به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ساعت ۰۱:۵۵
کد مطلب : ۱۴۳۴۲
سوابق وزيران پیشنهادی و معاون‌اول‌ كابينه يازدهم

كاري كه روحاني براي اولين بار در جمهوري اسلامي انجام داد

گروه سياسي: دكتر حسن روحانی در حاشیه مراسم تحلیف و اولين روز شروع دوره رياست‌جمهوري‌اش كه در تاريخ دولت‌هاي جمهوري اسلامي ايران منحصر به فرد است، لیست اعضای پیشنهادی را برای تصدی وزرات‌خانه‌ها به مجلس تقدیم کرد و اين در حاليست كه او براي اين كار دو هفته مهلت قانوني داشت. رييس‌ مجلس نيز از اين اقدام آقاي روحاني به نيكي ياد كرده و اين كار رييس‌جمهور را از زرنگي او دانست. سوابق افرادی که روحانی به مجلس معرفی کرد به‌شرح ذیل است:

**اسحاق جهانگیری (معاون اول)

جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و تا پیش از مرحله تأیید صلاحیت‌ها رئیس ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی بود. وی در مجالس دوم و سوم به‌نمایندگی از مردم جیرفت در خانه ملت حضور داشت و در سال ۱۳۷۱ در دولت هاشمی رفسنجانی به سمت استاندار استان اصفهان منصوب شد و به‌جای غلامحسین کرباسچی نشست. جهانگیری از مؤسسان حزب کارگزاران سازندگی بود و هم‌اکنون عضو شورای مرکزی آن است. با پیروزی محمد خاتمی در انتخابات، جهانگیری به‌عنوان وزیر معادن و فلزات به مجلس پنجم معرفی و موفق به کسب رأی اعتماد شد. وی در هر دو دوره ریاست‌جمهوری اصلاحات نیز وزیر صنایع و معادن بود.

** عبدالرضا رحمانی فضلی (وزارت کشور)
رحمانی فضلی ریاست کل دیوان محاسبات کشور را از سال ۸۷ تاکنون به‌عهده دارد. از سوابق وی می‌توان به معاون آموزش و پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، از سال ۶۸ الی ۷۰، نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، حوزه انتخابیه شیروان، استان خراسان شمالی از سال ۷۱ تا ۷۵، قائم‌مقام سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران (سال شروع: ۱۳۷۵)، معاون برنامه‌ریزی، امور مجلس و استان‌ها و معاون سیاسی سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، رئیس دوره نهم ستاد انتخابات ریاست جمهوری سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران (سال پایان فعالیت در سازمان صدا و سیما: ۱۳۸۵)، عضو کمیته شورای اطلاع رسانی دولت به‌مدت شش سال، معاون امور بین‌الملل و توسعه اقتصادی استان‌ها و ریاست شورای اطلاع رسانی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، از سال ۸۵ تا ۸۶ و قائم‌مقام و معاون فرهنگی رسانه‌ای و اجتماعی شورای عالی امنیت ملی به‌مدت ۱۸ ماه از سال ۸۶ اشاره کرد.

** حجت‌الاسلام سید محمود علوی (وزارت اطلاعات)

علوی عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم است. وی همچنین در سالهای ۶۸ تا ۷۰ معاونت نظارت و بازرسی و معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را به‌عهده گرفته بود و در سالهای ۷۹ تا ۸۸ نیز رئیس سازمان عقیدتی، سیاسی ارتش بود. علوی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان یکی از اعضای ارشد ستاد انتخابات حسن روحانی فعالیت می‌کرد و چندی پیش به‌عنوان نماینده حسن روحانی به دیدار مراجع و علمای قم رفت.

** بیژن نامدار زنگنه (وزارت نفت)

زنگنه از سال ۱۳۵۶ با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران به‌عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مشغول به فعالیت شد و سال ۱۳۸۵ با همین عنوان بازنشسته شد. وی از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به‌عهده داشت و در آبان ماه سال ۱۳۶۱ به عضویت شورای مرکزی جهاد سازندگی درآمد و در سال ۱۳۶۲ به‌عنوان نخستین وزیر جهاد سازندگی از مجلس اول رأی اعتماد گرفت و تا اواسط سال ۱۳۶۷ با موفقیت عهده‌دار این مسئولیت بود. از شهریور سال ۱۳۶۲ با رأی اعتماد مجلس به‌عنوان وزیر نیرو مشغول به کار شد و در سال ۱۳۶۸ در نخستین دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با رأی اعتماد مجدد مجلس در این مسئولیت ابقا شد و تا نیمه سال ۱۳۷۶ عهده‏‌دار این مسئولیت بود. زنگنه در سال ۱۳۷۶ در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی برای صدارت در وزارت نفت انتخاب شد و مدت ۸ سال نیز عهده‌دار این مسئولیت بود. قرارداد کرسنت در زمان تصدی وی بر وزارت نفت از جمله موارد جنجالی کارنامه وی محسوب می‌شود.

** علی طیب‌نیا (وزارت اقتصاد و امور دارایی)

طیب‌نیا تمام مراحل تحصیلی خود اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را در دانشگاه تهران گذرانده و بعد از اینکه در سال ۱۳۷۲ رساله دکترای خود را با عنوان "تورم ساختاری در ایران" ارائه می‌دهد، به‌عنوان هیئت علمی در همین دانشگاه مشغول به کار می‌شود. وی از سال ۱۳۷۶ به‌مدت سه سال دبیر کمیسیون اقتصاد هیئت دولت نهاد ریاست جمهوری در کمیسیون اقتصاد بود و از سال ۱۳۸۴ به‌مدت یک سال و نیم نیز همین سمت را به‌عهده داشت.
طیب‌نیا در سال ۱۳۸۰ به‌مدت ۴ سال معاون طرح و بررسی نهاد ریاست جمهوری و در سال ۱۳۸۵ نیز به‌مدت یک سال معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه معاونت اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بود. وی عضویت در شورای پژوهشی سازمان بررسی و نظارت، عضویت در شورای پول و اعتبار و کارشناس متخصص در مسائل پولی و بانکی این شورا در خصوص بانک مرکزی، عضویت در شورای پژوهشی نهاد ریاست جمهوری، کارشناس ارشد سازمان بهره‌وری آسیایی جهت تهیه برنامه ملی ارتقای بهره‌وری در ایران سازمان بهره‌وری آسیایی را در کارنامه دارد.

