به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۷:۲۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۹ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۱۳۹۲۲۳
نگاه یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب به آرایش کنونی صحنه سیاست

صوفی: جهانگیری خودزنی سیاسی کرد

روزنامه بهار: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب حضور جهانگیری در دولت را تشریفاتی ‌خواند و گفت: اگر روحانی قائل به کم‌رنگ شدن نقش جهانگیری باشد، حضور او در سمت معاونت اول فایده‌ای ندارد.علی صوفی افزود: «کاری که جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری 96 کرد یک خودزنی سیاسی بود. او برای روحانی سنگ تمام گذاشت و سپر روحانی در برابر حملات سازماندهی شده جریان مقابل شد. روحانی بدون حضور جهانگیری تاب و توان این حملات را نداشت. این حضور زودهنگام و ایفای نقش در عرصه انتخابات ریاست جمهوری حساسیت هایی را درباره جهانگیری در شورای نگهبان یا نهادهای دیگر به وجود آورد. او قبل از حضور در انتخابات موقعیت هایی داشت که با حضور در انتخابات این موقعیت‌ها را به خطر انداخت. انتظار می‌رفت جهانگیری به عنوان یار غار روحانی، چشم و دست راست روحانی باشد. اما دیدیم که روحانی تغییر جهت داد و همراه با این تغییر جهت نقش جهانگیری در دولت کمرنگ شد.»
 
 وی در ادامه گفت: «به ویژه با رفتن واعظی در ریاست دفتر رئیس جمهور می‌شود حضور کنونی جهانگیری را تشریفاتی خواند. واعظی خود را اصول‌گرا معرفی می‌کند اما اصول‌گرایی او با اصول‌گرایی نهاوندیان از زمین تا آسمان تفاوت دارد. نهاوندیان یک چهره اصول‌گرای اصیل است و واعظی در صدد اثبات اصول‌گرایی خودش است. بنابراین واعظی می‌خواهد به جریان اصول‌گرا چراغ سبز نشان دهد.»صوفی همچنین حضور واعظی در دفتر روحانی را  قابل پیش بینی دانست و گفت:  «واعظی نقش متفاوت از نهاوندیان ایفا می‌کند. این هم پیش بینی نمی‌شد که روحانی تسلیم این جریان شود. ضمن اینکه در بدو امر جهانگیری نقش تعیین کننده و محوری داشت. اما ناگهان یک دفعه همه چیز تغییر کرد. کنار گذاشته شدن جهانگیری را می‌توانیم حاصل یک تصمیم بدانیم نه روندی که بگوییم واعظی به تدریج جهانگیری را کنار گذاشته است. روحانی یک دفعه چرخید. »

به گفته صوفی؛ «جهانگیری قطعا نمی‌خواست از روحانی فاصله بگیرد یا حرکتی انجام دهد که نشان از ایجاد فاصله باشد. او دلیلی برای این کار نمی‌دید. نقشی هم که او در دولت گذشته داشت نقش بسیار مثبتی بود.» وی احتمال استعفای جهانگیری را ضعیف دانست و افزود: « جهانگیری در صحنه حضور دارد. ممکن است برخوردهایی با ایشان شود و روحانی باید درباره جهانگیری تصمیم بگیرد. جهانگیری فعلا باید منتظر باشد و ببیند روحانی چه تصمیمی می‌خواهد بگیرد. آیا واقعا روحانی راضی است که جهانگیری نقش تشریفاتی داشته باشد و اختیاراتش کم باشد؟ اگر جهانگیری ببیند اختیاراتش در دولت به گونه‌ای نیست که بتواند تاثیرگذار باشد قطعا باید با روحانی اتمام حجت کند و اگر روحانی قائل به کم شدن نقش جهانگیری باشد، حضور او در سمت معاونت اول خیلی فایده‌ای ندارد.» صوفی درباره بازداشت برادر  جهانگیری و تأثیر آن در نگاه افکار عمومی نسبت به معاون اول رئیس‌جمهور گفت: «به نظرم این دو نفر به هم ارتباطی ندارند. حضور جهانگیری و محبوبیت ایشان در این انتخابات باعث شد عده‌ای او را رقیب انتخاباتی اصول‌گرایان در 1400 ببینند.

به این‌ترتیب این تصور پیدا شد که عده‌ای بخواهند جهانگیری را تحت فشار قرار دهند و ادعاهایی که قالیباف در مناظره‌های انتخاباتی مطرح کرد مستندسازی شود. اما من فکر نمی‌کنم که جهانگیری بخواهد با هر شرایطی در سمت معاون اول رئیس جمهور بماند.»وی درباره چشم‌اندازه حضور جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 چنین نظری ارائه داد:« من فکر می‌کنم جامعه بسیار به بعضی مسائل هشیار است و هدف‌گذاری جریانات فشار را درک می‌کند. جامعه می‌داند کدام اقدامات واقعی است و در کجا پشت پرده‌ای وجود دارد. اینکه برادر جهانگیری دستگیر می‌شود برای او بازتاب منفی ندارد. بازتاب منفی دستگیری حسین فریدون در فضای مجازی را درباره بازداشت برادر جهانگیری نمی‌بینیم.»