به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۱ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۱۴۰۷۶۷

کوچ کارتن‌خواب‌ها از تهران به جنوب ایران!

گروه جامعه: مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اقدامات این سازمان برای کارتن خواب‌ها در آستانه فصل زمستان گفت: در فصل سرد سال بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر شب‌ها در گرمخانه‌های تهران پذیرفته می‌شوند، از سوی دیگر نزدیک به ۴۰۰۰ نفر هم در کمپ‌های اطراف تهران به سر می‌برند. با این حال به علت شیوه زندگی‌شان نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد، چرا که گاهی فصل سرما به جنوب ایران (حاشیه بوشهر و بندرعباس) که گرمتر است می‌روند و فصل گرما دوباره به تهران می‌آیند.
به گزارش ایلنا، رضا قدیمی، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران درباره تعداد کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمانان در استان تهران گفت: آمارگیری دقیقی در این زمینه وجود ندارد. اکثر کارتن‌خواب‌ها مهاجر هستند و برخی از فصل‌ها در تهران حضور دارند.وی با تاکید بر اینکه بر اساس مراجعاتی که به مددسراها (گرمخانه‌های شهرداری) شده است آمارهایی حدودی وجود دارد، ادامه داد: در فصل سرد سال بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر شب‌ها در گرمخانه‌های تهران پذیرفته می‌شوند، از سوی دیگر نزدیک به ۴۰۰۰ نفر هم در کمپ‌های اطراف تهران به سر می‌برند. با این حال باز هم می‌گویم که به علت شیوه زندگی‌شان نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد، گاهی فصل سرما به جنوب ایران (حاشیه بوشهر و بندرعباس) که گرمتر است می‌روند و فصل گرما دوباره به تهران می‌آیند.
 
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران درباره میزان و نحوه خدماتی که شهرداری در فصل سرما به کارتون‌خواب‌ها ارائه می‌دهد، افزود: ظرفیت مددسراهای ما ۳۰۰۰ نفر است که امسال به ۳۵۰۰ نفر افزایش یافته است. ۱۶ مددسرا در تهران فعال هستند و خدماتی همچون غذای گرم، حمام، خدمات بهداشتی و درمانی و صبحانه به مددجوها ارائه می‌دهند. اگر هم معتاد باشند، کارکنان وزارت بهداشت که در محل مستقرند، خدماتی به آنها ارائه می‌دهند.قدیمی در پاسخ به این سوال که چند درصد از این بی‌خانمان‌ها معتاد هستند، گفت: متاسفانه ۷۰ الی ۸۰ درصد مراجعان، معتاد هستند. اگر ماشین‌های گشت در میانشان کودک پیدا کنند، سریع به سازمان بهزیستی تحویل می‌دهند و در این زمینه شهرداری، ساختمانی در اختیار بهزیستی قرار داده است.
 
 او افزود: تاکنون هیچ گونه آماری درباره جان باختن به علت سرمازدگی از سوی سازمان بهشت زهرا و یا سازمان پزشکی قانونی گزارش نشده است. سامان سرای لویزان و مددسرای چیتگر با ظرفیت ۳۵۰ نفر به بانوان اختصاص دارد که معمولا ظرفیت آنها کاملا پر نمی‌شود، چرا که این تعداد زن بی‌خانمان نداریم و اصولا تا ۹۰ نفر پر می‌شود.مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران  در پاسخ به این سوال که چرا برخی از افراد بی‌خانمان نمی‌خواهند، در گرمخانه‌ها ساکن شوند، گفت:‌ این امر دلایل مختلفی دارد، اولا از آنجایی که برخی از آنها مصرف کننده سنگین مواد مخدر هستند و در صورت حضور در گرمخانه اجازه مصرف مواد مخدر ندارند، لذا حاضر نیستند در گرمخانه‌ها حاضر شوند. به همین دلیل از سال گذشته گرمخانه‌های سیار در سطح تهران راه‌اندازی شده است. یعنی تعدادی اتوبوس در ساعات پایانی روز در محل مستقر می‌شوند و بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها می‌توانند در آنها مستقر شوند و تا ۵۰ اتوبوس با توجه به میزان برودت هوا به عنوان گرمخانه استفاده می‌شود.
 
قدیمی با تاکید بر اینکه این خدمات ماهیت پیشگیرانه و کاهش آسیب دارد، اضافه کرد: بخشی از این افراد اگر بیرون باشند به خود و دیگران آسیب می‌زنند، در هر صورت برخی مصرف کننده مواد مخدر بوده و یا مرتکب جرائمی همچون دزدی، سرقت خودرو و خفت گیری می‌شوند، اما در این فضا می‌دانند که غذا و متادونشان تامین می‌شود.
او تصریح کرد: در گرمخانه‌های ما مددکاران اجتماعی با این افراد در حال سروکله زدن هستند، اما چون محدودیت مصرف مخدر دارند، حاضر نیستند در گرمخانه بمانند. از سوی دیگر برخی همراه خود چندین گونی زباله دارند که حاضر نیستند از خود جدا کنند. در هر حال خدمات این مددسراها رایگان و اختیاری است ما نمی‌توانیم کسی را مجبور کنیم در این مددسراها بمانند. البته طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر توسط ناجا متفاوت است، اما برخورد با کارتن‌خواب‌ها و افراد بی‌خانمان این گونه نیست اینها میهمان ما هستند.
 
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در واکنش به اظهارات اخیر سردار یزدی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ در جلسه اخیر شورا مبنی بر ورود سپاه برای کمک به حل معضل‌ها و آسیب‌های اجتماعی با همگامی مدیریت شهری تصریح کرد: ما در خدمت سپاه هستیم و قاعده این است پس از بررسی کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورا و تعیین میزان همکاری‌ها با سپاه ما با آنها همکاری خواهیم کرد. ما بر اساس مصوبه شورا عمل می‌کنیم. البته تاکنون چنین بحثی از سوی سپاه مطرح نشده بود که سپاه در آسیب‌های اجتماعی به طور مستقیم کمک کند و اولین بار در صحن شورا آقای یزدی چنین سخنرانی را کردند. اگر کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورا به جمع‌بندی رسیده به ما ابلاغ کنند ما در خدمتشان هستیم.