به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۳:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۱۵ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۱۲۷۷۸۱

ارزیابی حافظ موسوی از ادبیات درسال۹۵

گروه فرهنگي: حافظ موسوی وضعیت کلی ادبیات ایران در سال ۹۵ را مثبت ارزیابی می‌کند.
ارزیابی حافظ موسوی از ادبیات درسال۹۵
این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت ادبیات در سالی که گذشت گفت: در طول یک سال گذشته ادبیات ما نسبت به سال‌های قبل در  موقعیت بهتری قرار داشت. یکی از اتفاقات خوب این بود که آثار نویسندگانی که کتاب‌های‌شان در دهه‌های پیشین چاپ شده بود و نسل جوان به آن‌ها دسترسی نداشت، مجددا منتشر شد و در دسترس آن‌ها قرار گرفت. از جمله این آثار می‌توانم به آثاری از رضا براهنی، غلامحسین ساعدی و امیرحسن چهلتن اشاره کنم.
او افزود: اتفاق دیگری که در حوزه شعر در یکی - دو سال اخیر رخ داده و بسیار چشم‌گیر است، انتشار منظم شعر شاعران موسوم به موج نو و شعر دیگر بود؛ کتاب‌هایی از بیژن الهی و دیگر شاعران منسوب به این سبک شعری، که شاعران نسل جوان را که نام‌هایی از این شاعران شنیده بودند اما شعرشان را کم‌تر خوانده بودند با آن‌ها آشنا کرد.
موسوی اظهار کرد: در سال ۹۵ مجموعه شعرهای زیادی به وسیله چند ناشر چاپ شد. این باعث خوشحالی است که چند ناشر در زمینه شعر فعالیت می‌کنند؛ اگرچه تعدادی از انتشاراتی‌ها با سرمایه مولف کتاب‌ها را منتشر می‌کنند،  ولی این امکانی را  به وجود آورده که شاعران جوان در این یکی - دوساله  کتاب‌های‌شان را منتشر کنند.
 
او با بیان این که برخی از انتشاراتی‌ها ویراستار ندارند گفت: ایرادی که کماکان در سال ۹۵ وجود داشت،  نبود ویراستار در برخی از بنگاه‌های انتشاراتی به‌ویژه در زمینه شعر است. انبوهی کتاب شعر  به چاپ می‌رسد که متأسفانه در بخشی از این ‌کتاب‌ها اصول اولیه ویراستاری رعایت نشده است. غلط‌های املایی و دستوری در کتاب موجب دلسردی مخاطب می‌شود.
این شاعر یادآور شد: آن‌طور که از دیگران شنیده‌ام در سال ۹۵ روند بررسی کتاب‌ها و اعطای مجوز نشر کمی بهتر شده بود.
او درباره بهترین و بدترین خبری که در سال ۱۳۹۵ در حوزه ادبیات و کتاب شنیده است اظهار کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در سال ۹۵ رخ داد، بزرگداشت نسبتا باشکوهی بود که دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه تهران برای شاملو برگزار کردند. البته در این مراسم  قرار بود جوایز شعر شاملو اعطا شود که بنا به دلایلی نشد؛ اما همین‌که بعد از سال‌ها و با حضور جمع زیادی از دانشجویان بزرگداشتی برای این شاعر برگزار شد برای من خوشحال‌کننده بود.
حافظ موسوی کتاب‌هایی را نیز برای مطالعه پیشنهاد کرد: فکر می‌کنم مخاطبان جدی شعر از خواندن این کتاب‌ها لذت ببرند، که تعدادی از آن‌ها برنده جایزه شعر شاملو  هستند؛ «لشکر شکست‌خورده کلمات» آیدا عمیدی، «مسافرت از اتاق به بیرون و بالعکس» شهریار وقفی‌پور، «زمین کره سیاسی بود» از شوکا حسینی، «اسب را در نیمه دیگرت برمان» عطیه عطارزاده، «به دام انداختن نور» میلاد کامیابی‌نیا، «دوچرخه آبی» حسن عالیزاده، «و مابقی همه سکوت بود» امیرهوشنگ افتخاری، «چنین نیست» میثم خالدیان و «دره ماروس» اسماعیل بختیاری.