به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۱۳۸۶۳۰

روس‌ها در فكر کنترل خط لوله کردستان

گروه بین الملل: شركت روس‌نفت موافقت کرد کنترل خط لوله اصلی منطقه کردستان عراق را به دست گرفته و سرمایه‌گذاری در این منطقه را به ۳.۵ میلیارد دلار افزایش دهد.
به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد این اقدام بخشی از استراتژی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه برای بالا بردن نفوذ سیاسی و اقتصادی مسکو در خاورمیانه است. روس‌نفت اعلام کرده که در این خط لوله ۶۰ درصد سهم خواهد داشت و شرکت KAR Group که اپراتور فعلی این خط لوله است، ۴۰ درصد دیگر را نگه خواهد داشت. منابع آگاه از این توافق اظهار کرده‌اند که سرمایه‌گذاری روس‌نفت در این پروژه به حدود ۱.۸ میلیارد دلار بالغ می‌شود. این رقم علاوه بر ۱.۲ میلیارد دلاری است که این غول نفتی روسی اوایل امسال به اقلیم کردستان وام داد تا به رفع کمبود بودجه این منطقه کمک کند. روس‌نفت همچنین موافقت کرده که ۴۰۰ میلیون دلار دیگر در پنج بلاک اکتشافی سرمایه‌گذاری کند.
 
ایگور سچین، مدیرعامل روس‌نفت از بغداد و اربیل خواسته است اختلافاتشان را حل کنند. روس‌نفت به یک سهامدار بزرگ در زیرساخت نفت کردستان عراق تبدیل شده که ممکن است کمک کند اربیل از فشارهای بیشتر از جانب بغداد رهایی پیدا کند. صادرات نفت اقلیم کردستان با بدترین اختلال در ماه‌های اخیر مواجه است و تنها با یک سوم ظرفیت فعالیت می‌کند که ممکن است بازپرداخت بدهی به روس‌نفت و سایر وام‌دهندگان بزرگ شامل شرکت‌های گلنکور و ویتول را با مشکل روبرو کند.

منطقه کردستان عراق حدود ۴ میلیارد دلار از روس‌نفت، معامله‌گران و ترکیه وام گرفته که با فروش آتی نفت تضمین شده است. کاهش صادرات از ۶۰۰ هزار بشکه در روز به حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز در هفته جاری، باعث شده معامله‌گران نگران میلیاردها دلار ضرر شوند. ایوان گلاسنبرگ، مدیرعامل گلنکور هفته گذشته اظهار کرد ما وضعیت را تحت نظر داریم زیرا ممکن است پرداخت پول دچار تاخیر شود. صادرات نفت پس از عملیات اخیر ارتش عراق برای بدست گرفتن کنترل منطقه نفت خیز کرکوک که به کاهش تولید میادین محلی منجر شد، مختل شده است.

بغداد همچنین تهدید کرد بخش بزرگی از جریان نفت را به یک خط لوله قدیمی هدایت کند که از زمان احداث خط لوله کردستان عراق به بندر سیهان ترکیه، سالهاست مورد استفاده قرار نگرفته است. اما کارشناسان صنعتی می‌گویند این طرح غیرواقع گرایانه است زیرا این خط لوله قدیمی و فرسوده بوده و به سرمایه‌گذاری بزرگی نیاز دارد. بر اساس گزارش رویترز، بغداد از شرکت BP درخواست کرده به کرکوک بازگردد و به احیای تولید این منطقه کمک کند.