به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۱۱ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۱۲۹۲۶۵
بررسی تاکتیک‌های قالیباف در مناظره اول

بازی انتحاری یک بازنده

زهیر موسوی- روزنامه بهار: روز جمعه نخستین مناظره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. در این مناظره همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود نامزدها صحبت‌های جذابی را مطرح کردند اما در این میان برخی ادعاهای کذب باعث شد تا بینندگان مناظره شاهد مشاجره لفظی کاندیداها باشند.

اولین بی‌اخلاقی
محمدباقر قالیباف نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و همچنین شهردار تهران در زمان 2 دقیقه خود برای انتقاد به سخنان روحانی ادعایی را مطرح کرد که واکنش سریع اسحاق جهانگیری و حسن روحانی همراه بود. قالیباف گفت: جنابعالی در آغاز دوره ریاست جمهوری به مردم عزیزمان قول دادید 4 میلیون شغل ایجاد کنید. در همان ابتدای مذاکرات. این ادعای قالیباف با واکنش صریح حسن روحانی روبه‌رو شد. روحانی بلافاصله سخنان قالیباف را قطع کرد و گفت: ببخشید آقای قالیباف از یک سایت گمنامی حرفی می‌زند، بعد از یک سایت معروفی نقل می‌کند و روزنامه‌ای نقل‌قول می‌کند. شما می‌خواهی از آن روزنامه نقل کنی؟ من هیچ‌وقت قول 4 میلیون شغل ندادم و این دروغ محض است.

در این زمان کانال‌های تلگرامی و سایت‌های خبری منتقد روحانی به سرعت ویدئو سخنان حسن روحانی را برای اثبات کذب نبودن ادعای قالیباف منتشر کردند که در همان ویدئو مشخص شد ادعاهای شهردار تهران کذب بوده و به تعبیر حسن روحانی ادعای دروغ به او زده شده است.
روحانی در سخنان خود در انتخابات سال 92 گفته بود: ما 3 میلیون و 200 هزار بیکار داریم و اگر تنها 10 میلیون گردشگر وارد کشور شود بیش از 13. 3 میلیارد دلار درآمد ارزی و 4 میلیون اشتغال درست می‌شود، یعنی با یک حرکت صحیح در یک مسئله اقتصادی و اجتماعی می‌توانیم بیکاری را حل کنیم.
شهردار تهران به کلمات استفاده شده در این جمله دقت نکرده بود چون کلمه اگر  را در جملات روحانی نادیده گرفته بود. پس از مشهود شدن ادعای کذب شهردار تهران که با واکنش قاطع حسن روحانی همراه بود، شاهد آن بودیم که شهردار تهران  مناظره را با حالت عصبانی و استرس ادامه داد.

اشتباه دوم
او برای آنکه بتواند اشتباه اول خود را از اذهان دور کند وارد تقابل لفظی با اسحاق جهانگیری نامزد اصلاح‌طلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد و به جهانگیری گفت: این هم از پدیده‌های عجیب است که جنابعالی به عنوان معاون محترم رئیس جمهور نامزد شده اید، البته این حق شهروندی شما است اما چند روز آینده مشخص می‌شود که ما رقیبی هستیم یا خیر، اگر آمده‌اید گزارش ارائه کنید درست این کار را انجام دهید. این جملات دومین اشتباه قالیباف در مناظره روز جمعه بود. اسحاق جهانگیری نیز با یک واکنش قاطع پاسخ سخنان قالیباف را داد.

