به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۵۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۳ ساعت ۲۳:۲۶
کد مطلب : ۱۲۵۳۲۷
اصابت چندین راکت به منطقه سبز بغداد

هواداران صدر بغداد را به آشوب كشيدند

گروه بين‌الملل: رسانه‌ها از برخورد چندین راکت کاتیوشا به منطقه سبز بغداد که بیشتر ساختمان‌های اداری مهم از جمله پارلمان در این منطقه قرار دارد، خبر دادند.
منطقه سبز بغداد (الخضراء) در مرکز این شهر قرار دارد و بیشتر مراکز اداری و دولتی عراق از جمله پارلمان و سفارت آمریکا در این منطقه قرار دارد. این منطقه امروز شاهد درگیری بین نیروهای طرفدار مقتدی صدر، رهبر جریان صدر با نیروهای امنیتی بود. نیروهای طرفدار مقتدی صدر برای چندمین بار طی ماه‌های گذشته علیه شرایط سیاسی و نیز فساد موجود در ادارات تظاهرات کرده و خواستار اصلاحات شدند. در این درگیری‌ها بر اساس آمارهای رسمی، 7 نفر کشته و 320 نفر دیگر زخمی شدند. پلیس عراق اعلام کرد که افراد شرکت کننده در این تظاهرات سلاح سرد و گرم با خود داشتند و قصد تصرف پارلمان عراق را داشتند.


دستور العبادی برای پیگیری حوادث امروز عراق

نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق امروز (شنبه) دستور انجام تحقیق کامل در مورد بررسی و پیگیری علل و عوامل وقوع درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس را در میدان التحریر بغداد صادر کرد. حیدر العبادی العبادی دستور داد تا عناصر مسئول این درگیری شناسایی و تحت پیگرد و مجازات قرار گیرند.

هزاران تظاهرکننده امروز صبح در میدان التحریر گردهم جمع شدند و خواستار تغییراتی در
'کمیسیون انتخابات و قانون مربوط به آن ' شدند. السومریه نیوز به نقل از یک مقام مسئول در اداره پلیس بغداد از زخمی شدن شماری از تظاهرکنندگان پس از استفاده نیروهای پلیس از گاز اشک آوز و گلوله های جنگی خبر داد.

ستاد فرماندهی عملیات بغداد نیز با صدور بیانیه ای از کشته شدن یکی از نیروهای خود و زخمی شدن هشت تن دیگر از این نیروها خبر داد و تاکید کرد: در نزد برخی از تظاهرکنندگان اسلحه و چاقو یافته است . در بیانیه فرماندهی عملیات بغداد آمده است که "فرماندهی عملیات بغداد برای ملت عراق اعلام می کند که به وظایف قانونی خود برای تامین امنیت تظاهرات از جمله تظاهرات امروز شنبه عمل می کند و امور به خوبی پیش رفت و تظاهرکنندگان از امنیت کافی برخوردار بودند".

در این بیانیه آمده است: اما خارج شدن برخی تظاهرکنندگان از منطقه تعیین شده برای تظاهرات و رویارویی عمدی با نیروهای دستگاه امنیتی سبب شد تا (دست کم) "یک نیروی امنیتی به شهادت برسد و 7 تن دیگر زخمی شوند". فرماندهی عملیات بغداد افزود: سلاح گرم و چاقو نزد برخی از تظاهرکنندگان پیدا شد که نشان می دهد برخی از آنها مقاصد شوم در سر داشتند که با قانون و تظاهرات مسالمت آمیز منافات دارد.

در بیانیه فرماندهی عملیات بغداد تاکید شد که نیروهای امنیتی به وظیفه خود در تامین امنیت و حفظ نظم و حمایت از شهروندان و دارایی های عمومی و خصوصی عمل می کنند و از شهروندان می خواهند تا به نظم و قانون پایبند باشند و از عوامل نفوذی و مشکوک برحذر باشند.