به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۱۳۸۶۴۱

بهترین مواد غذایی برای دوره سرطان

گروه سلامت: هنگام مواجهه با یک بیماری جدی مانند سرطان، برنامه ریزی برای وعده های غذایی احتمالا آخرین چیزی است که به آن فکر می کنید. اما دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم بخشی مهم از یک برنامه درمانی کارآمد محسوب می شود.
مصرف مواد غذایی خوب و مغذی دارای اثرات جسمانی، روانی و احساسی است. غذایی که مصرف می کنید، انرژی مورد نیاز شما طی روند درمان را تامین می کند. همچنین، غذا خوردن لذت بخش است و زمانی که مواد مغذی لازم را دریافت کنید احساس بهتری در شما شکل می گیرد.
رب یا سس گوجه فرنگی
بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به سرطان 
سس های گوجه فرنگی نه تنها از محتوای بالای ویتامین C بهره می برند، بلکه گوجه فرنگی به از بین بردن مزه بد دهان در برخی از بیماران مبتلا به سرطان که دوره شیمی درمانی را می گذرانند، کمک می کند. سس های گوجه فرنگی که بدون ادویه هستند را مصرف کنید. اگر دارای زخم های دهانی هستید از مصرف گوجه فرنگی پرهیز کنید.
ماهی چرب
بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به سرطان 
ماهی های سالمون، تن و ساردین نه تنها سرشار از پروتئین برای مبارزه با خستگی هستند، بلکه نیروگاه هایی مغذی محسوب می شوند. آنها از محتوای بالای اسیدهای چرب امگا-3 بهره می برند که می تواند به قوی نگه داشتن عضلات کمک کند. همچنین، ویتامین B12 که بدن برای تولید گلبول های قرمز به آن وابسته است و ویتامین D که عنصری کلیدی برای سلامت استخوان ها محسوب می شود، از دیگر مواد مغذی موجود در ماهی های چرب هستند.
ترکیب خوراکی های مغذی
بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به سرطان 
زمانی که انرژی و اشتهای شما افت می کند، مصرف مواد غذایی سرشار از مواد مغذی می تواند به دریافت کالری مورد نیاز بدن و همچنین ویتامین ها، مواد معدنی و چربی های مفید کمک کند. بر همین اساس، مصرف یک مشت تریل میکس (ترکیبی از گرانولا، میوه خشک، مغزهای خوراکی و گاهی اوقات شکلات)، مغزهای خوراکی یا حتی یک قاشق کره بادام زمینی می تواند گزینه خوبی باشد.
محصولات لبنی
بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به سرطان 
کلسیم، ویتامین D، و پروتئین موجود در محصولات لبنی به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کنند. با انتخاب ماست یا کفیر از مزایای پرورش باکتری های خوب روده نیز بهره‌مند می شوید. اگر گیاهخوار هستید یا علاقه ای به شیر ندارید می توانید آب پرتقال غنی شده با کلسیم، شیر برنج، یا شیر سویا را مد نظر قرار دهید.
گوشت بدون چربی مرغ و بوقلمون
بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به سرطان 
گوارش گوشت بدون چربی مرغ یا بوقلمون آسان است، در شرایطی که از محتوای بالای پروتئین نیز سود می برید. گوشت بدون چربی مرغ یا بوقلمون انتخاب بهتری نسبت به گوشت قرمز محسوب می شود. گوشت قرمز ممکن است موجب افزایش التهاب شده و به شکل گیری بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی منجر شود.
سبزیجات برگدار تیره
بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به سرطان 
بروکلی، کیل، کاهوی رومی، اسفناج، شاهی آبی و دیگر سبزیجات برگدار از محتوای بالای کلسیم برای کمک به سلامت استخوان ها، فولات و آهن برای بهبود تولید خون، و منیزیم که برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است، اما اغلب در زمان درمان سرطان سطوح آن افت می کند، برخوردار هستند.
نخود و لوبیا
بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به سرطان 
نخود و لوبیا دارای سطوح بالای پروتئین هستند که پشتیبان عضلات بوده، در شرایطی که به تامین انرژی مورد نیاز بدن و جلوگیری از خستگی نیز کمک می کنند.
زنجبیل
بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به سرطان 
زنجبیل با حالت تهوع که یکی از عوارض جانبی شیمی درمانی و برخی داروها است، مقابله می کند. اضافه کردن زنجبیل تازه رنده شده به غذاها یا چای ممکن است به تسکین حالت تهوع که به طور کامل توسط داروهای ضد تهوع از بین نرفته است، کمک کند.