جهانگیری گفت: در دور هشتم در مقابل جناب آقای خاتمی هم وزیر دفاعش کاندیدا شد و هم معاونش و هیچ‌کس نگفت این کار غیر طبیعی است. یک جریانی به نام جریان اصلاح‌طلب وجود دارد که شما از همه حقوق محرومشان کرده‌اید و می‌گویید که نباید بیایند، من به عنوان یک جریان اصلاح‌طلب آمده‌ام که بگویم بعضی‌ها چه کرده‌اند با یک جریان ریشه‌دار؟ می‌خواهم بگویم که دولت یازدهم در چه شرایط جدیدی تشکیل شد چرا عده‌ای با ژست جدید آمده‌اند؟ وقتی ما آمدیم جریان سیاسی چگونه بود؟ با آقای هاشمی، آقای خاتمی و ناطق نوری چه کرند؟ همه را خانه‌نشین کردند به همه ضربه زدند همه را  رو در رو هم قرار دادند. در فضای سیاسی 700 میلیارد دلار درآمد کشور را خرج کردند. میزان شغل سال 85، 22 میلیون بوده در سال 91 باز 21 میلیون بوده همان رئیس جمهور سابق مثل برخی دوستان می‌گفتند من دو سال دیگر بیکاری را ریشه‌کن می‌کنم. آقایان بیکاری را ریشه‌کن کردن راهکار دارد.

تغییر سبک مناظره
محمد باقر قالیباف که دوبار پیاپی مغلوب جبهه اعتدال و اصلاح طلب شده بود و مقداری تمرکز خود را از دست داده بود تصمیم گرفت سبک مناظره خود را تغییر دهد. در پایان دور اول مناظره در حالی که تعدادی از کاندیداها خواستار ادامه مناظره بدون وقت استراحت بودند، محمد باقر قالیباف که شکست سنگینی را در دور اول مناظره متحمل شده بود درخواست کرد که دور دوم مناظره پس از چند دقیقه استراحت آغاز شود. در این وقت استراحت ظاهرا مشاوران قالیباف تصمیم گرفتند به او بگویند باید سبک مناظره را عوض کند. قالیباف دور دوم مناظره را با عصبانیت و استرس خاصی آغاز کرد به نحوی که اشتباهات لفظی متعددی را مرتکب شد تا جایی که فضای مجازی را فضای «فجازی» خطاب کرد.

به‌سبک احمدی‌نژاد
قالیباف در دور دوم مناظره به سبک رئیس دولت‌های نهم و دهم وارد شد. او با نشان دادن عکس و تاکید بر ادعاهای خلاف واقع خود تصمیم داشت افکار عمومی را منحرف کند. قالیباف در زمان 3 دقیقه جمع‌بندی خود به سبک رئیس دولت مهرورزی عکسی را بالا آورد تا نشان دهد روحانی وعده 4میلیون اشتغال را داده است. در این میان حسن روحانی کاغذی را که شهردار تهران بالا گرفته بود را از قالیباف می‌گیرد و بنا بر ادعای حمید ابوطالبی معاونت سیاسی ریاست جمهور، حسن روحانی از قالیباف می‌خواهد تا متن عکس را به صورت واضح برای بینندگان قرائت کند که قالیباف از این درخواست امتناع می‌کند. سپس روحانی برگه را از قالیباف می‌گیرد تا خودش این مهم را انجام دهد اما مجری برنامه اعلام می‌کند وقت برنامه به اتمام رسیده و دیگر فرصتی برای قرائت متن موجود در عکس وجود ندارد. این اقدام صدا و سیما با اعتراض شدید حسن روحانی مواجه می‌شود. روحانی در این اعتراض گفت: در این برنامه تهمت هایی به دولت وارد شده است که از صدا و سیما انتظار می‌رود برای پاسخ گویی به این اتهامات فرصتی را در نظر گیرد.

یک ادعای خلاف‌واقع دیگر
قالیباف در این مناظره ادعای خلاف واقع دیگری را علیه دولت مطرح کرد. شهردار تهران نسبت به تقدیر از متهم نفتی توسط روحانی انتقاد کرد که بازهم این موضوع نشان از اشراف نداشتن تیم مشاوران قالیباف به این موضوع را داشت. بر اساس آرشیو خبرگزاری جمهوری اسلامی تصویر تقدیر هاشمی از بابک زنجانی مربوط به سال 85 و تصویر تقدیر روحانی از زنجانی مربوط به سال 86 است، یعنی زمانی که «ب. ز» کارآفرین برتر بود و نه مفسد بزرگ اقتصادی!

