به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۱۳۷۰۸۴

قتل‌عام‌های خانوادگی از شرق تا غرب!

گروه حوادث_رسانه ها: روزنامه شهروند نوشت:باز هم قتل‌عام خانوادگی؛ حمله و جنایت با سرنوشت‌هایی شبیه به هم. یک حادثه در شرق و دو حادثه در یک استان غربی کشور رخ داد. دو قاتل که پس از حمله‌ور‌شدن به اعضای خانواده و قتل‌عام آنها، دست به خودکشی زدند. در این دو پرونده، دو کودک و یک زن جوان در اسلام‌آباد غرب، و یک زن جوان در مشهد قربانی این حوادث شدند. مادر و پدر زن جوان مشهدی هم بشدت زخمی شدند و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری هستند. عاملان این دو جنایت هولناک هم که پدر و داماد این دو خانواده بودند، پس از ارتکاب به این جنایات خودکشی کردند.یکی از این عاملان جنایت، مامور کلانتری بود که با اسلحه به زندگی خودش پایان داد. در پرونده‌ای دیگر نیز در روانسر کرمانشاه یک مادر و فرزند به علت خفگی با طناب به طرز مشکوکی جان باختند تا پرونده قتل‌عام‌های خانوادگی همچنان خبرساز باشد.
 
قتل‌عامل یک خانواده ٤ نفری در اسلام‌آباد
نخستین حادثه بعدازظهر دوشنبه در اسلام‌آباد غرب رخ داد. پدری خشمگین به دلیل نامشخص همه اعضای خانواده‌اش را به گلوله بست. او پس از ارتکاب به قتل همسر و فرزندانش با همان اسلحه خودکشی کرد و به زندگی‌اش پایان داد. این خبر تکان‌دهنده را سرهنگ محمدرضا آمویی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه اعلام کرد.به گفته او پلیس از طریق گزارشات مردمی در جریان این حادثه قرار گرفته است. صدای تیراندازی‌های پی‌درپی   از داخل یک واحد مسکونی در یکی از محلات این شهرستان باعث شد تا مردم محلی با پلیس تماس بگیرند. با حضور ماموران در محل تیراندازی مشخص شد، پدر خانواده با یک قبضه اسلحه شکاری، فرزندان ٤ و ١٠ ساله و نیز همسر خود را به قتل رسانده و پس از آن هم اقدام به خودکشی کرده است. 
 
علت و انگیزه این جنایت هولناک مشخص نیست و پلیس هم به جزییات بیشتری درباره این حادثه اشاره نکرده است. با وجود این محمدحسین صادقی، دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از بررسی سریع قضائی این پرونده خبر داده است. او با اشاره به هویت مقتولان و عامل این قتل عام خانوادگی گفت: «در این حادثه پدر ٣٧ساله خانواده با یک قبضه سلاح‌پران مبادرت به قتل دختر ١٠ و پسر ٤ساله خود می‌کند. او همچنین همسر ٣٧ساله خودش را هم به ضرب گلوله به قتل می‌رساند.ارب پس از کشتار همه اعضای خانواده‌اش با همان اسلحه به سمت خودش شلیک و خودکشی می‌کند.» هر چند عامل این حادثه با خودکشی، عملا سر نخ چندانی برای پیگیری و تحقیقات در خصوص انگیزه و جزییات این حادثه باقی نگذاشته است، با وجود این مقامات قضائی کرمانشاه بررسی و ادامه تحقیقات سریع تا مشخص‌شدن علت این حادثه را وعده داد‌ه‌اند.
 
حمله خونین مامور کلانتری به اعضای خانواده همسرش
دومین حادثه اما در شرق کشور اتفاق افتاد. بلوار چمن در مشهد جایی بود که بار دیگر صدای شلیك گلوله آرامش را از شهروندان گرفت. این‌بار داماد جوانی بود که در اقدامی غیرمنتظره با کلت کمری اعضای خانواده همسرش را هدف گلوله قرار مي‌دهد. این مرد جوان پس از تیراندازی به سوی همسر و مادر و پدر همسرش، به ضرب گلوله خودکشی کرد.در این حادثه همسر جوان مرد به قتل رسید و پدر و مادر همسر ضارب هم بشدت مجروح شدند که در حال‌ حاضر هر دو مجروح این حادثه در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. این خبر را قاضی حسینی، معاون دادستان مشهد اعلام کرد. به گفته او ضارب یکی از پرسنل نیروی انتظامی مشهد بوده که با اسلحه سازمانی، همسر و پدر و مادر همسرش را هدف گلوله قرار می‌دهد که زن جوان در اثر شلیک گلوله کشته شده و پدر و مادر مقتول هم در این حادثه مجروح می‌شوند. 
 