** محمدرضا نعمت‌زاده (وزارت صنعت، معدن، تجارت)

محمدرضا نعمت‌زاده در سال ۱۳۲۴ در تبریز به دنیا آمد. وی اولین مدرک دانشگاهی خود را در رشته محیط زیست از دانشگاه برکلی گرفت. تعدادی از واحدهای کارشناسی ارشد را هم در رشته مدیریت صنعتی دانشگاه کالیفرنیا گذراند ولی سال آخر بود که به ایران برگشت و در ایران مشغول کارهای صنعتی شد. نعمت‌زاده وزیر صنایع و معادن دولت سازندگی بود. وی در دولت اصلاحات نیز مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود و در دولت احمدی‌نژاد معاونت وزارت نفت در امور پخش و پالایش را به‌عهده داشته است. نعمت‌زاده در جریان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم رئیس ستاد انتخاباتی روحانی را به‌عهده داشت.

** محمدجواد ظریف (وزارت امور خارجه)

ظریف در دوران دولت اصلاحات مدتی معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه بود. پس از آن به نمایندگی ایران در سازمان ملل منصوب شد و تا مدتی پس از انتخاب محمود احمدی نژاد به‌عنوان رییس‌جمهور نیز در این سمت باقی بود. وی پس از عزل از این سمت به تهران بازگشت و تاکنون در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه مشغول کار بوده است. ظریف همچنین بین سال‌های ۸۲-۸۴ در کنار سیروس ناصری ریاست تیم مذاکره کننده هسته‌ای را به‌عهده داشته است.

وی که سابقه تحصیل در دانشگاه‌های دنور و سانفرانسیسکو در رشته‌های روابط بین‌الملل و مطالعه بین‌المللی داشته است، سابقه معاونت بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی، دستیار ارشد وزیر در وزارت امور خارجه در سال‌های ۱۳۸۶ - ۱۳۸۹، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل - نیویورک در سال‌های ۱۳۸۱- ۱۳۸۶، معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در سال‌های ۱۳۷۱- ۱۳۸۱، سفیر و معاون نماینده دایم نمایندگی در سازمان ملل - نیویورک در سال‌های ۱۳۶۸- ۱۳۷۱، مشاور وزیر وزارت امور خارجه در سال‌های ۱۳۶۷- ۱۳۶۸، مشاور سیاسی، رایزن، کاردار نمایندگی در سازمان ملل - نیویورک در سال‌های ۱۳۶۱- ۱۳۶۷ و مشاور سرکنسولگری در سانفرانسیسکو در سال‌های ۱۳۵۷- ۱۳۵۹ را در کارنامه داشته است.

** علی جنتی (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
جنتی در آغاز سال ۱۳۵۹ به‌عنوان مدیر صدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز اهواز منصوب شد و در دی ماه همان سال، پس از تصویب قانون اداره صدا و سیما، از سوی شهید آیت‌الله دکتر بهشتی به‌عنوان نماینده قوه‌ قضاییه در شورای سرپرستی صدا و سیمای جمهوری‌ اسلامی ایران معرفی شد و تا سال ۱۳۶۲ به‌عنوان عضو شورا و در مقطعی به‌عنوان مدیر شبکه اول سیما خدمت کرد. در سال ۱۳۶۳ با حکم میرحسین موسوی استاندار خوزستان شد و در سال ۱۳۶۶ که هاشمی رفسنجانی با حکم امام(ره) به جانشینی فرماندهی کل قوا منصوب شد، علی جنتی را رییس دفتر خود کرد. وی همزمان به عضویت ستاد قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز درآمد. هاشمی که به ریاست‌جمهوری رسید، جنتی نیز با وی به دولت سازندگی آمد و در سال ۱۳۶۸ بود که با حکم هاشمی استاندار خراسان شد.

سال ۷۱ در زمانی که مدت زمان زیادی از استعفای خاتمی از وزارت ارشاد و جایگزینی لاریجانی به‌جای خاتمی نمی‌گذشت، با حکم وزیر ارشاد جدید، معاون امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. جنتی تا سال ۷۷، یعنی یک سال بعد از اتمام دولت هاشمی و انتخاب خاتمی در همین سمت مشغول فعالیت در وزارت ارشاد بود و طی این مدت، دو وزیر ارشاد دیگر (مهندس میرسلیم و عطاءالله مهاجرانی) را تجربه کرد. جنتی از سال ۷۷ تا پایان دوره ریاست‌جمهوری خاتمی، سفیر ایران در کویت شد. پنج سال از سفارت جنتی در کویت می‌گذشت که به ریاست کمیته فرهنگی ــ اجتماعی شورای‌عالی امنیت ملی در زمان دبیری حسن روحانی منصوب شد.

با انتخاب احمدی‌نژاد به ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۴، مصطفی پورمحمدی وزیر کشور وقت وی را به سمت معاونت سیاسی وزارت کشور انتخاب کرد، اما بازگشت جنتی از کویت یک سال بیشتر طول نکشید و در سال ۸۵ با حکم احمدی‌نژاد مجدداً به‌عنوان سفیر کویت، به این کشور بازگشت تا رکورددار سفارت این کشور در طول تاریخ جمهوری اسلامی باشد. وی تا سال ۸۹ سفیر کویت بود و در این سال به‌خواست حسن روحانی به‌عنوان پژوهشگر سیاست خارجی در مرکز تحقیقات استراتژیک مشغول به کار شد که تا امروز نیز کماکان در همین سمت به همکاری با روحانی ادامه داده است.

