به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۰۷ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۱۴۰۲۳۱

جرم احمدی‌نژاد چیست؟

جرم احمدی‌نژاد چیست؟
روزنامه بهار: محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور پرحاشیه سابق، این بار پیکان نقدهایش را به سمت قوه قضاییه برده و با ژست آزادی‌خواهی منتقد عملکرد دستگاه قضایی شده است. مسئولان ارشد قوه قضاییه نیز در پاسخ به اعتراضات و انتقادات او با یادآوری عملکرد رییس دولت‌های نهم و دهم به خصوص در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ به آنچه احمدی‌نژاد می‌گوید واکنش نشان داده‌اند.

پاسخ‌های داده شده از «جابجایی بودجه‌ها» و «عدم ابلاغ قوانین» در آن بازه زمانی تا «بوسه بر گونه مادر چاوز» و «بوسه بر تابوت یک کافر ملحد» را شامل می‌شود. در ادامه به این خواهیم پرداخت که به واقع جرم اصلی احمدی‌نژاد کدام است و باید در رسیدگی به آنچه از آن هشت سال تلخ باقی مانده به کدام موضوعات توجهی بیشتر نشان داد.

واقعیت آن است که دولت احمدی‌نژاد که با حمایت عجیب و غریب برخی متنفذّان در ساختار سیاسی و جریان اصولگرا کار خود را آغاز کرد از همان ابتدا رویه خود را بر مبنای قانون شکنی قرار داد و به دلیل مماشات مجلس و سایر نهادهای نظارتی هر چه از عمر دولتش گذشت این وجه منفی از عملکرد آن دولت بیش از پیش خود را نمایان ساخت.

موضوع جابجایی بودجه‌ها و عدم ابلاغ قوانین از سوی احمدی‌نژاد که مورد توجه دادستان کل کشور قرار گرفته است از اصلی‌ترین موضوعاتی بود که سبب نوعی درهم ریختگی در نظامات تصمیم‌گیری کشور و همینطور هدررفت منابع شد. منابعی که بیشترین میزان ممکن از تاریخ اکتشاف نفت تا امروز بوده است. الگوی رفتاری رییس‌جمهور پیشین در مواجه شدن با قوانین نیز به گونه‌ای بود که بنا بر اعلام مجلس، آن دوران رکورد قانون شکنی شکسته شد و بیشترین تخلف از قانون انجام شد. حال و با این مقدمه می‌توان به این دو پرسش اندیشید:

۱- آیا تنها احمدی‌نژاد به دلیل آن عملکرد فاجعه‌بار مستحق مجازات است؟ یا می‌بایست تمام آنان که به شکل بی سابقه و گاه قانون‌شکنانه‌ای از او حمایت می‌کردند نیز پاسخگو باشند؟ آیا نباید همانطور که یاران نزدیک رییس جمهور سابق به دادگاه فراخوانده می‌شوند و شخص احمدی‌نژاد نیز مورد نقد جدی قرار می‌گیرد به سراغ مسئولان نهادهای نظارتی در آن دوران هم رفت؟

۲- تقلیل و یا هم ردیف نشان دادن موضوعاتی همچون قانون‌شکنی و جابجایی بودجه‌ها با بوسه زدن بر تابوت کافر یقیناً سبب آن خواهد شد که تخلفات سنگین رخ داده در فاصله زمانی ۸۴ تا ۹۲ از برابر چشم‌ها دور شود. قطعا دادستان محترم کشور چنین قصدی را نداشته‌اند اما هنگامی که چنین موضوعاتی را در کنار هم قرار می‌دهیم باعث می‌شود که متخلفان با بزرگنمایی بخشی از موارد مطرح شده که اهمیت چندانی ندارد و شاید از منظر قانونی نیز قابل رسیدگی نباشد از پاسخگویی نسبت به تخلفات پرشمارشان هم فرار کنند.

رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۹/۰۷ ۱۴:۳۹
سلام.سالها پیش زمانیکه احمدینژاد در استادیومها دادمیزدمردم ازساعت چند اینجایید." هفت هشت نه ده ." ویامثلا میگفت:مردم،برای توسعه ورزش سی میلیارداعتبارگذاشتم.بسه.مردم دادمیزدند نه.میگفت چهل تابسه.مردم دادمیزدندنه میگفت پنجاه تا تمومش کنید.و بعد مردم دست وتشویق وهورا. به دوستانم گفتم درآینده نزدیک(مثلا پنجاه سال که درتاریخ اندازه یه روزهم نیست) مجسمه احمدی نژاد راخواهند ساخت ودر میادین شهرهای بزرگ بعنوان کسیکه به همه مافهموند تومملکت چه خبره نصب خواهند کرد. جهل بد دردیه. امان از جهل من و مردم من (356308)
ایرانی دردمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۹/۰۷ ۱۶:۵۶
برادرجان شما اگر به عنوان پدر خانواده وقتی فرزندت خلاف کرد از او حمایت کردی و گفتی من کار ایشان را می پسندم مطمئنا فردا بچه شما آدم هم خواهد کشت چون تو میدان را برایش باز کردی (356312)
عمار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۹/۰۷ ۱۵:۴۹
....محمود خدمات بسیاری برای کشور انجام داد ودست خیلی ها را کوتاه کرد .امروز هم به همین جرم محکوم میشود .وترس از اینکه دوباره بیاید ومجددا دست اینها از بیت المال کوتاه شود.اوپایگاه مردمی دارد .دولتش هم مردمی بود .نه اشرافی که حتی در چادر زلزله زدگان با تکبر شاهزادگان با کفش وارد شود.میدانم منتشر نمیکنید اما برای وجدان خودتان خوبه حداقل بخوانید.در روزی که حسن به سی خود میرود وقدرتی ندارد اعمال امروزتان که پا برروی حق گذاشتید بخاطر امور دنیوی عده ای گریبانتان را میگیرد. (356311)
۱۳۹۶/۰۹/۰۷ ۱۸:۴۲
جابجائی بودجه امری عادی در دولتهاست دولتهای رفسنجانی را مطالعه کنید و تفریغ بودجه ها را ببینید و همچنین خاتمی را اتفاقا جابجائی بودجه اگر به جا باشد و هدفدار در بسیاری از مواقع فعال بودن و دقت نظر و قدرت اتخاذ تصمیم سریع را می رساند و معمولا در آخر کار مقرره ای می گذراندند و همه جابجائیها را در مجلس توجیه می کردند پس این موارد اساسا نه جرم است و نه تخلف بلکه دلیل بیش فعالی دولت است اما قانون شکنی به علت متفاوت بودن تفسیر اجرائی است که موجه است پس دروغ نگوئید (356314)
۱۳۹۶/۰۹/۰۷ ۲۰:۰۴
چقدر هم بقیه رئیس جمهورها قانون گرا بودن و هستن؟!
فقط حفظ ظاهر!!! (356315)