به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۱۳۲۷۱۸
«بهار» ادامه روند هجمه ‌به رئیس جمهور و دفاع از او را بررسی می‌کند

بازی با آتش، پیشنهاد آتش‌بس یک‌طرفه

روزنامه بهار: حمله به دولت و شخص رئیس جمهور از فردای اتمام انتخابات نه تنها فروکش نکرده که بالاتر هم گرفته و این روز‌ها نه فقط پیاده نظام‌های دلواپسان در بزنگاه هایی چون روز قدس یا پیش از نماز عید فطر که برخی از مسئولان رده بالای کشوری که منتصب به جناح اصولگرایانند نمی‌گذارند تنور هجمه به دولت از داغی بی افتند. در یکی از آخرین نمونه‌ها از این دست سردار محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اگرچه در نقد تفرقه میان مسئولان اما در لفافه با عباراتی که تعبیر به حمله به رئیس جمهور شده یادداشتی نوشته است. وی در این یادداشت به مسائل روز‌های اخیر واکنش نشان داده و نوشته است: «ماجرا از دو قطبی‌سازی جامعه و اینکه مردم به چه فکری رأی داده و به چه فکری رأی نداده‌اند، آغاز شد و سپس با اظهارات ناسنجیده پیرامون موضوع امامت حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) و پس‌ازآن، «دولت با تفنگ» و تأخیر در تأیید اقدام شجاعانه و بهنگام سپاه، ادامه یافت و سرانجام دو جنجال رسانه‌ای ناشی از توهین به ریاست جمهوری آن هم در راهپیمایی روز جهانی قدس و حمله گسترده رسانه‌ای به مداح اهل‌بیت، نه‌فقط موفقیت‌های بزرگ و بی‌نظیر مشارکت میلیونی مردم در انتخابات و نیز اقتدار موشکی را کمرنگ کرد، بلکه وحدت کشور را در آستانه تهدید قرارداد.»

فرمانده سپاه در روز‌های جنگ تحمیلی در یادداشت خود اگرچه موضوع حمله به رئیس جمهور در روز قدس را نادرست دانسته اما در عبارات دیگری فرصت را غنیمت دانسته و از زاویه جناح سیاسی خود دولتی‌ها و حامیانشان را مسبب ادامه فضا موجود خطاب کرده و نوشته است: «اقدام ناپسند توهین به رئیس‌جمهور محترم اگرچه از سوی همه جریانات سیاسی به‌ویژه اصولگرایان و نیروهای انقلاب، محکوم شد ولی به یک جنجال رسانه‌ای مبدل گشت که با بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر که همچون همیشه، فصل الخطاب و پایان‌بخش این‌گونه مسائل در کشور است، خاتمه یافت. ساعتی نگذشته بود که جنجالی دیگر با حمله به مداح اهل‌بیت آغاز شد، در حالی که برنامه مداح مذکور، قبل از خطبه‌های مقام معظم رهبری اجرا شده و حتی اگر در محتوای اشعار قرائت شده توسط ایشان تعریضی وجود داشت، با ایراد خطبه‌ها و اظهارات فصل‌الخطاب مقام معظم رهبری، نباید جنجالی جدید با حمله به مداح مراسم، آغاز می‌شد.

در هر صورت، تکرار هیاهوها و جنجال‌های رسانه‌ای نگرانی‌هایی را به‌وجود آورده است: «آیا بی توجهی به امر فصل‌الخطاب نظام به فتنه جدیدی منجر نمی‌شود؟ آیا قرار است چنین جنجال‌های زنجیره‌ای، استمرار یابد؟ آیا این‌گونه حرکت‌ها، روش جدیدی برای به هم زدن اوضاع کشور ویا فرار از پاسخگویی نیست؟

بخشی از یادداشت محسن رضایی که دولتی‌ها و رئیس جمهور را به فرار از پاسخگویی متهم می‌کند به نحوی تکرار چند باره این روزهای منتقدان اصولگرای دولت است که می‌گویند دولت حق منتقدان را پاس نداشته است و در نمونه‌ای دیگر حجت‌الاسلام احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران شبیه به این را با این جمله که دولت به دنبال ایجاد خفقان است گفته‌اند. همچنین روز گذشته حجت‌الاسلام منتظری دادستان کشور هم به هجمه‌ها علیه رئیس جمهور واکنش نشان داد و خبر از پی گیری‌های قوه قضائیه در این مورد داد، اما در بخشی از صحبت هایش هم کنایه‌ای به طرفدارن دولت زد و گفت: قوه قضائیه این موضوع را رسیدگی می‌کند و با افراد مسبب آن برخورد می‌کند، اما انتظار ما این است که اگر به رئیس‌جمهور اهانت می‌شود جریانات طرفدار او همانگونه عمل کنند که اگر به رئیس قوه قضائیه اهانت می‌شد، عمل می‌کردند.

