به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۱۳۸۵۹۰

قیمت و سرعت اینترنت در کشورها

قیمت و سرعت اینترنت در کشورها
گروه فناوري- رسانه ها: روزنامه ايران در گزارشي نوشت: امروزه اینترنت شاهرگ اصلی پیشرفت و توسعه در هر کشور و منطقه‌ای به شمار می‌رود و به همین دلیل هم بیشتر کشورها تلاش دارند تا اینترنت ارزان و باکیفیت در اختیار کاربران خود قرار دهند؛ موضوعی که در ایران نیز به آن توجه شده است و تلاش می‌شود بر میزان ضریب نفوذ اینترنت در کشور افزوده شود.
 
ایران در 5سال گذشته در این زمینه موفقیت‌های بسیاری کسب کرده و هم‌اکنون ضریب نفوذ اینترنت در کشور به 70درصد رسیده است. وقتی حرف از سرعت اینترنت به میان می‌آید، نگاه‌ها به سمت کره جنوبی و ژاپن می‌رود که اینترنت پرسرعت را با قیمتی مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند ولی کدامیک از کشورها ارزان‌ترین و کدامیک گران‌ترین اینترنت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و وضعیت فناوری اطلاعات در این کشورها چگونه است؟
 
قیمت مناسب اینترنت در اوکراین
اگر بخواهیم از کشورهایی آغاز کنیم که ارزان‌ترین اینترنت را در اختیار مصرف‌کننده‌های خود قرار می‌دهند در گام نخست باید به یکی از بزرگترین کشورهای شرق اروپا یعنی اوکراین اشاره‌ای داشته باشیم که کاربران برای اینترنت با سرعت 10مگابیت بر ثانیه، ماهانه رقم قابل توجه 3.23دلار می‌پردازند. آنچه مسلم است، اینکه وضعیت اینترنت در اوکراین رو به رشد است و این توسعه نیز در آوریل 2012 یعنی درست در زمانی که جهان با بحران‌های مالی دست و پنجه نرم می‌کرد کلید خورد. اکنون در بیشتر هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های این کشور، اینترنت وای فای رایگان یافت می‌شود و با توجه به اینکه بیشتر شهرها «هات‌اسپات»های وای فای دارند، ایستگاه‌های اتوبوس، قطار و همچنین فرودگاه‌ها غالباً وای فای رایگان به مردم ارائه می‌دهند. ازسوی دیگر باید گفت با توجه به دسترسی آسان مردم به اینترنت، دیگر تقریباً اثری از کافی‌نت‌ها در این کشور نیست و بیشتر آنها به مراکز بازی‌های آنلاین و رایانه‌ای تبدیل شده‌اند. در حال حاضر آنقدر استفاده از اینترنت در اوکراین راحت و سریع است که از هر 10 کاربر، یک نفر از کاربران اینترنت حداقل درماه یک بار خرید آنلاین انجام می‌دهند به‌طوری‌ که ضریب نفوذ اینترنت در اوکراین 43درصد است ولی شاخص خرید آنلاین در این کشور به 91درصد می‌رسد و به این ترتیب اوکراین در میان 7کشور برتر از نظر مشارکت مردم در تجارت الکترونیک محسوب می‌شود.

اینترنت ارزان اما بی‌کیفیت در ونزوئلا
شاید برایتان باورش سخت باشد ولی ونزوئلا، کشوری در امریکای لاتین که همچنان با مشکلات متعددی دست به گریبان است و در حوزه مالی نیز مردم با مشکلات زیادی مواجه هستند یکی از ارزان‌ترین اینترنت‌های جهان را در اختیار دارد و مردم با وجود مشکلات مالی، براحتی از این فناوری بهره می‌گیرند. جالب است بدانید که ضریب نفوذ اینترنت در ونزوئلا به 57.2درصد می‌رسد و کاربران می‌توانند ماهانه با پرداخت 3.94دلار، اینترنت در اختیار داشته باشند هرچند این اینترنت کیفیت مناسبی ندارد. اینترنت بیشتر در شهرهای بزرگ مورد استفاده جوانان و افراد تحصیلکرده ونزوئلا قرار دارد ولی مشکل بزرگ کاربران تشنه تکنولوژی، پایین بودن کیفیت اینترنت در این کشور است. به بیان دیگر ونزوئلا به‌دلیل ضعف در زیرساخت‌ها، یکی از کم‌سرعت‌ترین اینترنت را در جهان دارد. خاموشی‌های مکرر برق در این کشور نیز مزید بر علت شده است و البته برخی هم معتقدند که دولت ونزوئلا هیچ علاقه‌ای به آزادی بیان در فضای مجازی ندارد و ترجیح می‌دهد کیفیت اینترنت در همین حد باقی بماند.

