به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۱۹:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۱۴۰۴۰

غنوشی به سرنوشت مرسی دچار می‌شود؟

گروه بين‌الملل: خبرآنلاین در گزارشي نوشت: ترور محمد البراهمی از مشهورترین چهره‌‌هاي مخالف دولت اسلامگرای تونس مي‌تواند تیر خلاصی برای حکومت النهضه و شاخه اخوانی تونس قلمداد شود.
غنوشی به سرنوشت مرسی دچار می‌شود؟
خون این مخالف که با بی رحمی و قساوت تمام در برابر دیدگان خانواده اش به زمین ریخت ممکن است راشد الغنوشی و دولت اسلامگرای میانه روی او را به سرنوشت محمد مرسی و دولت اسلامگرایش در مصر مبتلا کند. از دو حال خارج نیست. یا این ترور براساس یک توطئه و چیدمان ماهرانه از سوی گروه‌‌هاي داخلی یا خارجی مخالف حضور اسلامگرایان در قدرت صورت گرفته که نیتشان تحریک احساسات مردم و کشاندن آنها به خیابان‌ها به منظور اجرای سناریویی مشابه مصر است و یا ماحصل سوء مدیریت و نا توانی دولت الغنوشی در حفظ امنیت و اداره کشور و بستن راه بر اجرای چنین سناریوهای ماهرانه ای است که به دلیل نبود ساختار‌‌هاي حرفه ای اطلاعاتی و امنیتی ممکن است واقعا در اجرای آن برخی از اسلامگرایان تندروی منتسب به النهضه یا برخوردار از حمایت این گروه مانند سلفی ها، اجیرشده یا با فریب به صحنه آورده شده باشند.

در هر دو صورت، شرایط کنونی برای مخالفان دولت اسلامگرای تونس، بهترین است و نتیجه قطعی است. اکنون جماعت خشمگینی که در مناطق مختلف این کشور از جمله سیدی بوزید، خاستگاه انقلاب و سایر مناطق به خیابان‌ها ریخته اند از پیش حکم خود را درباره الغنوشی و دولت اسلامگرای او صادر کرده اند و صرفا برای اجرای حکم به میدان آمده‌اند. کسی برای ثابت کردن بیگناهی اسلامگرایان حاکم منتظر نخواهد ماند. فرصتی برای یافتن قاتلان یک چهره شناخته شده اپوزیسیون و فهمیدن اینکه آمران و طراحان واقعی این ترور چه کسانی بوده اند و اینکه عاملان ترور ممکن است صرفا در بازی فریب و طراحی پیچیده سازمان‌‌هاي اطلاعاتی و امنیتی بیگانه افتاده باشند نیست. ممکن است النهضه فرصتی پیدا نکند تا ثابت کند این ترور یک چیدمان ماهرانه برای به اشوب کشیدن کشوری است که هنوز از تب و تاب و نابسامانی‌‌هاي ناشی از انقلاب بیرون نیامده است.

بدون شک النهضه و دولت راشد الغنوشی به هر دلیلی اعم از کم تجربگی و یا نفوذ عناصر خودسر یا مرتبط با سرویس‌‌هاي جاسوسی بیگانه در وقوع چنین رخدادی مقصر بوده است. آنها باید از ترور قبلی در ماه فوریه که شکری بلعید یکی دیگر از چهره‌‌هاي مشهور مخالف، هدف آن بود، درس مي‌گرفتند و راه را بر رخداد دوم مي‌بستند. اکنون خشم، عقل و احساسات مردم معترض را کور کرده است و آنها مطمئن هستند که دست اسلامگرایان ماشه این ترور را چکانده و این دست باید هرچه سریعتر از جان و مال و ناموس مردم تونس کوتاه شود.

ترور البراهمی مواد لازم برای راه انداختن آشوب و انقلابی دیگر و پر کردن خیابان‌ها از مردم معترضی که پس از سقوط زین العابدین بن علی هیچ تغییر مثبتی در وضعیت اقتصادی و رفاهی خود احساس نکرده اند و متاثر از وقایع مصر هستند را کاملا مهیا کرده است. برای جریان‌ها و جنبش‌‌هاي مخالف دیگر فعال در تونس از جمله جنبش تمرد نیز فرصت مقتضی برای به زیر کشیدن اسلامگرایان در تونس و اجرای سناریویی مشابه مصر فراهم است.

امین
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۱۵:۲۸
خدا رحمت کنه این شهید رو

کار، کار همین النهضه ای هاست

همین ها هم شهید شکری بلعید رو به شهادت رسوندند و انداختن گردن عناصر خودسر! (96426)
سلام
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۲۱:۰۶
آخه برادر من

شما بر چه اساس اینطور قضاوت می کنی؟!

من نمی دونم تونس چه خبره، ولی این نشد که هرجا دولت اسلامگرایی سر کار بود شما باش سر ناسازگاری داشته باشی. این نشد که اگه از دموکراسی احزاب اسلامگرا دراومدن محکوم به سرنگونی باشن
. . .

در مصر هم، مرسی و اخوان المسلمین اشتباهات زیادی داشتن، اما الان ارتش مصر رسماً داره اونها رو سرکوب می کنه و بهشون انگ تروریسم و خشونت می زنه...

بالاخره اگه دموکرات هستیم، بر سر دموکرات بودن خودمون بایستیم

و فراموش نکنیم که امثال بازرگان و خاتمی هم اسلامگرا بوده و هستند (96738)
حسین
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۱۶:۰۶
نه چون مواضعش بر عکس مرسی.روشنه (96477)