به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۱۲۲۸۰۳

«ورشکستگی ریال» شانتاژ سیاسی است

گروه اقتصادی: یک اقتصاددان می‌گوید نرخ ارز در حدود ۴ هزار تومان، با توجه به روند گذشته برای بازار نرخ متعادلی است و کسانی که از ورشکستگی ریال حرف می‌زنند شانتاژ سیاسی می‌کنند.
«ورشکستگی ریال» شانتاژ سیاسی است

کمیل طیبی  درباره مباحثی که به دنبال بالا رفتن نرخ ارز در هفته‌های گذشته، با عنوانیی از قبیل ورشکستگی ریال مطرح شد، بیان کرد: من طرح این قبیل مسائل را نوعی شانتاژ سیاسی می‌دانم و معتقدم طرح این موضوعات که دلار به زودی به پنج هزار تومان می‌رسد، ریال ورشکست می‌شود و ... خوراک تبلیغات شب انتخابات است که اکنون عده‌ای برای نیل به اغراض سیاسی خود مطرح می‌کنند، ولی به هر حال این قبیل اظهارات غیر کارشناسی، استرسی در میان فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند و طبیعتا مشکلاتی هم به همراه خواهد داشت.وی بیان کرد: واقعیت این است که افزایش قیمت ارز که در روزهای گذشته اتفاق افتاده از حدود یک سال پیش قابل پیش‌بینی بود. به این دلیل که به دنبال تلاش برای تثبیت نرخ ارز در سال‌های قبل، سرکوب قیمت به وجود آمد و از سوی دیگر نیز بانک مرکزی دائما هم نمی‌تواند در جهت کنترل منابع ارزی، ارز به بازار تزریق کند. این وضعیت قاعدتا خود را به شکلی نشان می‌داد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: از سوی دیگر باید دانست که بخشی از التهابات موجود در بازار ارز موثر از بار روانی موجود در بازار  است. علاوه بر تحولات بین‌المللی به نظرم مهم‌ترین عاملی که جو روانی بازار را تحت تاثیر قرار داده است، موضوع یکسان‌سازی نرخ ارز است. وقتی بانک مرکزی اعلام کرده که قصد حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز دارد این موضوع می‌تواند برای فعالان اقتصادی نگرانی ایجاد کند.او بیان کرد: البته به نظر من قیمت چهار هزار تومانی برای دلار نرخ متعادلی است که می‌تواند تعادل جدیدی در بازار ایجاد کند، ولی نکته مهم این است که دولت باید بتواند با مکانیزم و سازو کار جدیدی، نظارت بر بازار خود را تقویت کرده و در این نقطه تعادلی پایدار بماند. حالا باید دید که در این شرایط می‌تواند یکسان‌سازی انجام دهد یا خیر؟ ولی به هر حال به نظر من نرخ چهار هزار تومان می‌تواند نقطه تعادل و پایداری برای بازار ارز باشد که تورم هم ایجاد نکند.

او با تاکید بر اینکه دولت باید در جهت یکسان‌سازی ارز سریع‌تر اقدام کند، گفت: تداوم وضعیت چند نرخی و دو نرخی برای ارز به ادامه همین وضعیت و آمادگی بازار برای تحمیل نوسان منجر خواهد شد به این دلیل که وقتی بین نرخ رسمی و بازار آزاد تفاوت وجود دارد، همواره پتانسیل‌هایی برای انگیزه‌های واسطه‌گری نیز در بازار ارز وجود دارد و عده‌ای آماده‌اند که دارایی‌های غیر ارزی خود را به ارزی تبدیل کرده و به نوسانات بازار ارز دامن بزنند، این در حالی است که اگر به سمت یکسان‌سازی برویم مکانیزم بازار اقتصادی می‌شود و آن وقت بر اساس فعالیت‌های اقتصادی بازار ارز  کار کرده و نرخ تعادلی آن تعریف می‌شود.

مرجع : ایسنا