** حسین دهقان (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)
دهقان با مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه تهران، تاکنون مسئولیت‌هایی همچون معاونت رییس ‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت‌های هشتم و نهم، جانشینی وزارت دفاع در دولت‌های هفتم و هشتم و فرماندهی رده‌های مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس را در کارنامه کاری خود داشته است.

** سید‌حسن قاضی‌زاده هاشمی (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)
قاضی‌زاده هاشمی متخصص چشم‌پزشکی و فوق‌تخصص جراحی قرنیه، رکورددار عمل جراحی لیزیک چشم در کشور است و پیش از این در سمت‌هایی از جمله دبیرکلی انجمن چشم‌پزشکی ایران، عضو فرهنگستان علوم پزشکی، دبیر شورای سیاست‌گذاری رشته چشم‌پزشکی، دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، مشاور وزیر بهداشت در زمان وزارت دکتر محمد فرهادی، رئیس بخش قرنیه بیمارستان فارابی، کارشناس رشته چشم‌پزشکی در هیئت انتظامی نظام پزشکی، مدیر گروه چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مؤسس و عضو هیئت مدیره انجمن پزشکی لیزری ایران و عضو هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت بوده است.

** جعفر میلی منفرد (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
جعفر میلی منفرد بعد از اینکه مدرک کارشناسی خود در رشته مهندسی برق-قدرت را از دانشگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران) دریافت کرد، به پاریس رفت و تحصیل خود را تا مدرک دکتری در دانشگاه پاریس ادامه داد. میلی منفرد در زمانی که دكتر مصطفی معین از تصدی وزارت علوم استعفا داد، مدت یک ماه سرپرست این وزارت‌خانه بود و بعد از رأی اعتماد گرفتن جعفر توفیقی به‌عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سمت قائم‌مقام وی و معاون طرح و توسعه در این وزارت‌خانه مشغول به کار بود.

معاون فناوری وزارت علوم، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سرپرست پردیس تفرش دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سرپرست دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر، معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، معاون امور جنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر و معاون دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر از دیگر سوابق وی محسوب می‌شود.

** محمدعلی نجفی (وزارت آموزش و پرورش)
نجفی تحصیلات آکادمیک خود را در دانشگاه صنعتی شریف و در رشته ریاضی آغاز و مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز از دانشگاه MIT آمریکا دریافت کرد. وی در دولت شهید محمدجواد باهنر و محمدرضا مهدوی‌کنی مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را به‌عهده داشت و پس از آن نیز در دولت میرحسین موسوی در همین مسئولیت ابقا می‌شود. نجفی در دولت اول و دوم سازندگی نیز وزیر آموزش و پرورش بود و در دولت اصلاحات نیز با حکم سیدمحمد خاتمی به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب شد. وی همچنین جزو مؤسسان حزب کارگزاران سازندگی است. محمدعلی نجفی برای شرکت در سومین دوره انتخابات شورای شهر تهران در لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان قرار گرفت و توانست به شورای شهر تهران راه یابد.

** علی ربیعی (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

ربیعی مشهور به "عباد" در دوره دبیری شورای عالی امنیت ملی حسن روحانی، مسئول اجرایی دبیرخانه این شورا و مشاور اجتماعی رئیس جمهور در دوره ریاست جمهوری خاتمی بود. وی در دوره‌ای دیگر ریاست کمیته سیاست‌گذاری تبلیغات شورای عالی امنیت ملی را به‌عهده‌ داشت. ربیعی دکترای جامعه‌شناسی دارد و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور است. وی همچنین عضو کمیته سه‌نفره ‏تعیین شده از سوی خاتمی برای تحقیق پیرامون قتل‌های زنجیره‌ای بود. ربیعی حضور در سپاه پاسداران و پس از آن وزارت اطلاعات را در پرونده خود دارد.

** حمید چیت‌چیان (وزارت نیرو)
وی نخست فرمانده بخش اطلاعاتی سپاه پاسداران در تبریز بود و سپس به شهرهای دیگر آذربایجان رفته و در آن شهرها نیز بخش‌های اطلاعاتی سپاه پاسداران را راه‌اندازی کرد. پس از برپایی وزارت اطلاعات در سال ۱۳۶۲ در بخشهای گوناگون این وزارت‌خانه دارای پست و مقام شد. چیت‌چیان در انتخابات دوره سوم مجلس شورای اسلامی به مجلس راه یافت و بعد از آن به عضویت در هیئت مدیره شرکت توانیر درآمد. سال ۷۱ آغازی برای فعالیت‌های مدیریتی چیت‌چیان در صنایع آب و برق کشور بود. وی تا سال ۸۹ در پست‌های مختلفی از جمله هیأت مدیره شرکت توانیر، هیأت مدیره سازمان توسعه برق، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، معاونت برنامه‌ریزی وزارت نیرو فعالیت داشته است. سرانجام در دولت "محمود احمدی‌نژاد" به پست قائم‌مقام و مشاور عالی وزارت نیرو رسید.

وی پایه‌گذار مؤسسات و سازمان‌های تحقیقات و آموزش مدیریت وزارت نیرو، سازمان انرژی‌های نو ایران، مرکز مطالعات انرژی ایران، سازمان بهره‌وری انرژی ایران، آزمایشگاه ملی صرفه‌جویی انرژی ایران و مرکز آموزش بهینه‌سازی مصرف انرژی بخش صنعت در تبریز از دستاوردهای مشارکت‌های چیت‌چیان در دوره فعالیت وی در مجموعه صنایع آب و برق ایران است.

از سوی دیگر عضویت در هیأت علمی دانشگاه صنعتی سهند، عضویت در هیأت علمی پژوهشگاه نیرو،‌ عضویت در هیأت امنای دانشگاه صنعتی سهند و دانشگاه هنر اسلامی تبریز، عضویت در هیأت امنای دانشگاه تربیت معلم آذربایجان شرقی، عضویت در هیأت امنای دانشگاه جامع علمی – کاربردی، عضویت در هیأت امنای پژوهشگاه نیرو،‌ عضویت در هیأت مدیره انجمن علمی انرژی بادی ایران و عضویت در شورای مرکز رشد فناوری‌های دانشگاه صنعت امیرکبیر از سوابق علمی چیت‌چیان است.

