به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۲ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۱۴۰۸۰۲

تازه‌ترین آمار و ارقام از بیماری سرطان

گروه جامعه: رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت با بیان اینكه میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان تا سال ۲۰۳۰ به ۱۳ میلیون نفر می‌رسد افزود: سرطان سینه، روده بزرگ و معده در زنان و سرطان معده، مثانه، پروستات و روده بزرگ، شایع‌ترین سرطان در مردان ایرانی به شمار می‌آیند.
دکتر علی قنبری مطلق با اشاره به مرگ ۵۶ میلیون نفر به علت بیماری‌های غیرواگیر در جهان افزود: هدف ما باید جلوگیری از مرگ زودرس زیر ۷۰ سال ناشی از بیماری‌ها غیرواگیردار باشد، اکنون ۴۰ درصد مرگ و میر‌ها زیر ۷۰ سال به علت ابتلا به این بیماری‌ها رخ می‌دهد. وی ادامه داد: مرگ و میر و موارد ابتلا به سرطان در جهان رو به افزایش است و پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۳۰، حدود ۱۳ میلیون نفر جان خود را به علت سرطان از دست می‌دهند. قنبری مطلق با اشاره به آمار مبتلایان به سرطان در ایران گفت: در ایران شمار ابتلا به سرطان کمتر از متوسط جهانی است و در مردان ۱۳۴ نفر در هر ۱۰ هزار مورد و در زنان ۱۶۵ در هر ۱۰ هزار مورد است که شیوع ابتلا به سرطان در جهان در مردان ۲۰۵ و زنان ۱۶۵ است. رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت افزود: سرطان سینه، روده بزرگ و معده در زنان و سرطان معده، مثانه، پروستات و روده بزرگ، شایع‌ترین سرطان در مردان ایرانی به شمار می‌آیند.

قنبری مطلق ادامه داد: افزایش امید به زندگی در ایران به ۷۴ سال رسیده و بالاتر از متوسط جهانی یعنی ۷۱ سال است. رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت تأکید کرد: تغییر سبک زندگی نیز از مهمترین علل ابتلا به سرطان در ایران محسوب می‌شود، ۹۰ درصد مردم ایران میوه و سبزیجات کافی مصرف نمی‌کنند تنها ۴۰ درصد مردم فعالیت فیزیکی دارند و ۵۰ درصد جمعیت کشور از اضافه وزن رنج می‌برند. وی خاطرنشان کرد: عوامل محیطی مانند مصرف سوخت‌های فسیلی به منظور تأمین انرژی بالاتر از متوسط جهانی و نسبت بالای گاز دی‌اکسید کربن و ذرات معلق در هوای ایران به نسبت متوسط جهانی از عوامل محیطی علل بروز سرطان محسوب می‌شوند. در سال ۲۰۱۰ بیش از یک میلیارد دلار یا ۲ درصد تولید ناخالص جهانی به طور مستقیم صرف سرطان شده است و ۳ میلیارد دلار هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم درمان سرطان برآورد شده است که عدد قابل توجهی محسوب شده و میزان آن هر سال رو به افزایش است.

وی افزود: میزان بقای ۵ ساله پس از ابتلا به سرطان سینه و درمان آن در ایران ۷۱ درصد و در سرطان روده بزرگ ۴۱ درصد است که این میزان در آمریکا به ترتیب ۸۹ و ۶۵ درصد برآورد شده است. قنبری مطلق ادامه داد: به منظور پیشگیری و کاهش ابتلا به سرطان در کشور نیاز به سامانه ثبت سرطان، تأمین و مدیریت منابع مالی و انسانی و توسعه زیرساخت‌ها داریم و بدون این موارد کنترل سرطان امکان‌پذیر نیست. رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت با اشاره به برنامه سازمان بهداشت جهانی به منظور کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های واگیر مانند سرطان گفت: تا سال ۲۰۲۵ مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در افراد زیر ۷۰ سال به ۳۰ درصد می‌رسد، اما بر اساس برآورد‌ها‌ی انجام شده در افزایش ابتلا به سرطان مرگ و میر ناشی از این بیماری در سال ۲۰۲۵ به ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و از بیماری‌های قلبی پیشی می‌گیرد.

قنبری مطلق تأکید کرد: باید به پیشگیری از ابتلا به سرطان و افزایش آگاهی مردم نسبت به این بیماری توجه شود تا بتوانیم سرطان را کنترل کنیم در این زمینه بسته‌های خودمراقبتی، تربیت سفیر‌ان سلامت، برگزاری پویش‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی در اداره سرطان وزارت بهداشت انجام شد تا با آگاهی‌بخشی جامعه، پیشگیری از این بیماری ارتقاء پیدا کند. وی گفت: وقتی از آلودگی هوا و سبک زندگی نادرست حرف می‌زنیم، رفع این موارد بدون همکاری‌های بین بخشی محقق نمی‌شود، زیرا بخش اعظمی از موارد آن به دولت برمی‌گردد البته مردم نیز نقش مهمی در این زمینه دارند. رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت افزود: در سبک زندگی درست، در دسترس بودن میوه، سبزی و کاهش عوامل محیطی مانند آلودگی هوا از وظایف دولت است و استاندارد سازی خودروها به دولت برمی‌گردد درست است که وزارت بهداشت متولی سلامت است، اما بسیاری از سازمان‌ها در آلودگی هوا نقش دارند.