به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۱۰ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۱۲۹۲۰۰

اجلاسی علیه تخریب آثار باستانی

گروه سياسي: محمود فاضلی-دیپلمات پیشین ايران در روزنامه بهار نوشت: اجلاس یک روزه «مجمع تمدن‌های کهن» که به ابتکار یونان و با حضو نمایندگانی از کشورهای ایران، چین، ایتالیا، مصر، عراق، هندوستان، مکزیک، پرو و بولیوی در شهر آتن برگزار شد فرصتی برای همکاری دسته‌جمعی کشورهایی بود که دارای تمدنی غنی و باستانی در موضوعات مختلف فرهنگی هستند. یونان برای برگزاری این همایش که در واقع همایش دیپلماسی فرهنگی برای ایجاد صلح، آرامش و امنیت در جهان است، دو سال برنامه ریزی کرده بود. شرکت کنندگان در این اجلاس هریک به دنبال دیدگاه‌های فرهنگی خود به‌ویژه مقابله با افراط گرایی،‌تروریسم و علیه تخریب آثار باستانی در عراق و سوریه بودند. به گفته نخست وزیر یونان، میراث فرهنگی متعلق به کشور خاصی نیست بلکه به جهان بشری تعلق دارند و ما به عنوان دارندگان فرهنگ و تمدن کهن از این پیشینه خود که قدرت است برای ایجاد رفاه، صلح، امنیت و آرامش در جهان بهره خواهیم گرفت. باید با بهره گیری از میراث فرهنگی خود برای رفع تنش‌ها و اختلافات از طریق گفتگوی سازنده و نه با استفاده از سلاح اقدام کنیم.

اهداف این کنفرانس ایجاد دوستی بین ملل، توسعه همکاری‌ها با دیگر کشورها و به‌ویژه کشورهایی که دارای تمدنی کهن هستند، به کارگیری نقش فرهنگ‌های کهن در ایجاد صلح، آرامش، ثبات و زندگی مسالمت آمیز تمام ملل جهان است. همه کشورهای جهان با همکاری و دوستی باید در جلوگیری از اقدامات ضد بشری و پدیده شوم افراط گرایی همکاری نمایند. یونان که نقش فرهنگ را در ایجاد صلح و ثبات جهانی بسیار مهم می‌داند، مدعی شد فرهنگ‌های کهن زمینه ساز رفاه، توسعه اقتصادی و دوستی بین ملت‌ها هستند و همکاری کشورهای دارای تمدن کهن محوری مهم و اساسی برای جلوگیری از تعصب گرایی و ایجاد زندگی مسالمت‌آمیز بین همه انسان‌ها است. به اعتقاد وزیر خارجه ایران، تلاش‌های دسته‌جمعی و بهره گیری از تمدن‌های کهن برای رهایی از افراط گرایی ضروری است و صرفا با توسعه همکاری کشورهای شرکت کننده در این اجلاس و با بهره گیری از آموزه‌های ارزشمند تمدن‌های غنی خود می‌توانیم با افراط گرایی و اقدامات خشونت آمیز مقابله کرد.

چنین اجلاس‌هایی می‌تواند نقش مهمی در ایجاد صلح جهانی، آرامش و امنیت به‌وجود آورد و خشونت و افراط گرایی را نفی کند. پارادایم حذف دیگران همواره با خود جنگ، شقاوت، اشغالگری، ستم، تبعیض و بی‌خانمانی به ارمغان می‌آورد.‌ترور و افراطی‌گرایی که در گرداگرد جهان شایع شده، نتیجه فاجعه‌بار حاکم شدن این پارادایم تاریخ‌ گذشته است. ظریف در سخنانش تاکید داشت جامعه بشری امروزه با چالش‌های مشترک و خطیری روبه‌روست که طیف وسیعی از موضوعات همچون توسعه پایدار، حفاظت از محیط زیست و فقرزدایی برای بخش بزرگی از جامعه بین‌المللی تا مبارزه با دو پدیده جدید را شامل افراط گرایی و‌تروریسم به عنوان بیماری‌های عالم‌گیر، دربر می‌گیرد. به باور وزیر خارجه چین، فرهنگ‌های کهن می‌توانند در ایجاد صلح و آرامش نقش مهمی ایفا کنند.

امروز جهان مملو از جنگ و درگیری و خونریزی است که بایستی با بهره‌گیری از فرهنگ‌های کهن، برای مبارزه با‌تروریسم و خشونت گرایی اقدام کنیم زیرا صلح جهانی و ثبات و آرامش امروز بیش از هر زمانی نیاز جامعه بشری است. اما مقابله با تخریب آثار باستانی در منطقه از مهم‌ترین حساسیت‌های وزیر خارجه عراق در این اجلاس بود. به اعتقاد او تمدن‌ها متعلق به بشریت هستند ولی داعش با تخریب آثار باستانی و جنایات در کشورهای عراق و دیگر کشورها، در واقع علیه بشریت اقدام می‌کند. عراق دارای آثار و تمدن مهمی است اما توسط داعش و حامیان آنان در حال تخریب است بنابراین با همکاری و همفکری کشورهای متمدن جهان می‌توان جلوی افراط گرایی و جنایات داعش علیه بشریت را گرفت. در پایان این اجلاس مقرر شد شبکه‌های ارتباطی میان کشورهای شرکت کننده در این اجلاس برای پی‌گیری نتایج و نحوه ادامه آن به‌وجود آید و همکاری‌ در اینگونه همایش‌ها با سازمان ملل و به‌خصوص شورای امنیت برای ایجاد صلح و آرامش و ثبات جهان نیز توسعه یابد. این همایش یک روزه نشان داد جهان بیش از هر زمانی به واقعیت و ضرورت مقابله با افراط گرایی و‌تروریسم، آگاه شده است. دور بعدی این اجلاس سال آینده در بولیوی برگزار خواهد شد.