به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۰۲ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۱۴۰۰۴۲
افت لیر ترکیه را آباد کرد

از کاهش ارزش پول ملی نترسیم

گروه اقتصادی: نایب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران معتقد است که دولت‌ها در ایران پایین آمدن ارزش پول ملی را منفی می‌بینند در حالیکه امروز کشورهایی مثل چین و ترکیه با این اقدام صنعت گردشگری‌شان را رونق داده‌ و صادرات شان را بهبود بخشیده‌اند.
از کاهش ارزش پول ملی نترسیم
احمد کیمیایی اسدی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: به طور کلی کشورها برای آنکه صادرات خود را توسعه دهند در بعضی از مواقع ارزش واحد پول ملی شان را کاهش می‌دهند. این اتفاق منجر به این می‌شود که صادرات‌شان رونق بگیرد و بتوانند وضعیت تولید داخلی شان را ساماندهی کنند. به عنوان نمونه کشورهای ترکیه و چین در مقاطعی ارزش پول ملی خود را با برنامه کاهش داده اند تا بتواند صادرات خود را در رقمی که مد نظر دارند نگه دارند.عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: متاسفانه در ایران این موضوع خیلی خوب جا نیفتاده است و کاهش ارزش پول ملی برای دولت‌ها نکته منفی محسوب می‌شود که فکر می‌کنند اگر این اتفاق بیفتد یک ضعف است. از ابتدای سال ۱۳۹۲ که دولت یازدهم سر کار آمد تاکنون ارزش لیر تقریبا نصف شده است که این نشان می‌دهد ارزش پول ملی ترکیه به شدت پایین آمده است.

احمد کیمیایی اسدی تصریح کرد: این نشان ‌می‌دهد که دولت‌ها در ایران به موضوع ارز به این شکل نگاه می‌کنند که ارزش پول ملی پایین نیاید. در ابتدای دولت یازدهم نرخ دلار حدود ۳۷۰۰ تومان بود و تا حدود دو ماه پیش هم همین قیمت بود و اکنون مدت کوتاهی است که گران شده است. مسئله ارز ارتباط مستقیم با صادرات ما دارد و می‌تواند تولید مان را رونق ببخشد. ما می‌توانیم مانند دیگر کشورها این اقدام را با برنامه انجام دهیم چون به طور کلی به نفع‌مان خواهد بود.نایب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران افزود: امروز مشاهده می‌کنیم که پایین آمدن ارزش پول ملی در ترکیه باعث شده است که سفر کردن به این کشور از مسافرت به کیش و قشم ارزان‌تر تمام می‌شود. اما ما به هر نحوی که شده می‌خواهیم ارزش پول ملی‌مان را بالا نگه داریم و تنها کاری که می‌کنیم این است که با یارانه‌ای که می‌دهیم کشورهای دیگر را آباد می‌کنیم. این کشورها با این اقدام صنعت گردشگری‌شان را راه می‌اندازند و صادرات‌شان را افزایش می‌دهند. امیدواریم که در این مقطع حساس صادرات مان لطمه نخورد.