به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۵ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : ۱۳۵۲۳۲

واكنش ایران به گزارش سالانه آمریکا

گروه سیاسی: سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به انتشار گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص آزادی‌های مذهبی در جهان گفت: جمهوری اسلامی ایران این گزارش را غیر واقع‌بینانه، بی‌پایه و اساس و مغرضانه می‌داند که تنها با هدف بهره‌برداری‌های خاص سیاسی تهیه شده است.
بهرام قاسمی اظهار داشت: در این گزارش بار دیگر تصویری تحریف شده و سیاسی از وضعیت آزادی‌های مذهبی در جمهوری اسلامی ایران، همراه با ایراد اتهاماتی ناروا، ارائه  شده و بی‌شک غیرقابل پذیرش و مردود است. سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تفسیرهای موجود در این گزارش در مورد مذاهب و عقاید مذهبی خاطرنشان کرد: ارائه تفسیرهای خود ساخته و بی‌اساس در مورد مذاهب و عقاید مذهبی در نهایت به وخامت بحران‌ها و مشکلات بین مذهبی منجر شده و هیچ نتیجه و فرجام مثبتی به همراه ندارد. برای حل و فصل اختلافات مذهبی و نزدیکی آنان لازم است از سیاسی  کردن این موضوع به شدت اجتناب و تنها از طریق گفت‌وگو و احترام به عقاید یکدیگر بر اساس ارزش‌های متعالی انسانی و احترام به پیروان همه ادیان الهی در این مسیر  گام برداشت.

قاسمی گفت: به نظر می‌رسد دولت آمریکا این هدف مهم را به فراموشی سپرده و تنها درصدد بهره‌برداری سیاسی از وجود تنوع مذهبی در برخی کشورهای جهان است و تصور بر آن است این کشور حتی ارزیابی واقع بینانه‌ای از اوضاع داخلی کشورها، به خصوص از  شرایط جمعیتی و مذهبی آنها، ندارد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: مردم بزرگ  ایران بر اساس اصول مترقی قانون اساسی، آزادانه و در چارچوب قانون، امور مذهبی و عبادی خود را انجام می‌دهند و قانون نیز از این آزادی‌ها حراست می‌کند.

قاسمی در پایان گفت: در عصر  ارتباطات و دنیای بهم پیوسته کنونی به روشنی و آشکارا قابل مشاهده است که تبعیض نژادی و مذهبی، اسلام ستیزی و دیگر هراسی پدیده‌ای شایع و گسترده نزد سیاست‌ورزان آمریکایی بوده و مسلمانان این کشور به صورت روزانه هدف اقدامات خشن و تبعیض‌آمیز از سوی نهادهای دولتی همچون پلیس و نیروهای امنیتی و همچنین تبلیغات و اقدامات اسلام هراسانه از سوی رسانه‌ها و نهادهای مذهبی خاص قرار می‌گیرند، به نحوی که آزار و ایذا، توهین به مقدسات و عقاید مذهبی، عدم آزادی انجام امور مذهبی و حمله به عبادتگاههای مسلمانان به امری روزمره در آمریکا تبدیل شده است. از این رو انتظار می‌رود دولت آمریکا به جای قضاوت در مورد وضعیت آزادی مذهب در سایر کشورها هرچه سریع‌تر اقدامات قانونی و عملی برای حمایت از آزادی مذهب به خصوص نسبت به رعایت حقوق مسلمانان در آمریکا به عمل آورد.

گفتنی اینكه، وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه ۲۴ مردادماه گزارش سالانه خود را درباره وضعیت آزادی‌های دینی در جهان در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد که در آن همچون سال‌های پیش از تداوم نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی در کشورهای مختلف و از جمله ایران انتقاد شده است. در همین زمینه، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست مطبوعاتی، درباره گزارش سال ۲۰۱۶ میلادی در مورد وضعیت آزادی مذاهب در جهان گفت: تقریبا ۸۰ درصد جمعیت جهان به دلیل اعتقادات مذهبی با فشار مواجه اند یا با اقدامات خصمانه برای محدود کردن آزادی های مذهبی رو به رو هستند. وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه از وضعیت آزادی های مذهبی در ایران، عربستان، ترکیه، بحرین، چین و شمار دیگری از کشورها انتقاد کرده است.