به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۲۹ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۱۳۹۹۵۰

تلاش برای پیوند سر، این بار روی اجساد

گروه علمی: سرجیو کاناورو، جراح مغز و اعصاب ایتالیایی اعلام کرد تیمش یک پیوند سر موفقیت‌آمیز را در یک جسد به پایان رسانده است و یک گزارش دقیق از روش کارش را در یک مجله جراحی منتشر خواهد کرد.
تلاش برای پیوند سر، این بار روی اجساد
به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌تایمز، سرجیو کاناورو، جراح جنجالی مغز و اعصاب ادعا کرد که جراحی پیوند سر به زودی به یک روش پذیرفته شده تبدیل خواهد شد، زیرا تیمش موفق به پیوند سر یک جسد شده است. جراح ایتالیایی در یک کنفرانس مطبوعاتی در وین اعلام کرد که تیم او در دانشگاه پزشکی هاربین در چین موفق به پیوند سر بین دو جسد شدند.کاناورو افزود که یک مجله جراحی یک گزارش دقیق از این روش را طی چند روز آتی منتشر خواهد کرد.به گفته تلگراف، کاناورو گفت: اولین پیوند سر انسان در جسد انسان انجام شده است.

پیوند سر(Head transplant) یک عمل جراحی است که در آن سر یک اندامگان به بدن اندامگانی دیگر پیوند زده می‌شود. این نوع پیوند را نباید با پیوند مغز اشتباه گرفت. در این نوع جراحی، سر بیمار باید بریده شود.هرچند که این نوع عمل با موفقیت بر روی سگ‌ها، میمون‌ها و موش‌ها انجام گرفته است، تاکنون بر روی انسان انجام نشده بود.از آنجایی که تکنولوژی مورد نیاز برای اتصال مجدد یک طناب نخاعی قطع شده هنوز توسعه داده نشده است، شخصی که این عمل روی آن انجام می‌شود، دچار فلج چهاراندام می‌شود، مگر اینکه معالجه مناسب آن توسعه یابد.

این تکنیک برای افرادی پیشنهاد شده است که از قبل دچار فلج چهاراندام هستند و همچنین مبتلا به نقصان اندامی گسترده هستند که خود این نقص‌ها هم نیاز به جراحی‌های مجزا و سخت دارد.پس از این عمل جراحی، سیستم دفاعی بدن بیمار ممکن است پیوند را پس بزند و سر را قبول نکند.نخستین عمل پیوند سر در سال 1970 در کلیولند آمریکا انجام شد که در آن سر یک میمون به سر میمون دیگر پیوند زده شد. سیستم دفاعی بدن میمون سر میمون بیگانه را تحمل نکرد و میمون ۹ روز بعد درگذشت.در تابستان 2015 برای نخستین بار دکترسرجیو کاناورو در آکادمی جراحان اعصاب و ارتوپد آمریکا پروژه پیوند سر را آغاز کرد. وی اعلام کرده بود که این کار تا دو سال دیگر امکان‌پذیر خواهد شد.وی در آن زمان گفته بود این کار را با تیغ‌های بسیار پیشرفته‌تر و برنده‌تر از تیغ‌های مورد استفاده در جراحی‌های کنونی انجام خواهد داد و خواهد توانست بین 30 تا 60 درصد فیبرها را که برای کشش لازم است، احیا کند.

والری اسپیریدونوف، مرد جوان روس که از ناحیه دست و پا فلج است داوطلب شده بود نخستین نفر برای عمل خارق‌العاده پیوند سر باشد.با پیوند سر بین دو اهدا کننده مرگ مغزی که در آینده در برنامه‌های کاناورو قرار دارد، آیا این واقعا فرصتی برای این است که پیوند سر تحقق یابد؟پیوندهای متعددی وجود داشت که در گذشته بحث برانگیز بود. در سال 2012، "اندرو سندنس" پس از برخورد یک گلوله به صورتش آسیب دید، پس از انجام عمل پیوند صورت، تنها دو دندان برایش باقی ماند و فک و بینی خود را نیز از دست داد.با این حال، پیوند سر یک روش رادیکال است و بسیاری از متخصصان احتمال ضعیف علمی و پیامدهای اخلاقی آن را مطرح می‌کنند.مایکل سار، سردبیر مجله جراحی و جراح سابق کلینیک مایکو از نقطه نظر علمی توضیح داد که آنچه کاناورو می‌خواهد به آن برسد، کاملا غیرممکن است.

وی توضیح داد که وقتی پزشکان یک عصب را جدا می‌کنند، طرف "پایین‌دست" آن یا منطقه‌ای که سیگنال دریافت می‌کند، می‌میرد. "قسمت بالادست" یا منطقه عصبی که سیگنال را تولید می‌کند نیز می‌میرد، اما در نهایت مجددا به طول حدود یک فوت رشد می‌کند، به شرطی که یک کانال پایین‌دست وجود داشته باشد.این مبنای پزشکی پشت قطع و پیوند اندام است. با این حال، مچ‌های قطع شده و مجددا پیوند زده شده هنوز هم می‌توانند عملکرد خود را دوباره به دست آورند، در حالی که شانه‌های قطع شده نمی‌توانند.سار توضیح داد: آنچه کاناورو به طور متفاوت انجام می‌دهد، شستشوی پایانه‌های اعصاب به عنوان یک راه حل است که غشاها را تثبیت کرده و آنها را با هم ببندند. اعصاب به هم متصل می‌شوند، اما دوباره رشد نمی‌کنند. وی این کار را در اعصاب پیرامونی مثل آنها که در بازو مشاهده می‌کنید، انجام نمی‌دهد، بلکه در ستون فقرات، جایی که انواع مختلفی از کانال‌های عصبی وجود دارد، انجام می‌شود.

کاناورو همچنین قبلا یک پیوند سر موفق بین دو موش را گزارش کرده بود.علاوه بر غلبه بر مانع امکان پذیر بودن پزشکی، کاناورو و اهدافش در پیوند سر هنوز باید پاسخ دهند که آیا این روش واقعا باید انجام شود یا خیر.پزشکان نگرانی‌های مربوط به پیامدهای اخلاقی این روش را مطرح می‌کنند، با اشاره به اینکه هیچ مطالعات علمی با مدل‌های حیوانی وجود ندارد که بتواند ادعاهای کاناورو را ثابت کند.آسیا پاسکالف، کارشناسس اخلاق زیست پزشکی دانشگاه هاروارد ادعا می‌کند که روش‌های انقلابی قوی‌ترین انتقادات و اعتراضات را در پی دارد. همچنین موضوع تنظیم مقررات نیز مهم است.پاسکالف همچنین نگرانی خود را راجع به برخی از مسائل حقوقی را که از این روند حاصل می‌شود، ابراز داشت.وی افزود: این فقط در مورد پیوند یک سر به یک بدن جدید نیست. ما ممکن است با یک فرد کاملا جدید برخورد کنیم.