** عباس احمد آخوندی (وزارت راه و شهرسازی)
آخوندی در سال ۱۳۵۶ وارد دانشکده فنی تهران شد و با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران به انگلستان رفت و در کالج رویال هالووی لندن، در رشته اقتصاد سیاسی به ادامه تحصیل پرداخت و موفق شد مدرک دکترای خود را دریافت کند. وی مرداد سال ۱۳۶۱ به‌عنوان معاون سیاسی علی‌اکبر ناطق نوری وزیر وقت کشور انتخاب شد و در دولت دوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز به‌عنوان وزیر مسکن و شهرسازی مشغول به کار بود.

آخوندی از سوی شهید بهشتی در اولین شورای مرکزی جهاد سازندگی به‌عنوان عضو شورا انتخاب شد و مسئولیت امور استان‌ها را به‌عهده داشت و پس از شروع جنگ تحمیلی مسئولیت پشتیبانی جبهه‌های جنگ را نیز به‌عهده گرفت. وی در سال ۱۳۷۶ نماینده ویژه رییس‌جمهور وقت برای اجرای طرح احداث سالن بزرگ همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بوده است. از دیگر مسئولیت‌های وی می‌توان به قائم‌مقام مدیرعامل سازمان صدا و سیما، دبیری شورای امنیت کشور، رئیس شورای تأمین ویژه غرب کشور، رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر، رئیس بنیاد مسکن و تدریس در گروه بریتانیا دانشکده مطالعات جهان اشاره کرد.

**محمود واعظی (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات)
واعظی دارای مدرک دکترای روابط بین‌الملل و هم‌چنین کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک است. اولین سمت رسمی وی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵ بود. واعظی هم‌اکنون معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه است. وی در سال ۶۵ با سمت مشاور وزیر خارجه وارد این وزارت‌خانه شد و کنار علی‌اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت قرار گرفت. واعظی یک سال پس از ورود به وزارت خارجه و از سال ۶۶ رئیس ستاد روابط اقتصادی خارجی شد و تا ۶۸ این سمت را عهده‌دار بود و از آن به بعد تا انتهای دولت سازندگی معاون سیاسی اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه بود. وی در دو سال ابتدایی دولت اصلاحات نیز معاون اقتصادی کمال خرازی در وزارت امور خارجه بود.

**مسعود سلطانی‌فر (وزارت ورزش و جوانان)
مسعود سلطانی‌فر متولد ۱۳۳۸ است و مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی دارد. از سوابق کاری وی می‌توان به چهار سال عضویت در شورای عالی اداری کشور، چهار سال عضویت در شورای عالی اطلاع‌رسانی کشور، ۱۲ سال سابقه استانداری در سه استان گیلان، زنجان و مرکزی (اراک)، ۸ سال معاون سیاسی در استانداری‌های فارس، همدان و هرمزگان و معاون اسبق سازمان تربیت بدنی اشاره کرد.

** محمود حجتی (وزارت جهاد کشاورزی)
محمود حجتی در سال ۱۳۳۴ در نجف‌آباد متولد شد و از دانشگاه صنعتی اصفهان در رشته مهندسی عمران مدرک کارشناسی گرفت. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد جهاد سازندگی شد و پس از آن به‌عنوان استاندار سیستان و بلوچستان خدمت کرد و با شروع عملیات اجرایی عظیم سد کرخه به‌عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره‌برداری در این حوزه خدمت کرد. حجتی در دوره اول ریاست جمهوری خاتمی به‌عنوان وزیر راه و ترابری و دوره دوم وی به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رأی اعتماد گرفت.

**حجت‌الاسلام مصطفی پور محمدی

مصطفی‌ پورمحمدی‌، در زمستان‌ ۱۳۳۸ در شهر مقدس قم متولد شد؛ وی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم، خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران خواند و به پایان رساند. پورمحمدی در سال ۱۳۸۰ سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) را نیز در حوزهٔ علمیه قم به پایان رساند و مدرک رسمی دریافت کرد. وی در فاصله سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵ دادستان انقلاب در استان‌های خوزستان، هرمزگان و خراسان بود. وی، پس از آن نیز در سال ۱۳۶۶ معاون وزیر اطلاعات و سه سال بعد با ارتقاء، جانشین وزیر اطلاعات وقت شد.

پورمحمدی در سال ۱۳۷۰ معاون برون مرزی حجت‌الاسلام فلاحیان در وزارت اطلاعات وقت شد و در سال ۱۳۸۱ به عنوان رئیس گروه سیاسی اجتماعی دفتر رهبر انقلاب منصوب شد. پورمحمدی در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت برای تصدی وزارت کشور به مجلس معرفی و از مجلس رای اعتماد گرفت و به خیابان فاطمی رفت اما در اردیبهشت ۱۳۸۷ از این مقام برکنار شد. بعد از عزل پورمحمدی از وزارت کشور، آیت‌الله هاشمی شاهرودی وی را طی حکمی به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور منصوب کرد. بعد از اتمام دوران ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی و روی کار آمدن آیت‌الله آملی لاریجانی، پورمحمدی در این سمت ابقا شد و تا کنون در این سمت مشغول فعالیت است.

۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۱:۵۸
وزیر نفت رای نمیاره (104101)
حديث
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۵:۴۶
چرا؟؟؟؟؟ با كارنامه به اين خوبي اگه دستي پشت پرده نباشه بايد راي بياره. (104513)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۲:۴۴
والله من داشتم سوابقشون رو نگاه ميكردم همه جا به جا بودن !!!

مثلا وزير ورزش رشته تحصيليش علوم سياسي بود !

جنتي وزير ارشاد تحصيلات حوزوي !

