به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۸ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۱۳۸۰۱۶
فقط 30 درصد سهمیه آزاد است

70درصد پذیرش‌هاي كنكور، سهمیه‌اي است!

گروه جامعه: نماینده تهران، ری و شمیرانات در مجلس مي‌گويد: مخالفت و موافقت با موضوع سهمیه‌ها در كنكور شاید امروز فایده‌ای نداشته باشد، زیرا این مسئله به قانون تبدیل شده‌است.
70درصد پذیرش‌هاي كنكور، سهمیه‌اي است!
محمود صادقی، در گفت‌و‌گو با  ایلنا درباره مخالفت وزارت بهداشت با سهمیه‌ داوطلبان آزمون سراسری و سهمیه‌هایی که امسال اضافه شد، گفت: در قانون برنامه ششم توسعه 5 درصد سهمیه برای ایثارگرانی که 6 ماه در جبهه حضور داشتند و همسر و فرزندان آنها در نظر گرفته شده است و امسال اجرای این قانون اعتراضاتی را از سوی داوطلبان کنکور در پی داشت، زیرا بخش قابل توجهی از داوطلبان آزمون سراسری که رتبه‌های بالا داشتند، نتوانستند در رشته‌های مورد علاقه خود پذیرفته شوند. صادقی افزود: نکته دیگری که این موضوع را تشدید کرده، این است که در گذشته 25 درصد سهمیه برای ایثارگران در نظر گرفته می‌شد و اگر متقاضی نداشت، مازاد آن به سهمیه آزاد اضافه می‌شد، اما درحال حاضر مازاد این 25 درصد نیز به این ایثارگران تعلق پیدا می‌کند. در گذشته 25 درصد سهمیه ایثارگران عملا پر نمی‌شد، اما با این قانون جدید 30 درصد کامل پر می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با اشاره به مخالفت وزارت بهداشت با این مسئله، گفت: وزارت بهداشت با این سهمیه مخالفتی ندارد، بلکه با افزایش ظرفیت سهمیه آزاد مخالف است. زمانی که این مشکل ایجاد شد؛ برای حل مقطعی آن وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش سهمیه آزاد را افزایش دادند تا از شدت این مشکل کاسته شود و تقریبا التهاب‌ها تا حدودی کاهش پیدا کرد، اما وزارت بهداشت با افزایش سهمیه آزاد مخالف است. صادقی تاکید کرد: با توجه به اینکه آموزش نیاز به امکانات دارد و وزارت بهداشت نیز با توجه به امکاناتش ظرفیت پذیرش در رشته‌هایی مثل دندانپزشکی که امکانات زیادی می‌خواهند را فراهم می‌کند. موضوع آموزش به خصوص در رشته‌های برتر نیاز به امکانات دارد که افزایش سهمیه آزاد ممکن است به کیفیت آموزشی آسیب بزند. نماینده تهران، ری و شمیرانات با اشاره به اینکه مسئله سهمیه‌ها چندین بار در کمیسیون آموزش مجلس مطرح شده‌است، گفت: در جلساتی که با نماینده سازمان سنجش، وزارت علوم و وزارت بهداشت در کمیسیون آموزش مجلس برگزار کردیم، مقرر شد؛ موضوع سهمیه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی حل و فصل شود.

او افزود: مشکل سهمیه‌ها دو راه حل دارد، اول اینکه سهمیه اضافه شده، برداشته شود که عملا این امکان‌پذیر نیست، زیرا قانون شده و در برنامه ششم آمده و اگر بخواهد تغییر کند دو سوم رای می‌خواهد و نیازمند اصلاح قانونی است که این موضوع بعید به نظر می‌رسد. راه دوم افزایش سهمیه‌های آزاد است که آن هم نیاز به بررسی دقیق و تخصیص امکانات دارد.صادقی گفت: طبق آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده 70درصد پذیرش‌ها از طریق سهمیه است؛ یعنی 30 درصد سهمیه ایثارگران، حدود 40 درصد سهمیه مناطق و فقط 30 درصد سهمیه آزاد است، که مقدار کمی است. همچنین در گذشته افرادی که از سهمیه ایثارگران استفاده می‌کردند باید 80 درصد امتیاز مورد نیاز را کسب می‌کردند که این امتیاز نیز به 70درصد کاهش پیدا کرده است و چون داوطلبان سهمیه ایثارگران نیز متقاضی رشته‌های برتر هستند و ممکن است این موارد در کیفیت آموزشی تاثیر بگذارد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان افزود: برخی از اعضای کمیسیون با افزایش سهمیه آزاد مخالف و برخی موافق هستند، زیرا ممکن است افزایش سهمیه آزاد و توسعه کمی آن بر کیفیت آموزشی تاثیر سوء بگذارد در حال حاضر ما در آموزش عالی صندلی خالی زیاد داریم و به نظر می‌رسد افزایش سهمیه ایثارگران نباید مشکلی ایجاد کند اما موضوع این است که افرادی که از سهمیه استفاده می‌کنند، اکثرا متقاضی رشته‌های تاپ و پرطرفدار هستند.

رزیتا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۷/۱۸ ۱۱:۴۵
سوال این است که سهمیه مناطق با ازاد چه فرقی داره ؟ ایشون جوری مطرح کردند که انگار سهمیه ازاد از کشورهای خارج میاند
درستش این است که ۳۰ درصد سهمیه ایثارگران و شهداست و حدود ۷۰ درصد هم سهمیه مناطق ۱ و ۲ و ۳ است ، یعنی هر ایرانی یا از سهمیه ایثارگران استفاده میکنه یا جزو یکی از سه منطقه است
ازاد دیگه از کجا امد؟ (355821)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۷/۱۸ ۲۰:۴۶
این صادقی آدم شلوغ و پر حاشیه ای هست که دنبال مطرح کردن خودش است ، دانش آموزی که در سیستان درس می خواند آیا عادلانه است که موقع کنکور در سهمیه منطقه ای باشد که دانش آموز شمال تهران با امکانات کاملا نابرابر هم در همین منطقه باشد ، بر خلاف ادعای وی، 70 درصد سهمیه ها مربوط به داوطلبان آزاد است (355834)
۱۳۹۶/۰۷/۱۸ ۱۲:۲۵
شرم آوره تبعیض آشکار و خلاف نص قانون اساسی (355822)
۱۳۹۶/۰۷/۱۸ ۱۳:۱۳
رسما باید فاتحه دانشگاه و آموزش عالی را خواند. (355826)
۱۳۹۶/۰۷/۱۸ ۱۳:۲۰
ای کاش به جای اعطای سهمیه از روشهای دیگر به این عزیزان که ما همیشه مدیون آنها هستیم کمک می کردند (مثلا مالی و ...) چون این مسئله ظلمی است در اجرای یک ماراتن علمی (355827)
خادمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۷/۱۸ ۱۴:۵۵
خبر یاس اور و ناامید کننده ای است این سهمیه های خاص
بابا به این عزیزان محترم حقوق بدهند اما در تحصیل و کنکور تبعیض نباشه
گناه من و امثال من که زمان جنگ کودک بودیم یا نبودیم و حالا در شرایط برابر نا برابریم چیسسست؟؟! (355828)