به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۸:۴۳
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۴ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب : ۱۱۷۸۴۶
درخواست برای ارجاع پرونده حلب به دادگاه کیفری بین‌المللی

حلب تبدیل به «کشتارگاه» شده است

گروه بين‌الملل: اتحادیه عرب جلسه فوق‌العاده‌ای را با محوریت سوریه برای بررسی اوضاع حلب برگزار کرد و همزمان، کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل خواهان محدود کردن استفاده از حق وتو در شورای امنیت شد تا امکان ارجاع پرونده حلب سوریه به دادگاه کیفری بین المللی فراهم شود.
حلب تبدیل به «کشتارگاه» شده است
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در سخنرانی خود خواهان تشریک مساعی منطقه‌ای و بین المللی جهت از سرگیری گفتگو در سوریه شد و بر لزوم برقراری هرچه سریع‌تر آتش‌بس و تثبیت آتش‌بس موقت جهت وارد کردن کمک‌ها به حلب تاکید کرد. وی در سخنان خود گفت: وضعیت در حلب بسیار خطرناک است و آنچه که در حلب رخ می‌دهد، کشتار واقعی است و این شهر به معنای واقعی کلمه "کشتارگاه" شده است و باید برای برقراری آتش بس تلاش کرد.

ابوالغیط تصریح کرد: طرف‌های بین المللی و منطقه‌ای در حمله وحشیانه به حلب دست دارند و قابل قبول نیست که حل بحران سوریه کاملا به طرف‌های بین المللی واگذار شود. باید اتحادیه عرب در حل بحران سوریه به ایفای نقش بپردازد. وی تصریح کرد: هیچ طرفی نمی‌تواند اوضاع را از طریق راهکار نظامی به نفع خود تمام کند و از گروه بین المللی حمایت از سوریه خواسته می‌شود تا به آتش بسی در حلب دست یابد.

در همین حال، نماینده اردن در اتحادیه عرب تصریح کرد: ما به شدت حمله به غیرنظامیان در سوریه را محکوم می‌کنیم و کاستن رنج‌های آنها هیچ تاخیری را اجازه نمی‌دهد. ما خواهان ازسرگیری آتش بس هستیم. نماینده قطر نیز عنوان داشت: ما تاکید می‌کنیم که باید فاجعه انسانی در سوریه پایان یابد و این مساله جامعه بین الملل را در مقابل مسئولیت‌های اخلاقی‌اش قرار می‌دهد.

همزمان، نماینده مصر در اتحادیه عرب نیز خاطرنشان کرد: مصر در کنار "مردم سوریه" ایستاده است و ما خواهان پایان درگیری‌ها و مقدمه چینی برای راهکار سیاسی فراگیر هستیم. نماینده الجزایر در اتحادیه عرب نیز اظهار کرد: تمرکز بر شهر حلب به معنای آن نیست که آنچه که در دیگر شهرهای سوریه رخ می‌دهد، باعث نگرانی نیست. ما خواهان رساندن کمک‌ها به مناطق محاصره شده هستیم.

در همین حال، نماینده دائم عربستان در اتحادیه عرب نیز مدعی شد: سکوت عربی و بین المللی "نظام سوریه را برای ادامه اقدامات «خونینش» ترغیب کرد. سقوط نظام سوریه به معنای فروپاشی کشور نیست چراکه نظام عملا سقوط کرده است! ما برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز برای بحران سوریه تلاش کرده‌ایم و امیدواریم که کشتارها در حق غیرنظامیان متوقف شود."

درخواست برای ارجاع پرونده حلب به دادگاه کیفری بین‌المللی

کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل خواهان محدود کردن استفاده از حق وتو در شورای امنیت شد تا امکان ارجاع پرونده حلب سوریه به دادگاه کیفری بین المللی فراهم شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه روسیه الیوم، زید رعد الحسین، کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای عنوان داشت: وضعیت در حلب می‌طلبد که طرح‌های جدیدی مطرح گردد که از جمله آنها محدود کردن استفاده از حق وتو از سوی اعضای دائم شورای امنیت است که این مساله به سازمان ملل اجازه می‌دهد پرونده سوریه را به دادگاه کیفری بین المللی ارجاع دهد.

وی گفت که پیش نویس قطعنامه فرانسوی ارائه شده به شورای امنیت پیرامون وضعیت در حلب بر ارجاع پرونده به دادگاه کیفری تاکید دارد چرا که "عاملان جنایت جنگی" عملا از مجازات مصون مانده‌اند. زید رعد زید الحسین مدعی شد که دولت سوریه و همپیمانانش دست به زنجیره‌ای از حملات به مواضعی زده‌اند که بر اساس قوانین بین المللی بشر دوستانه از حمایت ویژه‌ای در جنگ‌ها برخوردار هستند که از جمله آنها می‌توان به بیمارستان‌ها، هیات‌های امدادرسان و منابع تصفیه و پمپاژ آب اشاره کرد.

او گفت: بمباران مناطق مسکونی توسط مخالفان سوری که با راکت‌های موسوم به "جهنم" صورت می‌پذیرد به هیچ وجه قابل قبول نیست. اینکه یکی از طرفین جنگ دست به جنایت جنگی بزند نمی‌تواند توجیهی برای ارتکاب چنین جنایاتی از سوی طرف مقابل باشد.

