به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۲۲ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۱۳۹۷۷۶

بسیج مردمی برای کمک به زلزله‌زدگان

گروه سیاسی: یکشنبه شب اکثر شهرهای کشورمان لرزش‌هایی را احساس کردند که در حقیقت آثار زلزله‌ای به بزرگی ۷.۲ ریشتر در استان کرمانشاه بود. تاکتون آمار مجروحان حدود ۲۵۰۰ تن و صدور جواز دفن برای ۲۰۷نفر اعلام شده است.
بسیج مردمی برای کمک به زلزله‌زدگان
صبح روز دوشنبه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی با صدور پیام تسلیتی  از حادثه زلزله در غرب کشور به عنوان حادثه‌ای تلخ یاد کرده و فرمودند: در پی وقوع حادثه تلخ و مصیبت‌بار زمین‌لرزه در غرب کشور که به جان‌باختن و زخمی شدن جمعی از هم‌میهنان عزیز انجامید، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی ضمن تسلیت به ملّت ایران، تأکید کردند: همه دستگاههای لشکری و کشوری با همه همت و امکانات به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز بلافاصله بعد از این حادثه در تماس تلفنی با وزیر کشور در جریان روند امداد رسانی به زلزله زدگان و رسیدگی به وضعیت منطقه قرار گرفت و دستورات لازم را در این خصوص صادر کرد. هم‌چنین جلسه ویژه رئیس‌جمهور با وزرای مسئول و دستگاه‌های امدادرسان به زلزله‌زدگان کشور  صبح روز دوشنبه برگزار شد.

رئیس‌جمهور طی دستوری به معاون اول خود به وی ماموریت داد تمام امکانات کشور را برای نجات هموطنان گرفتار زیر آوارها و همچنین رسیدگی کامل به مصدومین حادثه بسیج کند. در پی وقوع زمین لرزه در استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور      نیز در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران کرمانشاه، کردستان و ایلام ضمن اطلاع از آخرین میزان خسارات ناشی از زلزله شب گذشته، بر ضرورت بسیج تمام امکانات استان برای رسیدگی فوری به آسیب دیدگان و جبران خسارات تاکید کرد.

با توجه به این‌که در ساعات اولیه کانون این زلزله سلیمانیه عراق اعلام شد، خبرنگار ایسنا از معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه درباره ایرانیان حاضر در این منطقه سوال کرد که حسن قشقاوی گفت: بر اساس تماس تلفنی که با سرکنسولگری های ایران در شهرهای نجف، کربلا، سلیمانیه و اربیل در عراق داشتم، خوشبختانه زلزله هیچگونه آسیبی به اتباع و شهروندان ایرانی در عراق از جمله زوار اربعین وارد نکرده است.  زلزله  در عراق آسیبی به شهروندان ایرانی از جمله زوار اربعین  وارد نکرده است و ما در این زمینه گزارشی مبنی بر مصدومیت و فوت شهروندان کشورمان نداشته‌ایم، اظهار کرد: امسال مرز خسروی که به کانون زلزله در عراق نزدیک است، بسته بود و تردد زائران از آنجا صورت نمی‌گرفت بنابراین  در آن منطقه نیز زواری نداشتیم که بر اثر زلزله مورد آسیب قرار بگیرند.

سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی به سازمان‌های نیروهای مسلح دستور داد که همه امکانات خود را برای کمک به حادثه دیدگان زلزله بسیج کنند. ارتش و سپاه پاسداران هم از لحظات اولیه وقوع زلزله به کمک زلزله‌زدگان کرمانشاه شتافتند.

سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همین زمینه گفت:  امروز فرماندهان ارشد سپاه از جمله نیروی زمینی در مناطق زلزله زده حضور پیدا می کنند و در صورت نیاز در همان جا برای ساماندهی نیروهای امدادی تصمیم خواهند گرفت.

صبح امروز - دوشنبه - مجلس شورای اسلامی نیز جلسه علنی داشت؛ علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در آغاز این جلسه از وزارتخانه‌های کشور و بهداشت و سازمان هلال احمر درخواست کرد با سرعت بیشتری امکانات را به مجروحان و بی‌خانمان‌های زلزله شب گذشته استان‌های ایلام و کرمانشاه برسانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین در پیامی جان باختن و مصدومیت جمعی از مردم کشور درپی حادثه زمین لرزه را تسلیت گفت و از تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران امداد و نجات خواست تا با فوریت و با تمام توان به یاری آسیب دیدگان و در زیرآوار ماندگان و مصدومان بشتابند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو نیز در ساعات اولیه در واکنش به این حادثه با تاکید بر اینکه عمق فاجعه زلزله در استان کرمانشاه بسیار زیاد است گفت که تلفات در روستاها بسیار بالاست. عمق فاجعه بیشتر آن چه در خبرها آمده است، می‌باشد. در حال حاضر بیمارستان‌های اسلام‌آباد غرب، دالاهو، قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب به شدت نیازمند کمک هستند.

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی از مدیران بهداشت و درمان این شهرستان‌ها سر پست خود نیستند، گفت:  اغلب مصدومان غرب استان کرمانشاه به بیمارستان اسلام‌آباد غرب منتقل شده‌اند، بیمارستانی که امکانات زیادی ندارد. بنده در همین رابطه با ستاد بحران در وزارت کشور تماس گرفتم و به این موضوع اشاره داشته‌ام و درخواست کردم که هلال‌احمر و کمک‌هایی به این بیمارستان برده شود چون الان وضعیت به‌گونه‌ای است که تخت‌های بیمارستانی در حیات بیمارستان مستقر کرده و به شدت با کمبود نیرو و امکانات مواجه‌اند. بخشی از بیمارستان جدیدالتاسیس اسلام‌آباد غرب نیز به دلیل زلزله تخریب شده است. با این وجود پرسنل به شدت مشغول درمان مجروحان و مصدومان هستند. انتظار می‌رود کمک‌رسانی به مصدومان افزایش یابد و روند درمان تسریع بخشیده شود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: زلزله کرمانشاه