به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۰۲ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۱۳۲۳۴۱
روحانی درضیافت افطار با فعالان اقتصادی:

ما به چه دلیل پای صندوق آرا آمدیم و آن همه شور ایجاد کردیم؟

ما به چه دلیل پای صندوق آرا آمدیم و آن همه شور ایجاد کردیم؟
گروه اقتصادي: رئیس جمهوری واگذاری اقتصاد به مردم و بخش خصوصی را ضروری خواند و گفت: دولت یازدهم از ابتدای فعالیتش به واگذاری واقعی اقتصاد به بخش خصوصی متعهد بوده است.
 
 به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی پنجشنبه شب در ضیافت افطار با فعالان اقتصادی که در روز ملی اصناف برگزار می شد، با بیان اینکه این دیدار به تعبیری دیدار با تجار است، گفت: نخستین و عمومی ترین تجارت ما با خداست. خداوند در قرآن با بیان نرمی می گوید که آیا می خواهید شما را به تجارتی دلالت کنم که نجات بخش شما از هر درد و عذاب و رنجی است، ماه مبارک رمضان یکی از عرصه های این تجارت است. رئیس جمهوری افزود: ماه مبارک رمضان، ماه تمرین، تحمل، استقامت و ایستادگی است. در روایت است که اساسا ایمان بدون صبر، مثل یک جثه و بدنی است که سر نداشته باشد. این یعنی همه چیز از ایستادگی، صبر و تحمل نشات می گیرد. اگر در جامعه بین ما شکاف و فاصله ایجاد می شود، به خاطر کم تحملی است.

روحانی اظهارکرد: یکی از ارزشمندترین مصادیق صبر، تحمل در برابر اندیشه مخالف است. برخی از ما دلمان می خواهد، همه افراد طوری فکر کند که ما دنبال آن فکر هستیم، در حالی که فرهنگ دین مبین ما این نیست. رئیس جمهوری تصریح کرد: خداوند به پیامبرش هم می گوید تو وکیل نیستی که بخواهی بالای سر مردم باشی و به آنها امر و نهی کنی، بلکه موظف هستی راه هدایت را به مردم نشان بدهی تا هر کس خواست آن راه را برگزیند. اما برخی از ما فکر می کنیم که بالاسر مردم فرمان می دهیم و مردم مجری فرمان هستند. پیامبر و امامان خودشان هم اینچنین نبودند. میدان باید میدان تحمل باشد و همدیگر، افکار و سلایق مختلف را تحمل کرده، بپذیریم و به رسمیت بشناسیم.

روحانی خاطرنشان کرد: ما به چه دلیل پای صندوق آرا آمدیم و این همه شور ایجاد کردیم؛ این برای آینده ملت بود، نه صرفا انتخاب این یا آن آقا. اصل موضوع بحث این بود که شرایط کشور و مردم ما بهتر شود، اصلا خود اسلام برای چه آمده است؟ ما فکر می کنیم خدا
ما به چه دلیل پای صندوق آرا آمدیم و این همه شور ایجاد کردیم؛ این برای آینده ملت بود، نه صرفا انتخاب این یا آن آقا. اصل موضوع بحث این بود که شرایط کشور و مردم ما بهتر شود، اصلا خود اسلام برای چه آمده است؟
یک طرف است و مردم یک طرف؛ اما خداوند دین و پیامبرانش را برای مردم فرو فرستاده است. قرآن را نیز خدا می گوید برای هدایت مردم فرستاده ایم. اگر نهایت امر را مردم بدانیم، آن وقت تولید، توزیع و تجارت ما و تلاش اصناف ما، در نهایت همه خدمت به مردم معنا می شود و اگر این وضع ایجاد شد، درست است. درست است که تجارت یعنی کسب سود و باید سود باشد تا حرکتی ایجاد شود، اما اصل و نهایت این فعالیت، باید خدمت به مردم باشد.

روحانی اضافه کرد: اگر چه مصرف بی قاعده مذموم است، اما اصل مصرف چیز منفی نیست. مصرف متعادل و معقول اساس اقتصاد است. اگر مصرف نباشد، چرخ فرآیند تجارت، یعنی تولید و توزیع به حرکت در نمی آید. همه اینها پایه حرکت اقتصادی در جامعه است. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه تلاش دولت یازدهم از ابتدا حذف تصدی گری در وزارتخانه ها بوده است، گفت: در ابتدای دولت همه وزرا قول می دهند اما بعد از گذشت مدتی، گویا تصدی گری لذت بخش می شود و برای عبور از آن بهانه و دلیل می آورند که البته ممکن است این دلایل درست باشد. ابلاغ سیاست های اصل 44 برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی سازی نیست.