پیشنهاد آتش‌بس یک‌طرفه
علی‌رضا زاکانی در پیام توئیتری به وقایع اخیر واکنش نشان داد و خواستار آتش بس یک‌طرفه از جانب جریان سیاسی اصولگرا شد؛ پس از آن بود که احمد توکلی به پیشنهاد وی واکنش نشان داد و در توییتر خود نوشت: با این اختلافات خانه‌سوز، پیشنهاد دکتر زاکانی را باید با آب طلا نوشت که گفت حتی یکطرفه هم شده آتش‌بس دهیم تا اصلاحات اساسی بدست دولت انجام شود. همچنین درواکنش به پیشنهاد زاکانی، عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات در پیام توئیتری از امکان گفتگوی ملی در زمینه اختلافات میان دو جناح سیاسی کشور سخن گفت.

دولت از مسیر خود منحرف نمی‌شود
اما در برابر همه گفته‌ها و حواشی این روز‌ها علیه روحانی، معاون اول وی ساکت نبود. اسحاق جهانگیری روز گذشته در برابر هجمه‌های اخیر واکنش نشان داد و با اشاره به افزایش برخی مخالفت‌ها علیه دولت پس از انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در این روزها برخی نمی‌توانند عصبانیت خود را از رأی مردم نادیده بگیرند به همین دلیل به دنبال آن هستند که بگویند ملت اشتباه رأی داده است. جهانگیری با اشاره به انتخابات 29 اردیبهشت خاطرنشان کرد: ملت ایران 29 اردیبهشت بار دیگر آگاهی، هوشمندی و زمان‌شناسی و دقت نظر خود را به نمایش گذاشت و در منطقه حساس و پرتلاطم خاورمیانه ‌تراز جدیدی از دموکراسی در سطح منطقه و حتی جهان ارائه کرد و پیروزی بزرگی برای نظام و رهبری رقم زد.

معاون اول رئیس جمهور با انتقاد از برخی اظهارات و تحرکات نسبت به نتیجه انتخابات اخیر در کشور گفت: در این روزها برخی نمی‌توانند عصبانیت خود را از رأی مردم نادیده بگیرند. من نیز نمی‌دانم که چه زمانی این افراد می‌توانند راحت شوند اما باید بدانند که مردم کاری نکرده‌اند که آنها عصبانی شده و اینگونه به مردم و منتخب آنها می‌تازند. جهانگیری ادامه داد: مردم در یک انتخابات رأی دادند و فردی با رأیی بسیار بالا انتخاب شد. در این شرایط دیگر نیازی نیست که آسمان و ریسمان ببافیم و بگوییم که مردم اشتباه رأی داده‌اند؛ باید رأی مردم را بپذیریم. وی با بیان اینکه در ایام انتقال دولت، به آرامش و گفت‌وگوی بیشتری نیازمند هستیم تا دولتی قوی‌تر برای آینده شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: هدف اصلی این افراد سرگرم کردن رئیس جمهور و دولت به چنین مباحثی است اما پیداست که دولت نمی‌خواهد با این مسائل خود را سرگرم کند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سوابق رئیس جمهوری در پیش و پس از انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری فردی دارای سابقه‌ای بسیار روشن، در پیش و پس از انقلاب اسلامی است. آقای روحانی در شورای عالی امنیت ملی به عنوان مهمترین رکن تصمیم‌گیری سال‌ها نماینده مقام معظم رهبری بوده و ملت نیز او را بر اساس چنین ویژگی‌هایی انتخاب کرده‌اند. حال اینکه عده‌ای بخواهند استدلال کنند که شرایط جور دیگری است، تنها خود را اذیت می‌کنند و موفق نخواهند شد که دولت را از مسیر اصلی منحرف کنند.