به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۰ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۱۳۴۹۴۰

حمله «دراکولا» به مناطق شمالی ایران

گروه جامعه: دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم گفت: حشره دراکولا در مناطق شمالی ایران بسیار شایع است و سم ناشی از ترشحات این حشره می‌تواند عوارض جداناشدنی را در فرد ایجاد کند.
به گزارش میزان، یسنا به‌منش در خصوص خطرات گزش حشره دراکولا در ایران گفت: حشره دراکولا کاملاً شبیه مورچه و کمی بلندتر و کشیده‌تر است و بدنش به‌طور یک درمیان به رنگ سیاه و مایل به قهوه‌ای است.حشره دراکولا نه نیش می‌زند و نه گاز می‌گیرد بلکه ترکیبات سمی و محرکی را ترشح می‌کند که باعث ایجاد زخم در محل عبور خود از روی پوست شده و منجر به صدمات بافتی، زخم و تاول می‌شود.وی درخصوص علائم ترشح ناشی از حشره دراکولا بر روی بدن افزود: ترکیبات سمی و محرک ترشحات این حشره به‌صورت قرمزی به همراه تاول و یا جوش‌های کوچک همراه با خارش و در انتها ورقه شدن و پوسته‌پوسته شدن پوست است. با وجود آنکه این حشره فاقد نیش زدن و گزیدگی است ولی به‌راحتی همان کار گزیدگی را انجام می‌دهد.
 
دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم خاطرنشان کرد: این حشره در نقاط شمالی ایران و در فصل تابستان با شروع گرمی هوا شیوع پیدا می‌کند. نام محلی حشره بند است و مسیر حرکت حشره یا موضعی که آغشته به سم و ترشحات حشره می‌شود اغلب در نواحی سر، صورت و یا دست است بنابراین تأکید می‌شود از کشتن حشره بر روی پوست جداً خودداری شود. همچنین زخم ناشی از سموم این حشره خودبخود بهبود می‌یابد ولی می‌تواند بسیار آزادهنده و همراه با درد باشد.وی در خصوص اقدامات و کمک‌های اولیه در گزارش دراکولا بیان کرد: درمان قطعی برای سم حشره دراکولا وجود ندارد و عارضه بعد از مدتی خودبخود خوب می‌شود. له شدن حشره دراکولا روی پوست و یا خاراندن پوست سبب انتشار سم و تشدید زخم‌های روی پوست خواهد شد. برای تخفیف عارضه پوستی سم حشره دارکولا، می‌توان در ساعات ابتدایی با آب و صابون معمولی محل عارضه را شستشو داد و با الکل سفید ضدعفونی کرد. با تمیز نگه داشتن محل عارضه می‌توان از بروز مشکلات ثانویه از جمله عفونت‌های باکتریایی جلوگیری کرد همچنین هرچه پوست مرطوب‌تر باشد شدت عارضه بیشتر است.