دولت اظهار کرد: در بخش اول بانک مسکن اعلام کرد دستورالعمل اجرای این تصمیم اعلام می‌شود امیدواریم این هفته عملی شود.
 
وزیر نفت نیاز به جمع‌آوری کارت سوخت احساس نمی‌کند
خبرنگار دیگری در مورد جمع آوری کارت سوخت پرسید که نوبخت توضیح داد: می‌خواهیم میزان مصرف بنزین را کنترل کنیم، وزیر نفت نیاز به جمع‌آوری کارت سوخت احساس نمی‌کند.
 
موضوع فیش‌های حقوقی را انتخابات تمام نخواهند کرد
نوبخت در توضیح این سوال که سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد دولت یک نفر از در مورد فیش‌های حقوقی اعلام نکرده و اتمام حجت کرد؛ اظهار داشت: در این زمینه جامعه اشباع شده، اما برخی این موضوع را تا انتخابات تمام نخواهند کرد و اشباع نمی‌شوند. رهبری هم تاکید کردند به أین مسایل نپردازیم. ما هم خود را درگیر این مسایل نمی‌کنیم و جواب آنها که می‌گویند فلانی حرام‌خوری کرده را نمی‌دهیم.
 
برخورد با کالای قاچاق
نوبخت درخصوص اقدامات دولت در زمینه قاچاق اینگونه توضیح داد: یکی از نشانه‌های هماهنگی ارکان دولت، در مبارزه با قاچاق و کاهش میزان کالای قاچاق خود را نشان داده است. ما باید نسبت به کالای قاچاق قاطع برخورد کنیم. گمرک هم سازوکارهای خود را به روز کرد و قطعا در مبادی غیررسمی هم نیروهای مرزی ما با تیزبینی مثل برخود با تروریست‌ها با قاچاقچیان مقابله می‌کنند.
 
 
توضیح در مورد قراردادهای نفتی
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در توضیح سوالی مبنی بر قراردادهای نفتی و ایرادهای رهبری در این مورد، متذکر شد: اینها قرارداد نیستند، چارچوب‌هایی است که قرار است بعدا در مورد انعقاد قراردادها از آنها تبعیت کنیم. دولت بسیار به منافع ملی و نظرات اهمیت می‌دهد، برای همین در جلسه یکشنبه در دولت این موارد مجدد مورد بررسی قرار گرفت که امیدواریم در هیات تطبیق در مجلس دیگر مشکلی وجود نداشته باشد.
 
کسی برای کنسرت‌ها قانون وضع نکند
خبرنگاری در مورد لغو کنسرت‌ها پرسید و نوبخت اینگونه پاسخ داد: راهش این هست همه به قوانین ایران احترام بگذاریم. وقتی قانون همه چیز را در مورد کنسرت مشخص کرده، در این مورد یک تشخیص ارایه نشود. قوانین ما بر مبنای شرع است پس دیگران هم به قانون احترام بگذارند. دولت با قدرت به قانون عمل کرده است، اگر نقدی هست قانون را اصلاح کنیم و خودمان قانون وضع نکنیم.
 
تشکر فرمانده ناجا از دولت
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در توضیح موضوع تجهیز کلانتری‌ها و نیروی انتظامی، خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح و انتظامی در قانون بودجه از ردیف‌های مختلف سهم دارند. ما هم آنچه در توانمان باشد همیشه با اولویت انجام می‌دهیم و تلاش کردیم حتی بیشتر تخصیص بدهیم. فرمانده ناجا هم در مورد این مساعدت مالی هفته قبل تشکر کرد دولت برای این انسان‌های خدوم و زحمتکش کوتاهی نمی‌کند، اما با تعدد مراجع مصرف منابع مواجه هستیم، اما قدرشناسانه عمل می‌کنیم.
 
طرح‌های اشتغال‌زایی زودبازده نیست
معاون رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح‌های اشتغال‌زایی و زودبازده کارایی لازم را نداشته است؛ خاطرنشان کرد: این تصمیم ضربتی و مقطعی نیست، اشتغال‌زایی از مسیر سرمایه‌گذاری و تولید، میسر می‌شود و ما از همه راه‌ها برای تسهیل در این زمینه استفاده خواهیم کرد.
 
اگر در مجلس اتفاقی می‌افتد، دولت باید پاسخگو باشد
خبرنگاری به موضوع ضرب و شتم یک خبرنگار توسط یک نماینده و خلاء وجود انجمن صنفی اشاره کرد و نظر نوبخت را جویا شد که سخنگوی دولت پاسخ داد: اگر در مجلس هم، نماینده‌ای کاری می‌کند، تشکر می کنم که باز هم دولت باید پاسخگو باشد! وزیر کار خود را از جامعه رسانه‌ای می‌داند، در مجلس این اتفاق در مورد دیگران هم می‌افتد، البته وزرا بیشتر لفظی مورد عنایت قرار می‌گیرند.
 