و ... (104121)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۲۱:۴۴
البته به جز رحمانی فضلی،علوی،پورمحمدیی (104784)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۲۱:۴۴
بهتر بود اصلاحطلبان بیشتر بودند. (104785)
مهرداد
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۳:۰۹
کابینه خوبیه کلا ولی این فضلی با پور محمدی خاطره خوشی نداریم ازشون! جنتی هم فامیلش غلط اندازه ولی آدم خوبیه. . . ! من پدرم دبیره از مطرح شدن نجفی خیلی ذوق کرده ایشاللا رای بیاره یعنی همشون رای بیارن! (104127)
پریسا
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۴:۲۱
منم دانشجوی دبیریم و ازینکه قراره نجفی وزیرمون بشه خیلی خوشحالم

ضمنا دوستانی که جار و جنجال راه انداخته بودن 1 نگا به سوابق وزرا بندازن متوجه خواهند شد که اکثر وزرا با خاتمی کار کردن پس انقد دل شریعتمداری رو شاد نکنید... (104391)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۴:۵۳
کار کرده اند ولی اصلاح طلب محسوب نمی شوند. (104446)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۴:۳۳
در وزارتخانه‌های سیاسی باید به تدبیر آقای روحانی اعتماد کنیم و اینکه از برخی وزرا خوشمان نمی‌آید یا آنها مطلوب ما نیستند را ملاک قضاوت قرار ندهیم.همیشه دست رییس جمهور برای معرفی افرادی که اصلح می‌داند باز نیست. طبیعتا باید کسانی معرفی شوند که بتوانند رای اعتماد بگیرند و با سایر نهادها و قوا همکاری مطلوبی داشته باشند. بنابراین نسبت به آقای روحانی باید دیدگاه‌مان متناسب با شرایطی باشد که در آن شرایط این وزرا انتخاب شده‌اند. روحانی گرایش‌ها و نقطه نظرات مجلس فعلی را به خوبی می‌داند و برای انتخاب وزرایش آن ملاحظات را در نظر گرفته است. ممکن است یک رییس جمهور با همین کابینه موفق باشد و رییس جمهور دیگر به توفیق دست پیدا نکند بنابراین آنچه اهمیت بالایی دارد تدبیر آقای روحانی در جلو بردن امور و مدیریت کابینه است. توجه به کابینه آقایان هاشمی و خاتمی تا حدودی پاسخ انتقاداتی که امروز نسبت به برخی وزرای پیشنهادی می‌شود را می‌دهد.در دولت آقای خاتمی هم به عنوان مثال آقای مظفر که وزیر پیشنهادی ایشان برای وزارت آموزش و پرورش بود مطلوب اصلاح‌طلبان نبود اما همه به آقای خاتمی اعتماد کردند و نتیجه اعتماد خود را هم دیدند. با احتساب این مثال‌ها و مجموعه ترکیبی که از کابینه بر می‌آید تصور نمی‌کنم با کابینه ضعیفی روبه‌رو باشیم و نتوانیم به اهداف خود برسیم. (104415)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۳:۲۶
من که راضیم ازش (104141)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۴:۳۵
اون ممه رو لولو برد (104162)
000
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۷:۴۰
ای گفتی........ (104604)
صالح
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۴:۴۳
بجز وزیر ارشاد و وزیر کشور بقیه سابقه و عملکرد بدی نداشتن. (104164)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۵:۲۶
اصلاح طلبها رو برای درست کردن دخل و خرجشون و دیدن دم خارجی ها می خوان تو بحث امر به معروف و فرهنگ و هرجایی که با ازادی مردم سر و کار داره دادن به اصولگراها خدا رحم کنه (104490)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۲۰:۰۳
دمت گرم (104713)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۵:۴۷
وزير ارشاد خيلي هم خوبه پسر رو به اتيش پدر نمي سوزونن ما خيلي پدر و پسرها داريم كه افكار شون با هم فرق مي كنه مثل اين پدرو پسر (104515)
علی
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۴:۴۹
چرا بعضی ها تو پیام هایی که میدن حرف از ناامیدی از روحانی وکابینه اش می دهند. بابا بیشتر عضو کابینه اش که در دوران سازندگی و اصلاحات مسیول بودند حالا دوسه نفر هم ازطیف اصولگرا آمدند که منتقدان دولت نهم و دهم بودند حالا چه طون شده دم از آیه یاس می زنید. بابا اسم این دولت اعتدال هست .طبق گفته آقای هاشمی: امید مردم از انتخابات ناامید نشود (104167)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۴:۵۲
این ترکیب دولت سازندگی و اصولگرا هاست اکثرا افرادی هم که شما فکر می کنید اصلاح طلب هستند از دولت هاشمی و کارگزاران آمده اند و اصلاح طلب نیستند، سعی نکنیم خودمان را فریب بدهیم اصلاح طلب ها تقریبا حضوری ندارند.

باید از خودمان بپرسیم چرا وقتی خواست مردم معاون اولی آقای عارف بود آقای روحانی چنین پیشنهادی به ایشان ندادند؟!

فکر می کنم کاملا مشخص شده آقای روحانی تمایلی به استفاده از اصلاح طلب های واقعی نداشته، و برعکس به سمت یاران هاشمی و اصولگرا ها رفته اند و یکی از مهمترین وزراتخانه ها را هم به اصولگراها یعنی آقای فضلی داده اند، خودمان را فریب ندهیم و مسائل را همانگونه که هست ببینیم.

به نظر من آقایان خاتمی و عارف و اصلاح طلب ها باید به فکر انتخابات 4 سال آینده باشند با کاندید خودشان.

اسم این را هم نگذارید نا امیدی، به نظر من حتی در این حالت هم بهتر از این است که قالیباف و جلیلی و امثالهم دولت را بگیرند.