بازنده؛ هم رقابت و هم اخلاق
شهردار تهران به سبک رئیس دولت‌های نهم و دهم در مناظره‌های سال 88 قصد داشت جامعه را به دو قشر مختلف تقسیم کند. قالیباف به صورت مداوم از جمعیتی 4درصد صحبت می‌کند که دولت متعلق به آنها است و دولت برای 96درصد باقی برنامه‌ای ندارد. نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باید به این نکته توجه کند که تقسیم جامعه به دو قشر اشرافی و فقیر در مناظرات سال 88 ضربه‌های جبران ناپذیری به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وارد کرد. اتهام زنی، نشان دادن سند وغیره از قبیل کارهایی بود که در مناظرات سال 88 رایج شد و آن شرایط سخت را به کشور تحمیل کرد. محمد باقر قالیباف با تقلید از سبک مناظره رئیس دولت مهرورزی قصد دارد توده‌ها را با خود همراه کرده و دوقطبی اشرافی و فقیر را در کشور به راه‌اندازد. شهردار تهران باید به این نکته توجه کند که مقام رهبری در فرمایشات خود به این موضوع تاکید داشتند که فضای کشور نباید دو قطبی شود.

فضای دوقطبی مضر است
 ۷ مهرماه، رهبرمعظم انقلاب در ابتدای جلسه درس خارج فقه با بیان اینکه ایجاد فضای دو قطبی در کشور مضرّ است، فرمودند: امروز کشور به اتحاد نیروها احتیاج دارد. بخصوص نیروهای مؤمن. نیروهای پای کار. سعی کنند از این چیزها اختلاف به‌وجود نیاورند. اما در حال حاضر شاهد این هستیم که  برخی کاندیدا‌ها برای جذب آرای خود از هیچ چیزی حتی دو قطبی کردن فضای کشور و به راه انداختن طبقه اشراف  و فقیر پرهیز نمی‌کنند. شهردار تهران که تا کنون  دوبار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و هر دوبار نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند، اکنون برای سومین بار وارد کارزار انتخابات شده است و ظاهرا در این دوره که احتمال دارد آخرین شانس او برای رسیدن به پاستور باشد قصد دارد از هر شیوه‌ای برای رسیدن به بالاترین مقام اجرایی در نظام مقدس جمهوری اسلامی استفاده کند. این در حالی است که اعضای محترم شورای شهر کنونی بارها درفضای رسانه‌ای و مجازی عنوان کرده‌اند که اگر آقای قالیباف قرار است پاسخ گو باشد باید اول پاسخ‌گوی اعضای شورای شهر در صحن علنی شورا باشد بعد می‌تواند پاسخ گوی مردم باشد. لازم به ذکر است که همچنان ابهاماتی در مورد مرخصی این سردار از ریاست شهرداری برای پرداختن به سفر‌های استانی و کارهای تبلیغاتی ایشان وجود دارد. همچنین محمد باقر قالیباف باید به این نکته توجه داشته باشد که اصولگرایی با حرکات شتابنده و انتحاری در تناقض است. اصولگرایی به اخلاق پایبند بوده و از زدن اتهامات واهی به دور است.

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۱۱ ۲۰:۴۶
وقتی ایشان در صدا و سیما جلوی دوربین چیزی میگوید و دیگران صدایشان در نمی آید
و ادعای یک مفسد اقتصادی را که میتواند هر نوع اداعایی بکند- شاید هم کرده ولی رسانه ای نشده- رسانه ای میکند ......لابد پشتش گرمه؟؟؟
خدا به مردم رحم کنه.خدایا تو به این مردم رحم کن و ....!!!
و مکرو مکرالله والله خیرالماکرین.ان شاءالله (351850)