به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۲ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۱۲۳۹۷۳

پلاسکو​ قالیباف، استعفا​و چند داستان​دیگر

محمد توکلي
روزنامه بهار

واقعه تلخ رخ داده در ساختمان پلاسکو که مردم ایران را داغدار کرد وجوه مختلفی دارد، از ناهماهنگی‌های رخ داده بین نهادهای مرتبط با چنین حوادثی تا نحوه اطلاع رسانی، از مشکل فرهنگی عمیق ما مردم که عاشق «سلفی» و «لایک» شده‌ایم تا آتش نشانانی که عاشقانه سوختند تا نجات بخش زندگی ما مردم شوند. غرض از آنچه در پی می‌آید هیچکدام از این موضوعات نیست. بهانه نوشتار پیش رو،  مباحثی است که در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها در خصوص استعفای شهردار تهران در این مدت مطرح شده است.

این که موضوع رخ داده در پلاسکو تا چه حد قابلیت آن را دارد که شهردار را به مرز استعفا و عذرخواهی بکشاند موضوعی است که باید پس از بررسی‌های بیشتر علل این حادثه درباره اش اظهار نظر کرد و این گونه اظهار نظرهای از سر احساسات گرایی و سیاست بازی در خصوص استعفای قالیباف چندان قابل قبول نیست اما  جناب شهردارِ امروز و سردارِ دیروز باید خیلی  زودتر از این‌ها برکنار (و نه استعفا) و محاکمه (ونه ابراز عذرخواهی) می‌شدند.  شهردار تهران در همان شبی که دادستان کل کشور در تلویزیون به صراحت اعلام کرد که بخشی از واگذاری‌های املاک در شهرداری تهران «تخلف قطعی از مقررات قانونی» بوده است می‌بایست برکنار و محاکمه می‌شدند.

 این که با گذشت مدت زمانی طولانی از آن نکته مطرح شده توسط مقام ارشد قضایی همچنان اعضای شورای شهر به وظیفه خود در سوال، استیضاح و برکناری شهردار تهران عمل نکردند محل سوال و ابهام جدی است. این ضعف مفرط شورای شهر در دوره‌های گذشته را شاید می‌شد با این بهانه که اعضا از نظر سیاسی همراه قالیباف هستند به اصطلاح توجیه کرد اما در این دوره از شهرداری که حدود نیمی از کرسی‌های شورا متعلق به جریان سیاسی مقابل شهردار است دیگر این مماشات برای چیست؟ آیا اعضای اصلاح طلب شورای شهر تهران اقدامی عملی برای استیضاح شهردار تهران را انجام داده اند؟ آیا وزارت کشورِ اصولگرای دولت اعتدال قدمی را برای برخورد با این تخلف قطعی از قانون و مقررات برداشته است؟ این‌ها پرسش هایی اساسی است.به نظر می‌رسد  فعالان فضای مجازی و عرصه رسانه می‌بایست به جای آنکه حادثه تلخ و ناگوار پلاسکو را به عنوان دلیلی برای استعفای شهردار مطرح کنند و به حق مورد اعتراض قرار بگیرند که «چرا ماجرا را سیاسی می‌کنید؟ » مسائل اصلی مانند آنچه در املاک واگذار شده شهرداری تهران رخ داد را پیگیری کنند.