4 سال آینده رئیس جمهوری کاملا اصلاح طلب را انتخاب خواهیم کرد. (104444)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۵:۰۶
علی طیب‌نیا هم در زمان انتخابات مشاور اقتصادی عارف بوده. (104174)
زارع
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۶:۴۳
این کابینه دولته یا خانه سالمندان ؟!
یعنی یه جوون پیدا نمیشه که آقای هاشمی بهش اعتماد داشته باشه؟ (104186)
پریسا
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۴:۲۵
دوست عزیز همین کابینه رو دوستای خودمون به توپ بستن که چرا شخصیت های پررنگ تر رو نزاشتن، اونوقت اگه جوونتر بودن که دیگه دوستان کلا روحانی رو ..... (104399)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۵:۰۵
اوضاع کشور حساسه از با تجربه ها استفاده کنیم بهتره (104464)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۵:۴۸
تدبير مهمه سنشون عاليه فكر مهمه نه تن (104517)
aref
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۵:۴۹
احمدی نژاد جوونا رو تجربه کرد و این حال و روز الانمونه.. (104519)
م
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۹:۳۸
می خواین بقایی یا رحیم مشایی رو بیارن نه تو رو خدا دستور بده عزیز من ببین ما طاقتشو داریم ............ (104691)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۷:۱۶
ممنون از اطلاعاتي كه در مورد كابينه داديد. (104192)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۷:۱۸
شاید میتونست تو بعضی از سمتا افراد بهتری رو بزاره، ولی شرایط یه جوریه که مجبوره هوای همه رو داشته باشه. وگرنه تمامیت طلبا نمیذارن هیچ کار بکنه. یه کابینه نه چندان بد که بذارن کار کنه،خیلی بهتر از یه کابینه عالیه که نذارن هیچ کار بکنه. باید بهش وقت داد. (104193)
رضا
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۵:۱۵
خداییش آره
سهم لاریجانی و مطهری که خوب بود.
خدا برکت (104478)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۷:۲۳
براي پور محمدي ننوشتيد ( وزارت دادگستري ) (104195)
همت
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۷:۲۸
سلطاني فر سوابق و تحصيلاتش به وزارت ورزش و جوانان نمي خورد (104198)
مهربان توسی
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۸:۲۷
انشاا... همه رای اعتماد گرفته و با اعتدال و مقابله با افراطیون هر دو جناح در کار شان موفق باشند جای عزیزانی مثل دکتر عارف هم در کابینه اعتدال واصلاح خالیست (104208)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۵:۰۱
فراطیون هر دو جناح ؟ (104457)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۹:۰۹
رحمانی فضلی تحمیل شد.پور محمدی بدون بلیطه (104213)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۹:۱۶
درست بعضی از وزراء باب میل ما نیستن ولی اگه بخوایم واقع بینانه نگاه کنیم با توجه به این مجلس شاید نمیشد بهتر از این عمل کرد چون فشارای زیادی به آقای روحانی جهت انتخاب وزراء از جناح مقابل اوردن. ضمن اینکه وزیر اطلاعات و دادگستری با نظر افرد دیگری نیز انتخاب میشن . من فکر میکنم نوعی معامله بین دولتو مجلس صورت گرفته که با انتخاب وزیر کشور نزدیک به اصولگراها رأی اعتماد کل کابینه رو بگیرن . اکثر وزراء سوابق خوبی دارن . شما فکر میکنین اگه آقای توفیقی برای وزارت علوم یا آقای مسجد جامعی برای وزارت ارشاد انتخاب میشدن میتونستند از این تندروها رأی اعتماد بگیرن. مسئله مهم اینه که به دولت اعتماد کنیم چون به حمایت ما نیاز داره . به امید موفقیت بیشتر برای همه مردم ایران............... (104215)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۴:۵۹
اگر رای نمی گرفتند چه میشد؟! مردم می فهمیدند که آقای روحانی ایستادگی کرد ولی مجلسی ها و افراطی ها اجازه ندادند، رئیس جمهوری که از همان ابتدا در انتخاب کابینه اش امتیاز بدهد و عقب نشینی کند معلوم است که چطور می خواهد در برابر مشکلات بزرگتر عمل کند.

در ضمن اگر آقای روحانی از همان ابتدا کابینه ای با حضور گسترده ای از اصلاح طلب ها را معرفی می کرد آنوقت مجلسی ها مجبور بودند به اکثر انها رای دهند و یکی دو نفر را رد کنند، مجلس در هیچ شرایطی در ابتدای کار ببا دولت که رای اکثریت را دارد برخورد حداکثری نمی کند. (104453)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۶:۳۲
افرادی که منفی میدهند منتظر باشید تا 4 ساله دیگه، که صداتون درامد که چرا مطالباتتون و خواسته هاتون با این دولت محقق نشد، انووقت متوجه می شوید که چقدر کابینه برای تحقق خواسته ها مهمه و امثال شما می گفتید اینا خوبون، کابینه خوبیه، اون روز زود می رسد.... (104553)
ابوذر
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۶:۴۴
خاله بازی مگه اگه می خواستند رای ندند چه یه دونه چه 18 تا رای نمی دادند براشون هم مهمنیست که کی چی می گه (104563)
مازیار
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۸:۴۳
دوست خوب چرا فکر می کنی اگه همشون اصلاحطلب بودن فوقش یکی دو نفرو تایید صلاحیت می کردن؟!!! فکر کردی مجلسیا یا اصولگراها واسشون کاری داره یا آبرو واسشون مهمه که همشون رد کنن؟! وقتی هاشمی رو رد صلاحیت می کنن بدون هر کاری بخوان می کنن. (104659)
ایوب
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۹:۲۷
علیرغم اینکه افرادی که می خواستیم (مخصوصا در مورد وزارت کشور) به عنوان وزیر معرفی نشدند، امیدوارم تمامی وزراء به ویژه تیم اقتصادی و وزارت خارجه رای اعتماد بگیرند.
در صورت سنگ اندازی مجلس آقای روحانی به هیچ وجه نباید کوتاه بیاید. (104217)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۵:۰۲
آقای روحانی از همین ابتدای کار کوتاه آمده و یکی از مهمترین و اصلی ترین وزارت خانه ها را به اصولگراها داده است، آینده کاملا مشخص است. (104458)
ميرحسين
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۹:۳۹
افسوس كه عارف و يونسي نيستند (104221)
حد يث
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۵:۵۳
نگران نباش اگه كسي به ظاهر نباشه دليل بر نبود قطعيش نيست افكارشون بايد باشه كه به موقع تزريق ميشه (104521)
ابوذر
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۶:۴۵
فکر می کنم عارف برای مجلس اماده می شه امید دارم که عارف رییس مجلس بعدی شه (104566)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۹:۵۰
این کابینه اصلاح طلب زیاد داره و اصولگرا هم بالاخره باید باشه از این نظر اعتدال رعایت شده البته کمی به نفع اصلاح طلبا ولی مشکل این کابینه اینه که خیلیا جای خودشون نیستن.وزیر کشور جغرافیا خونده.وزیر نفت مهندس راه و ساختمونه.وزیر صنایع محیط زیست خونده و فوق لیسانسش تو دانشگاه کالیفرنیا ناتمومه.وزیر ورزش مدرکش علوم سیاسیه.وزیر کشاورزیم که مهندس عمرانه.درسته همه ی این ها تو این پستا تجربه دارن ولی هیچموقع تجربه نمیتونه جای تجربه و تخصص رو بگیره (104229)
مردم
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۰۹:۵۷
احسنت شیخ

