به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۱۳۳۵۳۱
امروز یک چراغ خاموش شد؛ خیلی زود رفت

«مریم میرزاخانی» درگذشت

گروه علمی: فیروز نادری محقق برجسته ایرانی ناسا خبر درگذشت مریم میرزاخانی را در توئیتر و اینستاگرام تایید کرد.
«مریم میرزاخانی» درگذشت
فیروز نادری با انتشار عکسی از میرزاخانی در توئیتر و اینستاگرام خود در پاسخ به مخاطبانی که در مورد صحت خبر فوت میرزاخانی می‌پرسیدند، گفت: یک نابغه؟ بله و حتی یک دختر، یک مادر و یک همسر. نادری دقایقی پیش با درج یک تصویر سیاه در پیج اینستاگرام خود نوشته بود: امروز یک چراغ خاموش شد. این قلبم را به درد می‌آورد... خیلی زود رفت.

در روزهای گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه مریم میرزاخانی نابغه ریاضی ایران و جهان با بیماری سرطان مبارزه می‌کند.
روز گذشته نیز نادری با درج تصویری از وی نوشته بود: "او بسیار قائل به حریم شخصی است، پس افکار و انرژی‌های مثبت خود را بدرقه راهش کنید." دکتر مریم میرزاخانی نخستین زن ریاضیدان جهان به شمار می‌آید که موفق به دریافت مدال «فیلدز» شد؛ این مدال عالی‌ترین جایزه علمی رشته ریاضیات بوده و از آن به عنوان «نوبل ریاضیات» یاد می‌شود.

مدال فیلدز که هر چهار سال یکبار به برترین ریاضیدانان زیر 40 سال جهان اعطا می‌شود، در سال 2014 به پروفسور  میرزاخانی، برنده مدال طلای المپیاد دانش آموزی ریاضی سال‌های 1994 و 1995، دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف - در مقطع کارشناسی - و استاد دانشگاه "استنفورد" آمریکا اعطا شد. بنابر اعلام داوران، مریم میرزاخانی در زمینه نظریه سطوح ریمانی و فضاهای مدولی آن به پیشرفت‌های چشمگیری نائل آمده و افق‌های جدیدی را در این رشته گشوده است.

دکتر میرزاخانی که قبل از دریافت این مدال، جایزه 2014 موسسه ریاضی Clay را نیز دریافت کرده بود، در سال 2005 از سوی نشریه آمریکایی «پاپیولار ساینس» به عنوان یکی از 10 ذهن جوان برگزیده سال در آمریکای شمالی معرفی شد. وی جوایز علمی متعدد دیگر از جمله جایزه "ستر" انجمن ریاضی آمریکا در سال 2013 را در کارنامه علمی خود دارد.

میرزاخانی که متولد تهران است در سال‌های 1373و 1374در زمان تحصیل در دبیرستان با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد که در المپیاد 1995 کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگان تهران، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد.

میرزاخانی پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل به دانشگاه "هاروارد" امریکا رفت. وی در سال 1999میلادی زمانی که در دانشگاه "پرینستون" به تحقیق و تدریس اشتغال داشت موفق شد راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند. ریاضیدانان مدت‌های طولانی بود که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند و در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه "پرینستون" نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت.

این نخبه جوان ریاضی از بازماندگان سانحه غمبار سقوط اتوبوس حامل نخبگان ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به دره در اسفندماه 1376 است. در این حادثه اتوبوس حامل دانشجویان ریاضی شرکت‌کننده در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی که از اهواز راهی تهران بود، به دره سقوط کرد و طی آن 6 تن از دانشجویان نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف که اغلب از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی بودند، در اوج بالندگی و شکوفایی علمی ناباورانه جان باختند.