افزایش صادرات ایران به آمریکا
معاون رییس جمهور در باره افزایش صادرات ایران به آمریکا به ویژه فرش گفت: اگر یک رخداد صادراتی قرار است اتفاق بیفتد حتما نیاز به حمایت دولت دارد، اما فعالیت اصلی با خود صادر کنندگان است.رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: در مورد شاغلان فرشبافی هم از وزارت صنعت و تعاون می‌خواهم آخرین رقم اشتغال را اعلام کنند.
 
حقوق بازنشستگان در قانون ششم برنامه توسعه
سخنگوی دولت در مورد جزییات قانون ششم توسعه مربوط به حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ابراز داشت: آنچه در برنامه ششم سال قبل تقدیم شد، ارتباطی به مابحث این روزها ندارد و تصریح شد برابری در حقوق بازنشستگان باید عملی شود. در قانون خدمات کشوری غیر از حقوق ثابت فوق‌العاده شغل و فوق‌العادهٔ پرداخت برای کارمندان قائل شدند. کسانی که قبلا بازنشسته شدند، از این فوق العاده ها محروم بودند و اشل حقوقی‌شان خیلی پایین است و نابرابری در اینجا وجود دارد.
 
نوبخت ادامه داد: از سال ۹۴ گفتیم تصمیم داریم نظام پرداخت‌ها را اصلاح کنیم، تصمیم داریم طی برنامه‌ای نابرابری‌ها را جبران کنیم. گام اول ابتدا هم برداشتیم، گام دوم را امسال در تهیه بودجه ۹۶ بر می‌داریم. در اینجا نوشته شده باید نسبت به افزایش حقوق بازنشتگان گام دوم را برداریم، ما هم در دولت محدودیت‌هایی داریم و این دلیل بر بی‌عاطفه بودن و ناآگاهی ما نیست.
 
او اضافه کرد: الان ماهی ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای تعدیل نابرابری‌ها پرداخت می‌کنیم و به دستور رییس جمهور همه آنها که از بند ۱۰ ماده ۶۸ استفاده نمی‌کردند، از این امکان برخوردار شدند.
 
خبرنگاری از مشاغل سخت حذف نمی‌شود
معاون رییس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا قرار است خبرنگاری از مشاغل سخت و زیان‌آور حذف شود، گفت: در این مورد برای محدود کردن مشاغل سخت و زیان‌آور از تشکیل کارگروه مربوطه بی‌خبرم. این مسایل باید با تایید سازمان برنامه باشد و به دولت برود. تا الان در سازمان این موضوع مطرح نشده است. اگر هم بیاید کار کارشناسی روی آن می‌کنیم. گاهی در برخی از محافل می‌بینم چقدر خبرنگاران در محیط سخت کار می‌کنند. دولت هم همین نظر را دارد. کار کارشناسان این است که پیشنهاد دهند. مهم این است که این پیشنهاد با توجه به جنبه‌های دیگر تایید می‌شود یا نه، که بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد.
 
اگر موضوع جدی باشد، کسی با وثیقه آزاد نمی‌شود
نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد حواشی تیم مذاکرات و بازداشت یک نفر در این رابطه گفت: اطلاعات دقیقی در این مورد ندارم. از رسانه‌ها شنیدم که این فرد به قید وثیقه آزاد شده است. این موضوع امیدوارم کرد که اگر موضوع جدی بود، با قرار وثیقه آزاد نمی‌شد.
 
تشکیل کارگروه رفع موانع تولید در استان‌ها
رییس سالزمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر برخورد دولت با لیست کارخانه‌هایی که تسهیلات ‌گرفتند و کاری انجام نمی‌دهند، گفت: در هر استان کارگروه رفع موانع تولید تشکیل می‌شود و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.
 
سهام خودروسازی‌های بزرگ دولتی نیست
خبرنگاری گفت آیا دولت برای خروج از خودروسازی‌ها برنامه‌ای دارد؟ نوبخت گفت: عمدتا سهام خودروسازی‌های بزرگ دولتی نیست. ایران خودرو برای مثال دولتی نیست. سیاست دولت واسپاری امور تصدی‌گری به بخش غیردولتی است و دولت در جایگاه هدایت و نظارت عمل می‌کند.
 
واگذاری‌های شهرداری‌های تهران
نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی در مورد واگذاری‌های شهرداری‌های تهران، گفت: در این مورد تحقیق می‌کنم تا از نظر رییس جمهور مطلع شوم، سپس در خدمت شما هستم.
 
همکاری با معاون اول
معاون رییس جمهور در مورد این موضوع که گفته شده جهانگیری در جلسه رهبری از اختیارات کم خود گلایه داشته، اظهار کرد: دولت نهایت همکاری را با معاون اول در جایگاه فرماندهی اقتصاد مقاومتی دارد.
 