رئیس جمهوری افزود: از آن دولتی که تفنگ نداشت، می ترسیدند چه برسد به اینکه اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه چیزی دارد و کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند.
روحانی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری، زمانی که سیاست های اصل 44 تدوین شد، در مراسمی با حضور مسئولان کشور فرمودند که این سیاست های کلی باید یک انقلاب اقتصادی باشد، خاطر نشان کرد: اگر سیاست های اصل 44 به درستی و دقیق اجرا می شد، واقعا انقلاب و تحول بزرگی در اقتصاد روی می داد. البته در دولت یازدهم تلاش بر این بوده است واگذاری ها و خصوصی سازی ها واقعی باشد و براساس آمار واگذاری های دولت یازدهم همگی درست و به بخش خصوصی واقعی بوده است، اما واگذاری های دولت قبل طبق این آمار به بخش واقعی خصوصی حداکثر 13 درصد بود که این بسیار کم است.

روحانی اظهارکرد: ما باید اقتصاد را جز در موارد ضروری باید واگذار کنیم و جزو موارد تصدی گری نیست که دولت بخواهد برعهده گیرد، البته دولت وظایفی را در برابر بخش خصوصی برعهده دارد. رئیس جمهوری با بیان اینکه باید بخش خصوصی را در کشور تقویت کنیم، گفت: همواره می گفتند که بخش خصوصی ما ضعیف است اما در دو
از آن دولتی که تفنگ نداشت، می ترسیدند چه برسد به اینکه اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه چیزی دارد و کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند.
سال اخیر برای ما آشکار شد که بخش خصوصی واقعاً ضعیف است، چرا که فضای بسیار خوبی برای صادرات در روسیه و چند کشور دیگر مهیا شد، اما دیدیم که تاجر قوی برای انجام این کار در کشور وجود ندارد.

روحانی ادامه داد: تاجری که بتواند محصولات زراعی موجود در کشور را به درستی بسته بندی کرده و به موقع به کشور مقصد برساند، وجود ندارد. این در حالی است که ما صادرات ساعتی، لحظه ای و ادواری نداریم بلکه صادرات به بازارهای هدف باید استمرار و ثبات داشته باشد و نه تنها دولت کشور مقصد بلکه مردم آن کشور باید نسبت به ثبات موجودی کالا اطمینان داشته باشند تا به سراغ کالاهای دیگر نروند. ما نیازمند ثبات مشتری و بازار مشترک هستیم و باید اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شود. روحانی با تأکید بر اینکه همه قوا و مسئولان ذی ربط باید به بخش خصوصی امنیت بدهیم، گفت: امنیت تنها با داعش به خطر نمی افتد، بلکه دولت، مجلس و قوه قضائیه می توانند روزانه با وضع آیین نامه ها و برهم زدن آرامش بازار، امنیت را بر هم بزنند و یا متقابلا می توانند امنیت را تقویت کنند.

رئیس جمهوری اظهارکرد: باید همه دست به دست هم بدهیم تا امنیت واقعی را در جامعه ایجاد کنیم.
روحانی با اشاره به ضرورت حمایت و ارایه تسهیلات به بخش خصوصی گفت: البته بانک ها در ارایه تسهیلات دچار مشکلات زیادی هستند، هر چند در بعضی از بخش ها به خوبی عمل کردند، اما در عین حال مشکلات بانک های ما بسیار است. در دولت یازدهم برای اولین بار سرمایه بانک های دولتی به دو برابر افزایش پیدا کرد و این کار مهم و بی سابقه ای بود. یکی از اصلی ترین اقدامات دولت دوازدهم قطعا اصلاح نظام بانکی خواهد بود و باید تلاش کنیم تا بتوانیم رونق اقتصادی را در کشور ایجاد کنیم.

پیش از سخنان رئیس جمهوری، «علی فاضلی» رئیس اتاق اصناف کشور و «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی ایران به بیان نقطه نظرات و دیدگاههای خود پرداختند. همچنین در این مراسم و همزمان با روز ملی اصناف با حضور دکتر روحانی از بزرگترین سامانه اطلاع رسانی اصناف و تلویزیون اینترنتی 'تابان' رونمایی شد. سامانه اطلاع رسانی و رسانه تعاملی اصناف (تابان) با هدف ساماندهی امر آموزش در جامعه صنفی و ارتقای سطح علمی و مهارتی شاغلین در واحدهای صنفی و خانواده ایشان و با عنایت به ضرورت ارتباط دائم تشکلهای صنفی با متصدیان واحدهای صنفی و اطلاع رسانی و دسترسی آحاد جامعه به محتوای صوتی و تصویری مرتبط با حوزه اصناف راه اندازی شده است.