اعجاب روسیه
شاید شما هم از دیدن نام روسیه در میان کشورهایی با ارزان‌ترین قیمت اینترنت تعجب کنید ولی این موضوع واقعیت دارد؛ اینترنتی ارزان اما با محدودیت‌ها و سانسورهای شدید که این عملکرد همیشه هم البته مورد انتقاد بوده است. هم‌اکنون ضریب نفوذ اینترنت در این کشور به 73.41درصد می‌رسد و کاربران می‌توانند هرماه با پرداخت 6.35دلار، اینترنت 10مگابیت بر ثانیه را در اختیار داشته باشند.

کشوری کوچک با اینترنت ارزان
هرچند ارزان بودن اینترنت در ونزوئلا با کیفیت نامناسب و در روسیه با محدودیت‌های بسیار همراه است ولی در این میان، در رومانی یکی از کوچک‌ترین کشورهای اروپایی که اینترنت 10 مگابیت بر ثانیه با قیمت 7.36دلار وجود دارد اتصالی سریع، بدون قطعی و با کیفیت مناسب دیده می‌شود. کاربران در این کشور کوچک به اینترنتی سریع‌تر از ایالات متحده امریکا دسترسی دارند و گفته می‌شود که هفتمین اینترنت سریع جهان در اختیار آنهاست. مساحت رومانی به اندازه ایالت اورگان امریکاست و شاید به‌دلیل کوچک‌تر بودن کشور و تعداد کمتر جمعیت نسبت به امریکاست که بسرعت می‌تواند اینترنت را به همه مردم برساند. گفتنی است در حالی که متوسط سرعت دانلود در امریکا 28.9مگابیت بر ثانیه است این رقم در رومانی به 60مگابیت بر ثانیه می‌رسد. همچنین ضریب نفوذ اینترنت در رومانی، اکنون حدود 75درصد است که انتظار می‌رود این رقم تا سال 2020 به 100درصد برسد. البته این کشور از نظر سرعت اینترنت از کره جنوبی و ژاپن عقب‌تر است چرا که این دو کشور پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها را در اختیار دارند ولی فعالان فناوری در رومانی تلاش دارند تا از سد این دو رقیب عبور کنند.

بلغارستان رو به پیشرفت
وقتی صحبت از اینترنت ارزان به میان می‌آید بیشتر ما به کشورهایی فکر می‌کنیم که هر روز خبرهای تازه‌ای از تکنولوژی آنها به گوش می‌رسد ولی جالب است بدانید که بلغارستان واقع در جنوب شرق اروپا یکی از کشورهایی است که چندان در زمینه تکنولوژی حرفی برای گفتن ندارد ولی کاربران می‌توانند ماهانه با پرداخت 8.38 دلار، به اینترنت 10مگابیت بر ثانیه دسترسی پیدا کنند. در این کشور با جمعیت بیش از 7میلیون نفر بیش از 4میلیون کاربر اینترنت وجود دارد و انتظار می‌رود این تعداد در سال‌های آتی افزایش یابد.

بلاروس ارزان قیمت
کشورهای اروپای غربی ازجمله بلاروس چندان به حفظ حریم خصوصی اهمیتی نمی‌دهند ولی به هرحال اینترنت را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار می‌دهند. طبق آخرین گزارش وب سایت themerkle، بلاروس ماهانه با 5درصد رشد کاربر اینترنت روبه‌روست و کاربران در این کشور برای داشتن اینترنت 10مگابیت بر ثانیه، ماهانه مبلغی حدود 9.40 دلار می‌پردازند که این رقم در مقایسه با کشورهای غربی بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

