به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۱۴۲۱۵۴
روسیه به کره شمالی کمک می‌کند

تقدير ترامپ از چين به خاطر كره‌شمالي

گروه بین الملل:رئیس جمهوری آمریکا با گلایه از روسیه بابت کمک به کره شمالی برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی از این کشوری که او امید داشت روابط دوستانه‌ای با آن ایجاد کند ابراز ناامیدی کرد.
تقدير ترامپ از چين به خاطر كره‌شمالي
به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، در مصاحبه با رویترز گفت: آنچه چین در اجرای آن به ما کمک می‌کند روسیه آن را خراب می‌کند. به عبارت دیگر روسیه کاری می‌کند که چین نمی‌کند.چین و روسیه هر دو تازه‌ترین دور تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی را که سال گذشته اعمال شد تایید کردند. هنوز سفارت روسیه در واشنگتن درباره اظهارات ترامپ اظهار نظری نکرده است.

ترامپ همچنین به مسائلی از جمله تحقیقات در مورد سرقت ادعایی چین از حق مالکیت معنوی، از دست دادن اعتماد به مذاکره کننده اصلی حزب دموکرات درباره مسئله مهاجرت در سنا و امتناع از شفاف سازی درباره استفاده از عبارت «کشورهای چاه مستراح» در جریان نشست کاخ سفید که موجی از انتقادات بین‌المللی را در پی داشت صحبت کرد. با توجه به اینکه کره شمالی چالش جهانی اصلی ترامپ در سال اول ریاست جمهوری بود، او درباره اینکه مذاکرات با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی مثمر ثمر باشد ابراز تردید کرد. با این حال ترامپ در گذشته مذاکرات مستقیم با کیم را رد نکرده بود.ترامپ با اشاره به اینکه مذاکرات پیشین با کره شمالی توسط سلف‌های او از محدود کردن برنامه‌های موشکی و هسته‌ای پیونگ یانگ بازماند، گفت: من سر میز مذاکره می‌نشینم اما تردید دارم که نشستن من مشکل را حل کند.

او با مقصر دانستن بیل کلینتون، جورج بوش و باراک اوباما برای ناکامی در حل این بحران آن هم یک روز پس از آنکه پزشکان امتیاز خوبی در تست اختلال شناختی به او دادند تاکید کرد: تیرهوشی خوبی برای حل این مسئله دارد. او به شوخی گفت: فکر می‌کنم همه آنها متوجه شده باشند باید این مسئله را به رئیس جمهوری موکول کنند که امتیاز بالایی در این آزمایش‌ها گرفته است.او به سوال رویترز درباره اینکه آیا تا به حال هیچ گونه ارتباط مستقیمی با رهبر کره شمالی داشته است، پاسخ نداد. ترامپ ابراز امیدواری کرد بن بست با کره شمالی به روشی مسالمت آمیز حل شود اما تاکید کرد: احتمال زیادی وجود دارد که چنین اتفاقی رخ ندهد.او در پاسخ به اینکه آیا گمان می‌کند ایالات متحده به سامانه‌های دفاع موشکی بیشتری احتیاج دارد، گفت: بله قطعا چنین است. ما دستور سامانه‌های دفاع موشکی بیشتر را داده‌ایم. همچنین ما دستور سامانه‌های تهاجم موشکی بیشتر را هم صادر کردیم.

وي همچنین از تلاش‌های چین برای محدود کردن تامین نفت و زغال سنگ برای کره شمالی قدردانی کرد اما گفت: پکن می‌تواند کمک بیشتری در راستای محدود کردن پیونگ یانگ انجام دهد.او همچنین مدعی شد که روسیه در حال پر کردن خلایی است که چین بر جای گذاشته است. منابع امنیتی اروپایی در دسامبر به رویترز گفته‌اند تانکرهای روسی دستکم سه بار طی ماه‌های اخیر سوخت به کره شمالی رسانده‌اند که از طریق انتقال محموله‌هایی در دریا بود. روسیه اما هر گونه نقض تحریم‌های کره شمالی را رد می‌کند.ترامپ با اشاره به ولادیمیر پوتین، گفت: او می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد اما متاسفانه ما چنین رابطه‌ای با روسیه نداریم و در برخی موارد احتمال دارد آنچه چین از ارائه آن دریغ می‌کند روسیه به کره شمالی بدهد. بنابراین نتیجه کلی به خوبی آنچه باید باشد نمی‌شود.رئیس جمهوری آمریکا گفت: پیونگ یانگ با جدیت در حال ارتقای قابلیت خود برای شلیک موشک به ایالات متحده است.

با این حال او افزود: آنها هنوز به آنجا نرسیده‌اند اما بسیار نزدیک هستند و هر روز نزدیک‌تر هم می‌شوند.
ترامپ همچنین گفت: از مذاکرات میان کره شمالی و جنوبی درباره المپیک زمستانی که قرار است ماه آتی در کره جنوبی برگزار شود حمایت می‌کند و گفت: این مسئله می‌تواند فاز اولیه در کمک به حل این بحران شود. ترامپ همچنین درباره اینکه آیا ایالات متحده در حال بررسی یک حمله محدود و پیشدستانه به کره شمالی است پاسخی نداد.او گفت: ما در حال یک بازی بسیار بسیار سخت پوکر هستیم و نمی‌خواهیم دستمان را رو کنیم.