واشنگتن راهکار نظامی علیه سوریه را بررسی می‌کند

در پی تعلیق مذاکرات آمریکا با روسیه و در میان گمانه‌زنی‌ها درباره حملات نظامی محدود علیه نظام سوریه، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، کشورش راهکارهای دیپلماتیک، نظامی، اطلاعاتی و اقتصادی را برای تعامل با بحران سوریه بررسی می‌کند.به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، مارک تونر،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، مدیران آژانس‌های مختلف آمریکایی در زمینه‌های امنیتی و سیاست خارجه امروز (چهارشنبه) به منظور تهیه لیستی از راهکارهای ممکن برای تعامل با بحران سوریه و ارائه آن به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا دور هم جمع خواهند شد.

این نشست در پی تعلیق مذاکرات آمریکا و روسیه در زمینه آتش بس برگزار خواهد شد. در حالی که جان کری، ‌وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد، به تلاش‌های خود به منظور دستیابی به راه حل دیپلماتیک ادامه خواهد داد و تعلیق همکاری دوجانبه با روسیه به معنای بستن تمامی درها به روی هرگونه تحرک و تلاش با گروه‌های دیگر نیست،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: کسانی که در این نشست شرکت می‌کنند به بررسی تمامی راهکارهای ممکن از جمله "راهکار نظامی" خواهند پرداخت.

مقامات آمریکایی معتقدند که واشنگتن اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه مسکو و دمشق را بسیار کارآمدتر می‌داند. البته اگر در سطح جهانی بوده و تنها آمریکا وارد عرصه نشود. این در حالی است که مقامات آمریکا و اروپا امروز در آلمان نشست دارند. تونر تصریح کرد: هدف از نشست مدیران آژانس‌های مختلف آمریکایی در واشنگتن بررسی دقیق عملکرد ما در آینده است اما در ریشه مواضع ما تغییری رخ نداده و ما همچنان بر راهکار سیاسی تاکید داریم.

مارک تونر ادامه داد: تعلیق مذاکرات با روسیه به مسائل بسیاری مرتبط است که ادامه این هماهنگی‌ها را بی‌فایده می‌کرد. وی تصریح کرد: ما نسبت به موضع روسیه برای اعزام موشک‌های S-۳۰۰ به سوریه بسیار تعجب کردیم و اگر این اخبار صحیح باشد عملکرد آن با اهدافی که اعلام کرده، منطبق نیست. هیچ دولتی نمی‌تواند راه حلی را بر ملت سوریه تحمیل کند و جدا کردن گروه‌های مخالف میانه رو از تندروها مساله‌ای بسیار پیچیده بوده و زمان بر است.

این در حالی است که جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: به نفع آمریکا نیست که ارتش سوریه را هدف قرار دهد چرا که آن موجب تنش با روسیه خواهد شد. جاش ارنست تاکید کرد: پیامدهای تصمیم جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا در عراق وجهه آمریکا را در جهان خدشه دار کرده و باراک اوباما قصد ندارد آن را در سوریه تکرار کند. این سخنگو تصریح کرد: به نفع آمریکا نیست که ارتش سوریه را هدف قرار دهد و راهکارهای آمریکا بعد از تصمیم تعلیق هماهنگی با روسیه تقویت ماموریت استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه است.

این اظهارنظرها در حالی است که روزنامه واشنگتن پست آمریکا از بررسی‌های راهکار حملات هوایی علیه ارتش سوریه به ویژه در فرودگاه‌ها خبر داده بود تا به این ترتیب پروازهای جنگنده‌های این کشور را با مشکل رو به رو کند. این روزنامه به نقل از مقامات امنیتی آمریکا به نمایندگی از وزارت خارجه، سازمان سیا و ستاد مشترک ارتش آمریکا در کاخ سفید چهارشنبه گذشته تحت عنوان "کمیسیون نمایندگان" اجرای حملات نظامی محدود علیه نظام اسد را بررسی کردند تا آن را وادار کنند عملکرد خود را در زمینه اجرای آتش بس و به خصوص در زمینه عملیات در حلب تغییر دهد. این روزنامه نوشت: شورای امنیت ملی آمریکا امروز به منظور بررسی حملات هوایی علیه ارتش سوریه تشکیل جلسه می‌دهد و بعید نیست که اوباما با اجرای حملات علیه نظام سوریه موافقت کند.

گردهمایی مقامات فرانسه، آمریکا، ایتالیا، انگلیس و آلمان درباره سوریه
مقامات برجسته فرانسه، آمریکا، ایتالیا، انگلیس و آلمان امروز (چهارشنبه) برای بررسی اوضاع سوریه گرد هم می‌آیند. وزارت خارجه آلمان امروز اعلام کرد که مسئولان برجسته‌ای از فرانسه، آمریکا، ایتالیا، انگلیس و آلمان فردا با هدف بررسی امکان ایجاد راه حل سیاسی در سوریه گرد هم می‌آیند.

این در حالی است که اتحادیه عرب نیز امروز نشستی فوق العاده درباره حلب برگزار کرد. این نشست و نشست هفته آینده سازمان همکاری اسلامی به درخواست کویت برای بررسی وضعیت فاجعه بار حلب برگزار می‌شوند. روسیه و آمریکا اخیرا به آتش بسی شکننده درباره سوریه دست یافتند که این آتش‌بس پس از یک هفته شکست خورد. آمریکا و روسیه هریک دیگری را به نقض توافق آتش بس متهم می‌کنند و دولت واشنگتن اعلام کرده همکاری با مسکو درباره سوریه را به تعلیق درآورده است.