به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۱۳۳۴۸۰
باکسب چهار مدال طلاو نقره

تیم المپیاد شیمی ایران سوم جهان شد

گروه علمی: تیم المپیاد شیمی دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در چهل و نهمین دوره المپیاد جهانی شیمی در تایلند با کسب چهار مدال طلا و نقره رتبه سوم جهانی را کسب کرد.
تیم المپیاد شیمی ایران سوم جهان شد
به گزارش ایرنا، تیم المپیاد کشورمان در میان 297 دانش آموز از 76 کشور جهان با کسب سه مدال طلا و یک مدال نقره سوم شد.تیم های المپیاد دانش آموزی تایوان و آمریکا رتبه های نخست و دوم را کسب کردند و امیرحسین بهنوش، پارسا پیروز و امیرعباس کاظمی‌ نیا از ایران مدال طلا و سروش بانیانی مدال نقره کسب کردند و با کسب چهار مدال رتبه سوم جهان را بدست آوردند.رقابت های المپیاد جهانی شیمی از 16 تیر ماه به میزبانی استان 'ناخون پتوم' تایلند در مرکز 'سالایا' دانشگاه 'مهیدول' آغاز شد و دانش آموزان در 2 آزمون عملی آزمایشگاهی و آزمون تئوری شرکت کردند.آیین پایانی المپیاد جهانی شیمی دانش آموزی جمعه شب به وقت محلی در تایلند برگزار شد.نخستین المپیاد جهانی شیمی در کشور چکسلواکی، شهر پراگ، در سال 1968 برگزار شد. از این زمان، این مسابقه‌ بین‌المللی برای دانش آموزان دبیرستانی معمولا در جولای هر سال (به غیر از سال 1971) در یکی از کشورهای جهان به عنوان میزبان و به صورت دو آزمون تئوری و آزمایشگاهی برگزار شده است.

تایلند پیش از این نیز یکبار دیگر در سال 1999 میزبان سی و یکمین المپیاد جهانی شیمی بود.پنجاهمین و پنجاه و یکمین دوره این مسابقات به ترتیب در سال های 2018 و 2019 به میزبان چک و اسلواکی (به صورت مشترک) و فرانسه برگزار می شود. این مسابقات مختص دانش آموزان دبیرستانی است و با هدف تشویق هر چه بیشتر این دانش آموزان علاقه مند به حل مسایل به روش های خلاقانه و مستقل برگزار می شود. آزمون علمی این مسابقات معمولا شامل 6 پرسش و آزمون عملی (آزمایشگاهی) آن معمولا شامل 2 پرسش است. مدت زمان هر یک از آزمون ها بین 4 تا 5 ساعت و دو آزمون در دو روز متفاوت برگزار می گردند. آزمون عملی 60 نمره و آزمون آزمایشگاهی 40 نمره دارند.
هر تیم متشکل از چهار دانش آموز دبیرستانی و دو ناظر علمی است. همچنین تعداد محدودی دانش آموز و ناظر علمی می توانند تیم اصلی را، به عنوان مهمان و به هزینه کشور شرکت کننده، همراهی کنند. دانش آموزان نیز باید زیر 20 سال بوده و وارد دانشگاه نشده باشند. کشورهای متمایل به شرکت باید در دو سال پیاپی حضور ناظر علمی داشته باشند تا پس از آشنایی کافی با نحوه مسابقات بتوانند با تیم دانش آموزی در مسابقات شرکت کنند. ایران پس از حضور در دو دوره المپیاد جهانی به عنوان ناظر علمی در سال های 1991 و 1992 و کسب جواز رسمی حضور در این مسابقات، نخستین تیم ملی المپیاد شیمی را در بیست و پنجمین المپیاد جهانی شیمی در 'پروجا' ایتالیا در سال 1993 شرکت داد.روزبه کیانی در سال 1995 در این مسابقات که در چین برگزار شد رتبه فردی نخست را از آن خود کرد و در همان مسابقات علی جلالی و مهدی رزاقی در بخش انفرادی به ترتیب رتبه های سوم و پنجم را از آن خود کردند. در سال 1996 که رقابت ها در روسیه برگزار شد، هژیر رحمانداد و افشین شاملی به ترتیب در بخش انفرادی رتبه سوم و هفتم را از آن خود کردند. بابک جاویدی دشت بیاض در سال 1997 در کانادا در بخش انفرادی سوم شد و دو سال پس از آن در سال 1999 مهدی کهرم در تایلند رتبه پنجم انفرادی را برای ایران کسب کرد. در سال 2001 که این رقابت ها در هند برگزار شد، شادی رجبی از ایران نفر نخست دختران شد و از نظر کلی نیز در جایگاه چهارم قرار گرفت. سیدامیر حسین ناصر در سال 2010 در ژاپن رتبه پنجم انفرادی را کسب کرد و یکسال پس از آن نیز علی اصغر آقاجانی در ترکیه نفر هشتم این مسابقات را در بخش انفرادی از آن خود کرد.