به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۲۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۳۱ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۱۳۲۲۵۸

ناتوانی‌ ترامپ حاصل چیست؟

ناتوانی‌ ترامپ حاصل چیست؟
روزنامه بهار: دیگر کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که به این نکته باور نداشته باشد که توافق برجام فارغ از آن که موافق یا مخالفش باشیم توافقی پیچیده و چند لایه از منظر حقوقی، سیاسی و امنیتی است. در ابتدای بررسی برجام در کشورمان برخی معتقد بودند این چند لایه بودن و پیچدگی که گاه سبب تفاسیر گوناگونی از برخی مفاد آن می‌شود به معنای ضعف عملکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای و نشانه ضعیف تنظیم شدن متن برجام است اما امروز با نشانه هایی که در ادامه از آن خواهیم گفت شاهد آن هستیم که اتفاقا همین ویژگی برجام که در آن زمان مورد نقد «دلواپسان» بود حسب اتفاق نقطه قوت توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 است. دونالد‌ترامپ در ابتدای کارزا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده بر این باور بود که می‌تواند با حضور در کاخ سفید توافق هسته‌ای را «پاره» کند.

هنگامی که اندکی گذشت به این نتیجه رسید که گویا برجام پاره کردنی نیست و موضوع پیچیده‌تر از تصورات اوست و از همین رو از تلاش برای آغاز مذاکرات برای «تغییر در برجام» خبر داد و هنگامی که با سد سخت دیگر کشورهای مرتبط با برجام روبه‌رو شد به خوبی به این نتیجه رسید که هر حرکتی به قصد اخلال در این توافق سبب آن خواهد شد که ایالات متحده‌ای که او با ادعای «بازگرداندن عظمت» آن به کرسی ریاست جمهوری اش رسیده بود منزوی شود. دولت ایالات متحده به چه دلیل از ایجاد اخلال در برجام ناتوان ماند؟ آیا‌ترامپ آرزویی جز از بین بردن توافق هسته‌ای در همان روز اول آغاز به کار دولتش را داشت؟

علت ناتوانی‌ترامپ در رسیدن به آرزوهایش درباره برجام را باید در همان چارچوب دقیق حقوقی و چند لایه توافق هسته‌ای وین موسوم به برجام جستجو کنیم. دولت آمریکا پس از آن که نتوانست به برجام آسیبی وارد آورد شروع به استفاده از خلاء موجود در سیاست خارجی ایران کرد و با دست گذاشتن بر روی پرونده‌های دیگر اختلافی بین ایران و غرب تلاش کرد تا جوّ تحریمی گذشته (و نه همان تحریم‌های بین المللی و اجماعی پرونده هسته ای) را بازگرداند.

مسئولان ارشد نظام پس از بسته شدن پرونده هسته‌ای بارها بر این نکته تاکید داشته‌اند که حل و فصل پرونده هسته‌ای به معنای پایان تقابل‌های موجود بین غرب و ایران نیست و احتمال انتقال فشارها به سایر پرونده‌های باز کم نیست. از همین رو به نظر می‌آید که اقدامات آمریکا در دوران‌ترامپ در وضع و اعمال تحریم‌ها در سایر حوزه‌ها برای تصمیم گیران کاملا قابل پیش بینی بوده است، از همین رو این انتظار در جامعه وجود دارد که اولا تیم اقتصادی دولت بر خلاف دولت سابق از تحریم‌ها غافلگیر نشده و شاهد بی ثباتی مجدد در اقتصاد کشورمان نباشیم و ثانیا تمام اثرگذاران بر سیاست خارجی کشور با دریافت پیام مردم در انتخابات96 فضا را برای اعمال سیاست‌های تنش زدایانه دولت اعتدال فراهم آورند.