به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۴ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب : ۱۳۸۳۱۹

چِک‌های‌ ترامپی!

محمد توکلی
چند ساعتی بیشتر از نطق دونالد‌ترامپ نگذشته بود که شاهد بودیم رسانه‌ای خاص، با داشتن رانت اطلاعاتی خاص تعدادی چک و «اسناد» را برای اثبات جاسوسی «یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای» منتشر کرده است. با نگاهی به مدارک ادعایی این رسانه می‌توان گفت که اگر دادگاه با چنین اسناد و مدارکی رای به محکومیت این شخص که البته بر خلاف ادعاهای مطرح شده عضو وزارت امور خارجه نبوده، داده است می‌بایست مسئولان دستگاه قضایی یکبار دیگر این پرونده را بررسی کنند زیرا اساسا هیچ یک از اسناد ادعایی در اختیار این خبرگزاری نمی‌تواند به معنای جاسوسی توسط این شخص تلقی شود. این نوع اتهام زنی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که محمود علوی، وزیر اطلاعات که پیش از این معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات را یگانه مرجع تشخیص اقدامات جاسوسی دانسته بود نه تنها اتهام جاسوسی در این پرونده را رد کرده است بلکه از همکاری فردی که به عنوان جاسوس معرفی شده با این وزارت خانه خبر داده بود. قاعدتا یک جای این مسیر دچار ایراد است.

 این موضوع مسئله‌ای عجیب است که از یک سو یگانه مرجع تشخیص اقدامات جاسوسی فردی را از اتهام جاسوسی مبرا می‌داند و به طور همزمان یک خبرگزاری خاص تعدادی چِک را به عنوان سند جاسوسی «عضو تیم مذاکره کننده» منتشر می‌کند. علاوه بر اصل این ماجرا که ابهامات فراوانی درباره آن قابل مشاهده و ذکر است، زمان انتشار این اسناد نیز در نوع خودش قابل تامل بوده و باید به آن توجهی جدی نشان داد. برخی معتقدند زمان این به اصطلاح افشاگری که تنها چند ساعت پس از نطق‌ترامپ بوده است به دلیل عصبانیت برخی‌ها از این نکته است که رییس جمهور آمریکا بر خلاف آرزوی «دلواپسان» از پایان برجام سخنی نگفت. و همین امر نشانگر آن بود که تیم مذاکره کننده این توافق را به قدری مستحکم تدوین کرده است که حتی‌ترامپِ متنفر از برجام نیز چاره‌ای جز تحمل آن نداشته باشد. همین عصبانیت سبب آن شده است که با اتهام زنی‌های سخیف به تیم مذاکره کننده هسته‌ای آنان را جاسوس و وطن فروش خطاب کنند.

 این رسانه و مانند آن که چنین رفتارهایی را در کارنامه خود به دفعات نشان داده‌اند مصداق آنان هستند که منافع ملی را بر سر راه رقابت‌های جناحی ذبح می‌کنند. همان‌ها که به دروغ و برای ایجاد التهاب در جامعه «برجام پاره شد» را تیتر یک کردند و یا از «بدتر از‌ترکمانچای» بودن برجام سخن می‌گویند. مشخص نیست که تا چه زمانی قرار است برخی در کشور با حاشیه امنیتی که برای خود درست کرده‌اند بی توجه به منافع ملی تنها به در فکر رقابت‌های جناحی بوده و از طریق اتهام زنی هایی بی اساس مدیران کشور را خانه نشین کنند.