دو مجروح این کشتار خانوادگی توسط عوامل اورژانس به بیمارستان منتقل شدند. در این حادثه هم قاتل پس از تیراندازی، با همان اسلحه در حوالی محل کارش اقدام به خودکشی می‌کند. علت و انگیزه این حادثه هم هنوز به‌طور قطعی مشخص نشده است، با وجود این در تحقیقات ابتدایی توسط تیم جنایی مشخص شده که علت وقوع حادثه اختلافات خانوادگی بوده است.به دنبال وقوع این حادثه قاضی میرزایی، بازپرس جنایی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد با حضور در محل حادثه ضمن بررسی صحنه جرم، دستور پیگیری و تحقیقات در خصوص این جنایت را صادر کرد. او ظهر دیروز در گفت‌وگو با «شهروند» به جزییات بیشتری درخصوص این حادثه اشاره کرد. به گفته او دومین قتل‌عام خانوادگی دوشنبه خونین حوالی ساعت ٣ بعدازظهر رخ داده است. داماد جوان با حضور در منزل پدر همسرش با آنها مشاجره می‌کند. 
 
درگیری‌های لفظی و جر و بحث آنها بالا می‌گیرد و مرد جوان با استفاده از اسلحه سازمان به‌ طرف خانواده همسرش تیراندازی می‌کند: «براساس شواهد به دست آمده، ضارب در این حادثه ٦ گلوله به سمت همسر، مادر و پدر همسرش شلیک می‌کند. ضارب پس از خارج‌شدن از منزل آنها در پشت کلانتری  شهید رجایی مشهد «محل کار ضارب» با شلیک یک گلوله به سینه‌اش اقدام به خودکشی می‌کند.
 
پس از خارج‌شدن ضارب از محل حادثه مجروحان به مرکز درمانی منتقل می‌شوند اما با وجود تلاش پزشکان، همسر ٢٢ساله ضارب جان خود را از دست داد و دو مجروح دیگر تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی قرار گرفتند.» بازپرس میرزایی درباره انگیزه ضارب از این جنایت هم توضیح داد: «دو مجروح این حادثه وضع مناسبی ندارند. پدر این خانواده به دلیل اصابت گلوله به شکم تحت‌ عمل جراحی قرار گرفته و در حال ‌حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است. 
 
مادر زن ضارب هم هر چند وضع عمومی مناسبی دارد، اما او هم در ICU بستری است. از طرف دیگر هم اظهارات پدر قاتل هم تاکنون نتوانسته کمک زیادی به روشن‌شدن ابهامات این پرونده بکند. با وجود این به نظر می‌رسد اختلاف خانوادگی علت و انگیزه اصلی قاتل بوده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده، قاتل نوروز ‌سال جاری با همسرش ازدواج کرده است و در خانه‌ای در همان حوالی محل سکونت پدر و مادر همسرش ساکن شده‌اند؛ اما این‌که در این مدت کوتاه چه عواملی باعث بروز این حد از اختلاف منجر به خشونت شده است، هنوز برای ما مشخص نیست.»او در پاسخ به پرسشی در خصوص سلامت روح و روانی ضارب هم گفت: «همانطور که اطلاع‌رسانی‌شده ضارب یکی از پرسنل انتظامی کلانتری شهید رجایی مشهد بوده و مجوز حمل اسلحه داشته است؛ در بررسی‌های اولیه‌ای که از محل خدمت قاتل انجام شده، به مورد خاصی مبنی بر علایم یا نشانه‌هایی از اختلالات روانی برنخوردیم، ضمن این‌که همه همکاران و دوستان قاتل او را جوانی مودب، خوشرو و با نشاط می‌شناختند و همه آنها از وقوع این حادثه متعجب بودند.»
 
