به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۱۱۷۷۳۴
سخنگوي کاخ سفید با اعلام قطع همکاری با روسیه در سوریه:

صبر همه از بي‌رحمي روس‌ها در سوريه تمام شده است

گروه بين‌الملل: در پی تداوم بمباران هوایی و موشک باران بیمارستان‌ها؛ مراکز خدمات‌رسانی و مناطق مسکونی شرق حلب توسط نیروی هوایی روسیه؛ که منجر به قتل عام صدها غیرنظامی شده وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد مذاکرات دو جانبه با روسیه بر سر آتش‌بس سوریه را تعلیق و تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو اعمال خواهد کرد.
صبر همه از بي‌رحمي روس‌ها در سوريه تمام شده است
الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید همزمان با قطع تماس‌های دوجانبه با روسیه بر سر سوریه، باراک اوباما، تحریم‌هایی را علیه روسیه بابت رفتار بی رحمانه نظامیان این کشور در سوریه در نظر خواهد گرفت. ترودو، گفت، جان کری، رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور به سرگئی لاوروف، همتای روسی خود اطلاع داده که واشنگتن تصمیم گرفته است همکاری خود را با مسکو در خصوص توافق آتش‌بس در سوریه تعویق کند. در همین حال جان کربی، دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد: واشنگتن همکاری دوجانبه با روسیه در خصوص توافق آتش‌بس در سوریه را متوقف می‌کند.

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید هم گفت: «صبر همه از اقدامات بي رحمانه روس‌ها عليه غيرنظاميان تمام شده است.» وي ادامه داد: «روس‌ها ابتدا اعتبار زیادی کسب کردند با ارائه تعهداتی که به آنها پایبند نبودند؛ از ابتدای دخالت نظامی آنها در سوریه، اقدام موثری از جانب آنها علیه داعش ندیدیم.» ارنست افزود: «کارشان به قدری کم‌کیفیت شده که سعی می‌کنند با به نام زدن کارهای موفق آمریکا، برای خود اعتبار کسب کنند.» اشاره ارنست به كشتن تعدادي از رهبران گروه القاعده در سوريه توسط هواپيماهاي آمريكايي است كه روس ها به دروغ خود را عامل كشتن آنها مي كنند. سخنگوی کاخ سفید همچنين گفته است تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو اعمال خواهد کرد.

شب گذشته پنتاگون از کشته شدن عضو ارشد جبهه فتح الشام (النصره سابق) در حملات هوایی آمريكا، در شمال سوریه خبر دادند و این گروه نیز این خبر را تایید کرد. ابوالفرج المصری، معاون رهبر فتح الشام در منطقه‌ای در جنوب غربی ادلب در نزدیکی جسر الشغور کشته شده است. اين در حاليست كه سخنگوي وزارت خارجه روسیه مدعي شده است که آمریکا هیچ اقدامی علیه تروریست‌های النصره انجام نمی‌دهد! واشنگتن از انجام تعهدات خود بازمانده و سعی می‌کند طرف روسی را در مظان اتهام قرار دهد! ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: واشنگتن صرفاً از عمل به تعهدات کلیدی خود بر اساس توافقات صورت گرفته بازمانده است و اکنون ظاهراً آمریکایی‌ها سعی می‌کنند بار مسئولیت را بر دوش طرف دیگری بیاندازند!

روسیه برای اولین بار سامانه ضد موشکی در سوریه مستقر کرد

روسیه برای اولین بار از زمان حضور نظامی مستقیم خود در سوریه سامانه ضد موشکی در خاک این کشور را مستقر کرده است. به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، در اظهاراتی به فاکس نیوز گفتند: هدف از استقرار این سامانه رویارویی با هرگونه حمله موشکی احتمالی آمریکا در سوریه است.

یک مسئول آمریکایی گفت: گروه‌های تندرو در سوریه نظیر جبهه النصره و داعش موشک دور برد در اختیار ندارند و علت استقرار این سامانه‌ توسط روسیه احتمالا به علت نگرانی‌های این کشور از حمله‌ای آمریکایی و یا حمله یکی از هم‌پیمانان واشنگتن در منطقه باشد. منابع اطلاعاتی آمریکا تاکید کردند: این سامانه دو روز پیش از طریق دریا وارد سوریه شده و در پایگاه روسیه در بندر طرطوس در غرب سوریه مستقر شده است.

در این راستا شورای امنیت روز دوشنبه مذاکراتی را درباره پیش نویس قطعنامه‌ای که از روسیه و آمریکا می‌خواهد اقدامات لازم را برای تضمین تحقق آتش بس فوری در شهر حلب اتخاذ کنند، آغاز کرد. در این پیش نویس قطعنامه از بان کی مون دبیرکل سازمان ملل خواسته شده تا پیشنهادهای ایجاد نظارت بر آتش بس را اجرایی کند و در صورتی که هر یک از طرفین درگیری به این مساله توجه نکنند تدابیر دیگری اتخاذ شود. این پیش نویس قطعنامه از روسیه و آمریکا می‌خواهد اجرای فوری آتش بس را ابتدا از حلب تضمین کرده و به هر گونه پروازهای نظامی بر فراز شهر حلب پایان دهند.