بیژن نامدار زنگنه، محمود حجتی و محمد علی نجفی و جعفر میلی منفرد، در کابینه سید محمد خاتمی حضور داشتند. علی ربیعی، وزیر پیشنهادی کار، رفاه و امور اجتماعی نیز مشاور سید محمد خاتمی بود .محمدجواد ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز با سابقه ریاست دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل و هدایت تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی در دوران خاتمی در ردیف اصلاح‌طلبان کابینه می‌گنجد که با این حساب این شش نفر را می‌توان اصلاح‌طلب‌ترین اعضای کابینه دانست.

چیت چیان، واعظی و نعمت‌زاده وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و صنعت نیز در دولت سیدمحمد خاتمی در سمت معاون وزیر به فعالیت مشغول بودند که با این حساب عملا آنها را نیز می‌توان اصلاح‌طلب نامید.

طیب‌نیا، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی نیز با عضویت در شورای پول و اعتبار در دولت خاتمی و عضویت در شورای پژوهشی نهاد ریاست‌جمهوری در همان دوران هم یکی از اعضای کابینه است که قرابتی با اصولگرایان ندارد.

هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت نیز تنها سابقه مشاور وزیر بهداشت دولت اول خاتمی را در کارنامه دارد که می‌توان او را یک فرد مستقل نامید.

عباس آخوندی و نعمت‌زاده در دولت دوم هاشمی بودند. نعمت‌زاده در سال‌های بعد با نزدیکی به اصلاح‌طلبان و معاونت زنگنه در وزارت نفت دولت اصلاحات چهره‌یی به مراتب اصلاح‌طلب‌تر دارد.

رحمانی فضلی، مصطفی پورمحمدی، حسین دهقان و سید محمود علوی وزرای پیشنهادی کشور، دادگستری، دفاع و اطلاعات نیز به عنوان اصولگرایان کابینه دولت تدبیر و امید شناخته می‌شوند. (104231)
ایران
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۱:۳۰
به علی جنتی بد بین نباشید از نزدیکان هاشمی هستند. (104245)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۵:۵۴
نه مطمئن باشيد خيلي خوبه (104522)
مریم
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۱:۴۰
غیراز وزیر پیشنهادی کشورکابینه خوبی چیده شده
به هرحال امیدوارم فضابیشترازاین برای اصلاح طلبان باز شود (104247)
امید
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۱:۴۶
امروز دوشنبه ، برید کیهان بخونین.
از کابینه خوشش نیومده ، هر چند دو سه نفر به نظر شماها بد میان.
هرجا کیهان خوشش نیاد ، یعنی به نفع ماست .
پس شاد باشین! (104251)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۵:۰۷
اینطور نیست

آنها احساس می کنند که تا حدودی با اعمال فشار از طریق جوسازی موفق بودند و پست هایی مهمی مانند وزارت های ارشاد و دادگستری و کشور را به راحتی گرفته اند بنابراین به راحتی می توانند با فشار بیشتر یک کابینه کاملا مطلوب خود را شکل دهند به همین دلیل است که این حرف ها تمامی ندارد.

وقتی از نقطه ضعف وارد شوی برت کاملا سلطه پیدا خواهند کرد و آخرش همین می شود. (104469)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۶:۱۰
کیهانو که تبلیغ نمی کنی!!؟؟؟ (104530)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۲:۱۱
آقاي روحاني صددرصداحتمال حذف چندنفررادركابينه خوددرمجلس بايدداشته باشدچون گروه تندرووافراطي مثل شريعتمداري ازامروزحمله خودرابه چندنفرازاين كابينه اازكرده است (104269)
parsa
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۲:۱۸
واقعا بهترین کابینه رو دکتر روحانی داده.فقط حیف وزارت کشور دست یک اصولگراست.روحانی مچکریم (104272)
محمد صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۲:۲۶
اینا که 80درصد اصلاح طلب هستن
چجوریه که مدافعان تمام قد احمدی نژاد هستند؟ (104281)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۲:۳۱
آقای روحانی

به هر سایت غیر اصولگرا که سر می زنیم می بینم داد و فریاد ملت بلند است که فضلی چرا؟