مادر و پسر که در روانسر خفه شدند
سومین حادثه هم در روانسر کرمانشاه رخ داد. مرگ مشکوک مادر جوان همراه فرزندش که به طرز مشکوکی با طناب خفه شده‌اند؛ یک قتل‌عام خانوادگی دیگر که با وجود پیگیری‌های خبرنگار «شهروند» جزییات چندانی از آن فاش نشده است. خبر این حادثه را هم بعدازظهر دیروز سرهنگ محمدرضا آمویی، معاون اجتماعی پلیس استان کرمانشاه اعلام کرد. به گفته او عوامل انتظامی به دنبال تماس مسئولان بیمارستان شهرستان روانسر مبنی بر وقوع دو مرگ مشکوک، بلافاصله به محل اعزام شدند. در بررسی‌های پلیس مشخص شد که مادر ٢٨ساله و پسر دو ساله‌اش در اثر خفگی با طناب جان باخته‌اند.
 
قتل‌عام‌های خانوادگی افزایشی نداشته است
این برای چندمین‌بار در چند هفته اخیر است که قتل‌عام و کشتارهای خانوادگی خبرساز می‌شوند. سرهای بریده خیابان شیخ بهایی که بعدها مشخص شد که پدری سالخورده پسر و عروسش را به قتل رسانده است. حمله به اعضای خانواده همسر در شهرزیبا، قتل‌عام خیابان یخچال اینها تنها بخشی از کشتارهای خانوادگی بودند که در مدت اخیر در تهران رخ داده است. 
 
آیا این حوادث نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و یا ارتباط معناداری بین انتشار این اخبار و وقوع حوادث مشابه در دیگر نقاط کشور است؛ اما محمد نسل، حقوقدان و جرم‌شناس معتقد است که قتل عام‌های خانوادگی رشدی نداشته است بلکه تکثر رسانه‌ها و مهمتر از آن گسترش اینترنت و شبکه‌های مجازی باعث انتشار بیشتر این خبرها می‌شوند. او در توضیح بیشتر به «شهروند» می‌گوید: «هیچ نشانه‌ای از افزایش این گونه جرايم در دست نیست.اطلاعات ما بر اساس اخبار منتشر شده است. این حوادث پیش از این هم وجود داشت اما به این صورت رسانه‌ای نمی‌شد. پس نمی‌توان از بروز این حوادث و انتشار اخبار آن چنین نتیجه گرفت که قتل‌عام‌های خانوادگی افزایش پیدا کرده است.» 
 
او درباره علت وقوع این حوادث مشابه در مدت زمان کوتاهی هم گفت: «هر کدام از این حوادث باید به صورت موردی بررسی شود. نمی‌توان به این راحتی به دور از تحقیقات و بررسی دقیق بین این حوادث ارتباط برقرار کرد؛ اما درمجموع عاملان این جرايم عمدتا مشکلاتی چون سرخوردگی‌های اجتماعی، تحقیرشدن در فضای کار یا خانواده و ضعف در کنترل خشم دارند.به ‌طور کلی عمده این افراد از منظر جرم‌شناسی آستانه کنترل خشم بسیار کمتری نسبت به مردم عادی دارند و همین پایین‌بودن آستانه تحمل خشم باعث بروز این حوادث می‌شود.» او در توضیح بیشتر عوامل موثر در کاهش آستانه کنترل خشم هم گفت: «از منظر جرم‌شناسی هر جرمی ترکیبی از عوامل متعدد شخصی و اجتماعی است؛ عواملی مانند فشار اقتصادی، سطح تحصیلات، فرهنگ و حتی شرایط جغرافیایی و آب‌وهوایی است.»او ادامه داد: «بررسی عوامل شخصی و اجتماعی در بروز این جرايم خشن، نشان داده است که این رفتار پیش‌زمینه‌هایی دارد که در شرایط خاص و ترکیب با سایر عوامل منجر به بروز خشونت‌های عریان به این شکل می‌شود.»