کشورهایی با اینترنت گران
اما چه کشورهایی گران‌ترین اینترنت جهان را دارند؟ وقتی به کشورهایی نگاه می‌کنیم که نمی‌توانند اینترنت ارزان در اختیار کاربران خود قرار دهند و مردم هم به‌دلیل گرانی، نمی‌توانند به فضای مجازی دسترسی داشته باشند، نام کشورهایی را می‌بینیم که ثبات زیادی ندارند و جنگ، فقر یا سایر بحران‌ها دامان آنها را گرفته است.یکی از گران‌ترین اتصال‌های اینترنت جهان به کوبا تعلق دارد. کاربران در این کشور برای دسترسی به اینترنت مجبورند ماهانه بیش از هزار دلار و مبلغی معادل 1752.7 دلار بپردازند که با توجه به میزان درآمد مردم این کشور و مشکلات اقتصادی موجود، اصلاً رقم کمی نیست. اینترنت در این کشور بشدت تحت کنترل دولت قرار دارد و سانسور بسیار شدیدی هم بر این کشور حکمفرماست. هرچند در این کشور نیز شاهد تغییراتی هستیم و بسیاری انتظار دارند در آینده، وضعیت این کشور متحول شود.

اینترنت از سال 2007 در این کشور پا گذاشته است و درحالی که ضریب نفوذ اینترنت کوبا در سال 2014 حدود 30درصد بود، این رقم در سال 2015 با ایجاد «هات‌اسپات»‌های وای‌فای در 35 منطقه این کشور بالاتر رفته و قیمت اینترنت نیز تا حدودی کاهش یافت ولی به هرحال هنوز هم پرداخت بیش از هزار دلار در ماه برای اینترنت، بسیار سنگین است و بسیاری کاربران عطای آن را به لقایش می‌بخشند. هرچند تغییر وضعیت تکنولوژی در این کشور بسیار آهسته و کند است ولی با توجه به استقبال جوانان از اینترنت و آنلاین بودن، بسیاری به آینده کوبا امیدوار هستند. در سوازیلند، کشوری در جنوب آفریقا نیز کاربران مجبورند ماهانه 874.6 دلار برای دراختیار داشتن اینترنت بپردازند. تاجیکستان هم در زمره کشورهایی با اینترنت گران محسوب می‌شود چرا که هزینه یک ماه اینترنت برابر با 362.5 دلار است. با توجه به گرانی اینترنت در تاجیکستان و سطح درآمد مردم، تنها 17درصد از مردم این کشور به طور مرتب از اینترنت استفاده می‌کنند. در گینه نو هم این رقم ماهانه به 185.6 دلار می‌رسد.

ماداگاســـکار چهارمین جــزیـره بزرگ جهان که در اقیانوس هند، در کنار سواحل جنوب شرقی آفریقا قرار گرفته است هم یکی دیگر از کشورها با اینترنت گران محسوب می‌شود. در این کشور اینترنت با کیفیتی مناسب در اختیار کاربران قرار دارد ولی به هر حال آنها باید رقم بالایی برای دستیابی به اینترنت بپردازند. هزینه ماهانه اینترنت در این جزیره بزرگ، 63.7 دلار است و مطمئناً با توجه به این رقم، اینترنت برای بیشتر مردم این کشور که درآمد بالایی ندارند اولویت محسوب نمی‌شود.به همین دلیل ضریب نفوذ اینترنت در این کشور چندان بالا نیست. قیمت ماهانه اینترنت در نیجریه به 63دلار و در موزامبیک به 58.50 دلار می‌رسد که نسبت به وضعیت معیشت مردم آفریقا رقم بالایی محسوب می‌شود.

در افغانستان کشوری که همیشه شاهد جنگ و خونریزی بوده است هم اینترنت با قیمت ماهانه 53.50 دلار در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در این کشور که تا سال 2002 عملاً دسترسی به اینترنت امکانپذیر نبود و گروه تروریستی طالبان هرگونه اتصال اینترنت را منع کرده بود حالا هم کاربران براحتی نمی‌توانند از اینترنت بهره بگیرند چرا که قیمت آن بالاست. جالب است بدانید که تعداد کاربران اینترنت افغانستان به 0.1 درصد کاربران جهانی اینترنت می‌رسد که رقمی بسیار پایین است. مالی و مالاوی نیز به ترتیب با بهای اینترنت 50 و 48.10دلار از دیگر کشورها با اینترنت گران قیمت محسوب می‌شوند که بالطبع تعداد کاربران نیز چندان زیاد نخواهد بود.