صدای مردم را بشنوید تا دیر نشده. (104285)
صالح
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۲:۳۴
انتخاب زودتر از موعد وزرا، فازغ از اینکه مورد قبول ما باشند یا نه، نشان دهنده ی اشتیاق دولت جدید برای شروع کار و حل مششکلات کشور است و باید انرا به فال نیک گرفت.امیدواریم این اشتیاق برای مردم نتایج مثبت داشته باشد. (104287)
mahan
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۳:۲۸
روحانی یادت باشه ما دولت شمارو با خاتمی وعارف می خواهیم آنها حق زیادی به گردن همه ما دارند. (104339)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۳:۲۹
کابینه به جز رحمانی فضلی عالیه
درود بر روحانی (104341)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۳:۳۴
هركس در اين زمينه وزاري پيشنهادي نظري دارد ولي انچه مهم است اتنخاب خود رئيس جمهور دراعضاي كابينه ميباشد
بلاخره ايشان به قولهايي كه دادند بايد عمل كنند و نتيجه مهم است.... (104346)
پوریا پ
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۳:۴۴
اقای روحانی عزیزشماوامداراصلاح طلبان بودیدولی درترکیب کابینه این موردلحاظ نشداین انتظارداشتن به مفهوم سهم خواهی نیست ولی قرارنبودمابکاریم واصول گرایان بی اصول برنده بشندشایدروزی که دکترعارف گفت شمااصلاح طلب نیستیدمابایداین حرفوجدی میگرفتیم مابه حرمت سیدعزیزبه شمارای دادیم خودمیدانیدکه مابه دوعلت به پای صندوق ارااومدیم یک حل مشکلات اقتصادی ودو برچیدن شدن این فضای امنیتی وکابینه حضرتعالی امیدی دردلهازنده نکرد واین برای شماکه نقطه امیدبودیدسخت زیان باراست شایدبگوئیدعدم رای اعتمادمجلسان که به نظرمن نماینده مردم نیستندشمارابه محافظه کاری واداشت ولی این تجربه سی وچن ساله راماداریم که اینها به هیچ صراطی مستقیم نیستندانهاکه بقول امام ره توان اداره یک نانوایی رانداشتندکه وضع کشورو.به اینجارسوندد پس تکیه برانظرات انها هیچ گره ای ازمشکلات ماراحل نمیکندکه همون نظرات وضع ماروتاجایی پیش بردند که درمجامع جهانی روتماما برعلیه ماتحریک کردن وهنوزادعای مدیرت جهان هم دارند بهرصورت قرارمااینگونه نبودخداکنه اصللاح طلبان نردبام شمانبوده باشند وای کاش بتوانیدالبته اگربه تفکراصلاح طلبی اعتقاد داریدهمچون اقای کروبی یکباروبرای همیشه دربازداشت اقای لقمانیان عمل کنیدمظلومیت ماملت باغربت علی ع پهلومیزندباهرزبانی خواسته هامونوفریادمیزنیم جوابشویابانیرنگ پس میگیریم یابانیروهای خودسری که وظیفه شان روخوب بلدندخدا به دادمابرسه (104360)
علی
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۴:۲۳
جای خیلی ها خالیه....... (104396)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۴:۳۰
درود بر شیخ دیپلمات (104409)
حمید
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۴:۳۶
این کابینه متعلق به آقای رفسنجانی هست و بیچاره شیخ حسن باید تا آخر ریاست جمهوری مثل راننده ای باشه که ماشینش دو کلاجه هست یکی از کلاجهاش زیر پای خودشه یکیشم زیر پای حاج آقا رفسنجانی خدا صبرش بده (104417)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۶:۰۵
كاملا حضور خاتمي حس مي شود♥ (104526)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۴:۴۵
کابینه عالیه ولی ظریف باید به شبهات و اتهاماتش باید پاسخ بده چون نباید کورکورانه از کسی دفاع کنیم و با پاسخ دادن به این شبهات ایشان بین دوست و منتقد سرفراز است. (104435)
مبارک
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۴:۵۷
پور محمدی
مبارکه ملت ایران باشه
رحمانی فضلی
مبارک لاریجانی باشه
ربیعی
مبارک کلا مبارک باشه!!!
حجی با لیسانسش مبارکه جامعه علمی باشه
جنتی هم
مبارک خاتمی باشه
واقعا متاسفم (104448)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۷:۳۰
پ ن پ میخواستی
معین وزیر علوم
محمدرضا خاتمی معاون اول
بهزاد نبوی وزیر صنعت
تاج زاده وزیر کشور
مهاجرانی فرهنگ
میردامادی امور خارجه
عبدالله نوری اطلاعات
محمد نوریزاد وزیر آموزش و پرورش
بیان بشن وزیر رییس جمهور عزیزمون آقای دکتر روحانی
بابا شما ها دیگه کی هستین

خدا به حق این روزهای عزیز به آقای روحانی صبر بده (104593)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۸:۰۵
برو بابا (104631)
مجید
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۵:۰۵
وزیران پیشنهادی ورزش و ارشاد تخصص لازم رو ندارن
به نظر من باید با خانه سینما خداحافظی کرد (104467)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۲۱:۲۴
جنتی در دومین مصاحبش گفت باز کردن خانه سینما در اولویت کارشه (104768)
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۵:۴۵
جای خانمهای جدی و مدیر خالیه (104510)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۶:۲۶
نام های کابینه زیاد مهم نیست مهم اینه که دولت شعار هاشو بتونه عملی کنه
بهبود اقتصاد
ایجاد فضای باز سیاسی
آزادی زندیان سیاسی
عزت ملی (104550)
alireza
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۶:۴۴
من شك ندارم وزير كشور تحميليه
البته زياد جاي نگراني نيست...
اين آقاي فضلي آبم بخواد بخوره بايد به تاييد روحاني برسه... (104564)
ایوب
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۷:۲۴
دولت تدبیر و امید
تدبیر از رئیس جمهور یعنی اینکه ما به تدابیرش اطمینان کنیم
امید از طرف ما که به اون رای دادیم.
پیام دکتر روحانی اینه که به تدابیرش امیدوار باشیم و حاشیه ها رو کنار بذاریم... (104585)
ميلاد
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۱۹:۵۶
پير هستن اكثريت هم كارگذاراني ان (104709)
سیروس
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۲۲:۱۰
مجلس دست اقای روحانی رو برای انتخاب وزرا بسته چون اگه اصلاح طلب ها دو اتیشه رو معررفی میکرد یقینا بهشون رای نمیدادن ، و اقای روحانی کابینو رو از افراد معتدل به سمت چپ انتخاب کرده و در کل بد نیستند بجز وزرای نیرو، کشور ،که متمایل به اصولگرایی هستند و وزرای فرهنگ و بهداشت که به نظر من تجربه کافی رو برای این پست ها ندارن. (104800)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۴ ۲۲:۲۹
همه مردان رییس جمهور (104813)