کارگروه ویژه اقدام مالی برجام
او همچنین در توضیح کارگروه ویژه اقدام مالی برجام گفت: در این مورد بحث‌های مختلفی مطرح است؛ من سخنگوی شورای امنیت نیستم، دبیرخانه هر چه لازم باشد را اطلاع‌رسانی می‌کند.محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوال ایلنا، در مورد اظهارات اژه‌ای و هشدار به دولت گفت: اگر جرمی واقع شود وظیفه مدعی‌العموم این است برای دفاع از عموم با آن برخورد کند و مسیر رسیدگی قضایی انجام شود.
 
اینهمه پرونده تشکیل می‌شود، مگر قوه قضاییه از ما اجازه می‌گیرد؟
او با بیان اینکه دولت از هیچ متخلف و مجرمی حمایت نمی‌کند، تاکید کرد: قوه قضاییه هم آنقدر استقلال دارد که اقدام کند. از یکی از روسای دستگاه‌های نظارتی شنیدم که می‌گفتند حتی یک مورد در خصوص فیش‌ها خلاف قانون نبود، اگرچه خلاف عدالت بود. این همه پرونده تشکیل می‌شود، مگر از ما اجازه می‌گیرند؟ ما باید راه‌های انجام این بی‌عدالتی و بی‌انصافی و دریافت‌های غیر عادلانه را بگیریم که البته این کار انجام شد و دولت کار خود را کرد و در آینده تکرار نمی‌شود.
 
کنسرت‌ها ملاحظات امنیتی ندارند
نوبخت در پاسخ به سوال دیگر ایلنا، مبنی بر اینکه « قوه قضاییه گفته دولت مسئولیت امنیت کنسرت‌ها را برعهده بگیرد، نظر شما چیست؟» این موضوع رسمی بررسی نشد، با توجه به اینکه نیروی انتظامی از مدیریت وزیر کشور تبعیت می‌کند، می‌توانند امنیت ایجاد کنند. کنسرت از طریق فرمانداری‌ها می‌شود برگزار شود و ملاحظات امنیتی و ضدامنیتی ندارد، البته شاید ملاحظات فرهنگی داشته باشد.
 
شکایت معاونت حقوقی در توهین به رییس جمهور
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایلنا، در مورد وضعیت شکایت معاونت حقوقی در توهین به رییس جمهور گفت: دولت سعه صدر دارد، اما اتهام ناروا را باید پیگیری کرد. اگر کسی اتهامی وارد کند و اگر حرفی دارد، اول باید به قوه قضاییه برود. آنها که هر حرفی را منتشر می‌کنند، ظالم‌اند و آنها را در آن دنیا هم خواهیم دید، اما اطلاع ندارم در این مورد پیگیری شده یا نه.
 
مسئولیت حج امسال با عربستان است
او در مورد پیگیری فاجعه منا اظهار کرد: حجاج ما امسال از امنیت کافی برای مناسک خود برخوردار نشدند، اگر می‌شد، اعزام صورت می‌گرفت. امسال هم این اتفاق نیفتاد که مسئولیت آن با عربستان است و باید به جامعه بین‌الملل پاسخگو باشد.
 
توضیح در مورد توافق با اف‌.ای‌.تی‌.اف
خبرنگاری گفت که بانک مرکزی با رویکرد در توافق با اف‌.ای‌.تی‌.اف اسنادی دارد که عربستان تامین کننده اصلی داعش است اما عضو ناظر اف‌.ای‌.تی‌.اف هم هست که نوبخت در توضیح اعلام کرد: در اغلب مجامع جهانی، کشورهایی که ایران آنها را خصم خود می‌داند و حقوق ما را تضییع می‌کنند، در برخی مجامع نقشی دارند.
 
او ادامه داد: اینکه به این دلیل ما محروم شویم، باعث می‌شود خود را تحریم کنیم. کارگروه ویژه اقدام مالی یکی از ابزارهایی است که برای استفاده از بانکداری جهانی ناگزیریم در آن فعال باشیم؛ اینکه بتوانیم مثل مجامع دیگر حاضر شویم، بهتر است تا اینکه بگوییم یکی از ناقضان حقوق بشر در این مجمع حضور دارد، پس باید خود را محروم کنیم اما دلیل نمی‌شود ما از حقوق خود دفاع نکنیم. مسئولان ایران به نحو شایسته از حقوق ملت دفاع خواهند کرد.
 
لغو روادید ایران و عراق موانع امنیتی دارد
نوبخت در پایان در مورد لغو روادید ایران و عراق گفت: این موضوع را پیگیری می‌کنیم؛ یک سری موانع امنیتی دارد، اما سازمان گردشگری هم در این بین، یک سری تسهیلات ارائه داده است.