به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۰۲ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۱۳۲۳۳۷

توقف موقت روند کاهش قیمت‌ نفت

گروه اقتصادي: نفت روز جمعه اندکی افزایش یافت و بخشی از ریزش شدیدی که اوایل هفته جاری داشت را جبران کرد اما با بزرگترین کاهش قیمت نیمه اول سال در دو دهه گذشته روبروست.
توقف موقت روند کاهش قیمت‌ نفت

به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت نسبت به قیمت نهایی روز پنج شنبه، ۹ سنت یا ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۴۵.۳۱ دلار در هر بشکه رسید.بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۰ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در ۴۲.۸۴ دلار در هر بشکه ایستاد.قیمت‌های نفت با وجود تلاش‌های اوپک و متحدانش برای کاهش تولید و مقابله با عرضه اضافی در بازار، از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون حدود ۲۰ درصد کاهش یافته اند که بدترین عملکرد نیمه اول سال برای نفت خام از سال ۱۹۹۷ به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش رویترز، ضعف اخیر بازارهای نفت، نتیجه تردیدها نسبت به توانایی اوپک برای مهار اشباع عرضه است که بازارها را از سال ۲۰۱۴ فراگرفته زیرا تولید بسیار بالاتر از مصرف مانده است. اوپک و سایر تولید کنندگان خارج از این سازمان اواخر سال گذشته موافقت کردند از ابتدای ژانویه امسال تولیدشان را به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز محدود کنند و ماه گذشته توافق کردند این میزان کاهش تولید را به مدت ۹ ماه دیگر تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ تمدید کنند با اینهمه شکاف حاصل از کاهش عرضه این تولیدکنندگان با رشد تولید نفت شیل آمریکا جبران شده و تلاش‌های آنها برای حمایت از قیمت‌ها را تضعیف کرده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۱۶ ژوئن، به میزان ۲.۵ میلیون بشکه کاهش یافته است. طبق گزارش موسسه امریکن پترولیوم که روز سه شنبه منتشر شده بود، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته ۲.۷ میلیون بشکه کاهش داشت. گزارش ذخایر فرآورده‌های نفتی آمریکا کمک کرده است. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که تولید هفتگی ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۹.۳۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.بانک مرکزی روسیه در جدیدترین گزارش سیاست پولی خود پیش بینی کرد رشد تولید در آمریکا، نیجریه و لیبی به همراه کندی رشد اقتصاد چین و پایین ماندن تقاضا برای انرژی ممکن است به سقوط قیمت‌های نفت به ۲۵ دلار در هر بشکه تا اواسط سال ۲۰۱۸ منجر شود.