به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۸:۵۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۱۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۱۲۷۸۳۲

دلایل کاندیداتوری احتمالی پزشکیان

img
گروه سياسي: «علی اصغر شفیعیان»، مدیر مسوول سايت انصاف نیوز نوشت: در حالی که چند روز به زمان ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری مانده، احتمال کاندیداتوری مسعود پزشکیان – نایب رییس اول مجلس و وزیر دولت اصلاحات – یکی از «مساله»های آن است؛ یک اصلاح طلب، مدیری توانمند و خوش نام، دست پاک، عدالتخواه، صریح و آزاده.
پیش از نوروز با دکتر پزشکیان در مجلس در این باره صحبت کردم. در اینجا تنها تحلیلم را می‌نویسم، و بدیهی است که نظر ایشان صرفا از زبان خودشان مطرح خواهد شد.
آقای پزشکیان چهار سال پیش به اصرار و دعوت جمعی از جوانان دغدغه‌مند قبول کرده بود که پا به عرصه‌ی انتخابات بگذارد، البته با لحاظ جایگاه خاتمی و مرحوم هاشمی. در نهایت هم همان شد، یعنی از کاندیدای مورد حمایت آنها حمایت شد؛ حسن روحانی.
امروز اما پزشکیان چه دلیلی دارد برای کاندیداتوری در زمانی که دکتر روحانی کاندیداست؟ به نظرم دلایلی که وجود دارد همگی قابل درک و توجه هستند؛ از جمله:
۱ : «غرور» دولتمردان یکه‌تاز در این چهار سال، مورد انتقاد بخش‌هایی از کسانی است که از آنها حمایت کرده، به آنها رای داده و تاکنون نیز پای آنها ایستاده‌اند. اگر از برج عاج نشینی پایین نیایند و به جایگاه واقعی خود پی نبرند، بیشترین ضربه را در درجه‌ی اول خود آنها می‌خورند و بعد مردم و جریانی که از آنها حمایت کرده است.
۲ : عملکرد وزارت بهداشت و درمان به ویژه در طرح تحول سلامت که پاشنه آشیل دولت است. اگر از همان روز اول که پزشکیان و معدود کسانی با پیش بینی دقیق ایرادهای آن را می‌دیدند و فریاد می‌زدند ولی سانسور می‌شدند، ضعف‌ها رفع می‌شد به امروز نمی‌رسیدیم که به چاه ویلی تبدیل شده و هر چه پول بی‌زبان در آن ریخته می‌شود باز هم پر نمی‌شود و هدف اصلی طرح که رفع تبعیض و بی عدالتی، به نفع مناطق کم‌برخوردار بود نیز نه تنها رفع نشده، بلکه با این طرح بدتر شده است.
۳ : علی رغم دستاوردهای تنش زدایی در سیاست خارجی که مورد تحسین و تقدیر است، اما وعده‌های حوزه‌ی سیاست داخلی محقق نشده است؛ از جمله مگر وعده‌ی رفع حصر داده نشده بود؟ اگر داده شده پس چرا تا امروز هیچ توضیح شفافی و تحرکی که از سوی رای دهندگان ملموس باشد اتفاق نیافتاده است؟
۴ : قومیت‌ها و مناطق محروم حقوقی دارند که توجه به آنها در وعده‌های آقای روحانی وجود داشت، اما ضعف‌ها در این حوزه ادامه دارد و عدم توجه به آنها باعث انباشت انتظارات شده است.
۵ : صدای مردم را باید شنید؛ عملکردها در جاهایی از جمله در تعدادی از وزارتخانه‌ها با خواسته‌های مردم فاصله‌ی زیادی دارد. برای پاسخ به خواست و انتظار مردم، تغییر در بخشی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها واجب است و ادامه‌ی راه این چند ساله به هیچ وجه راضی کننده نیست.
۶ : آقای روحانی در سال ۹۲ با حمایت چه جریانی انتخاب شد؟ پس چرا از نیروهای آن جریان به خوبی استفاده نشد؟ بالاخره برای پیشبرد دیدگاهی که در سال ۹۲ پیروز شد، می‌بایست از نیروهای توانمند گسترده‌تری استفاده می‌شد که نشد. اینها هم سرعت رسیدن به انتظارات را پایین می‌آورد و هم دلسرد کننده است برای هواداران و رای دهندگان.
اینها فقط بخشی از انتقاداتی است که به دولت وارد است و بخشی از هواداران البته بنا ندارند که بنا به مصلحت، به آن بپردازند. با این حال بخشی از آنهایی که چنین دغدغه‌هایی دارند در این مدت به آقای پزشکیان مراجعه کرده و از او خواسته‌اند که وارد میدان شود.
البته یک نکته همیشه مورد تاکید اوست؛ این که تفرقه خوب نیست. شاید همین تاکید باعث شده تصمیم گیری برای کاندیداتوری سخت شود وگرنه پزشکیان یکی از کاندیداهای پای صندوق رای است برای بالا نگه داشتن پرچم اصلاحات.

رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۱۶ ۱۸:۵۱
از سال92تا امروز هم برای روحانی رای جمع كردم و هم حمایت گله ای ندارم و حتی ممنونم. اما بنظرم به هوای تازه ای نیاز داریم و رییس جمهوری كه صریح و قاطع باشه و احیانا در تبلیغات انتخاباتی انگ نماینده مرفهین نخوره. دكتر پزشكیان یك اصلاحطلب واقعیه و هم شهامت داره. امیدوارم روحانی لطف دكتر عارف رو با ثبت نام نكردن و حمایت از دكتر پزشكیان جبران كنه (350509)