به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ساعت ۰۳:۰۷
کد مطلب : ۱۴۶۳۰
استعفای البرادعی و حمايت جبهه نجات ملی مصر از اقدام ارتش

واکنش‌ها به وقایع خونين مصر

گروه بين‌الملل: سخنگوی جبهه نجات ملی مصر گفت: این گروه از مداخله نیروهای امنیتی برای برچیدن تحصن حامیان مرسی در قاهره بر اساس اراده و تمایل مردم مصر حمایت کرده است.
واکنش‌ها به وقایع خونين مصر
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، خالد داوود در گفتگو با این شبکه گفت تظاهرات و تجمع های حامیان اخوان المسملین بر خلاف ادعاهای آنها ، مسالمت آمیز نبوده است و شواهد نیز این موضوع را ثابت می کند. وی گفت گروه اخوان المسملین و طرفداران محمد مرسی به مدت چهل روز مناطق مرکزی شهر قاهره را تصرف و زندگی مردم عادی را فلج کرده اند.

وی گفت این افراد در چهل روز گذشته هزاران نفر به منطقه رابعه العدویه منتقل کرده اند و در کمپ های آنها مواردی از شکنجه و خشونت گزارش شده است. وی گفت: در این مدت حامیان مرسی برای تصرف تجهیزات و مراکز متعلق به ارتش مصر تلاش کرده اند و چنین مراکزی حمله کرده اند و با مردم عادی مصر به زدو خورد پرداختند. وی افزود: هیچ کشوری در جهان چنین اقداماتی را تحمل نمی کند و تحصن حامیان مرسی در رابعه العدویه غیرقانونی بوده است.

وی گفت عفو بین الملل نیز از بروز خشونت ها و شکنجه افراد در محل تحصن حامیان مرسی در قاهره گزارش داده بود. حامیان اخوان المسلمین هر فرد مظنون را بازداشت می کردند و تحت شکنجه قرار می دادند. تصور نمی کنم چنین اقداماتی را بتوان مسالمت آمیز توصیف کرد. وی گفت: آنها یعنی حامیان اخوان المسملین مرتکب اقدامات خشونت امیز مانند حمله به کلیساها و مراکز دولتی می شوند و این گروه را نمی توان مسالمت جو نامید.

واکنش جنبش تمرد به استعفای البرادعی

محمد البرادعی معاون رئیس جمهور موقت مصر در امور بین الملل در پی درگیری های امروز در مناطق مختلف این کشور از سمت خود استعفا کرد. وی در نامه استعفايش دلیل استعفای خود را عدم قبول مسؤولیت تصمیماتی اعلام کرده که با آنها مخالف بوده است. وی اعلام کرده که این بن‌بست سیاسی راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز می‌توانست داشته باشد و اینکه مخالف متفرق کردن تحصن‌ها از طریق خشونت‌آمیز بود. جنبش تمرد مصر در واکنش به این اقدام اعلام کرد، استعفای محمد البرادعی در این شرایط تاریخی به معنای فرار از مسئولیت است.

همزمان تلویزیون دولتی مصر اعلام کرد پس از آنکه نیروهای امنیتی تعهد کردند طرفداران مرسی هنگام خروج از محل تجمع، در امنیت خواهند بود، طرفداران محمد مرسی بعد از ظهر چهارشنبه، خروج از میدان رابعه العدویه قاهره را آغاز کردند. حامیان مرسی در دو میدان رابعه العدویه و النهضه تجمع کرده بودند. نیروهای امنیتی مصر پیشتر کنترل میدان رابعه العدویه را در دست گرفته بودند. وزارت بهداشت مصر هم اعلام کرده تلفات درگیری‌های ديروز به 150 نفر افزایش یافته است. بالغ بر 30 نفر از اين تلفات را نيروهاي ارتش تشكيل مي‌دهند. نیروهای امداد و پزشکان بیمارستان‌ها شمار مجروحان را بیش از ۱۴۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

این درحالی است که سازمان ملل متحد و گزارشگرانی که از محل وقایع گزارش می‌دهد، شمار کشته‌شدگان را بیش از تعداد رسمی پیش‌بینی می‌کنند. گزارش‌ها همچنین حاکی از افزایش شمار کشته‌ها در سایر شهرهای مصر است. تصاویر ارسالی از درگیری‌های خونین در شهرهای منیا، اسیوط، اسکندریه، جنوب و شمال سینا و سوهاج حکایت دارد. گزارش شده است که در جریان درگیری‌ نیروهای امنیتی و معترضان تنها در یکی از مناطق شهر اسماعیلیه ۱۵ نفر کشته شده‌اند. از سوی دیگر حزب نور، از احزاب اسلامگرای مصر خواستار پا‌یان‌بخشیدن به خشونت‌ها شده است. حزب نور می‌گوید، دولت موقت مصر مسئول خون‌ریزی‌های چهارشنبه در این کشور است.

توقف قطارها و مسدود شدن راه‌های ارتباطی

با توجه به بالا گرفتن درگیری‌ها و تشدید تنش در مصر دولت انتقالی این کشور دستور توقف قطارها را داد. اداره ملی راه‌آهن این کشور اعلام کرد که تمامی قطارها در قاهره و پیرامون پایتخت متوقف شده‌اند تا از گسترش و تشدید اعتراضات جلوگیری شود. دولت انتقالی مصر ظاهرا با این اقدام می‌کوشد، مانع آن شود که اخوان‌المسلمین هواداران بیشتری را به قاهره راهی کنند. افزون بر این جاده ارتباطی میان قاهره و شهر اسماعیلیه در نزدیکی کانال سوئز و همچنین راه ارتباطی میان مرکز قاهره و فرودگاه پایتخت نیز مسدود شده است. دولت انتقالی مصر در هفته گذشته به پلیس برای پایان دادن به تحصن طرفداران رئیس‌جمهور برکنارشده‌ی این کشور چراغ سبز داده بود.

دو خبرنگار در میان کشته‌شدگان درگیری‌های مصر

از سوی دیگر خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که فیلمبردار شبکه تلویزیونی "اسکای نیوز" بریتانیا در میان کشته‌شدگان در درگیری‌های امروز در مصر است. میک دین، فیلمبردار ۶۱ ساله بریتانیایی، آن‌طور که شبکه اسکای نیوز گزارش داده است در قاهره بر اثر اصابت گلوله جان باخته است. خبرگزاری رویترز گزارش داده است که حبیبه احمد عبد‌العزیز خبرنگار سایت خبری "گلف نیوز" نیز صبح روز چهارشنبه در قاهره کشته شده است. گلف نیوز اعلام کرده است که خبرنگار ۲۶ ساله‌ی این سایت به میل خود در قاهره حضور داشته است.

واکنش دولت آمریکا به وقایع مصر

کاخ سفید نسبت به درگیری‌های خونین در مصر واکنش نشان داد. کاخ سفید اعلام کرده است که اعمال خشونت علیه معترضان مصری را محکوم می‌کند. دولت آمریکا در همین ارتباط می‌گوید، رفتارهای خشونت‌آمیز می‌تواند ثبات را در منطقه به مخاطره بیندازد. در همین حال باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در واکنش به وقایع جاری در مصر از دولت موقت این کشور خواسته است، به حفظ موازین حقوق بشر در شرایط موجود ‌پایبند باشد. اوباما همچنین افزود که راه بازگشت به دموکراسی با اعمال خشونت دشوارتر خواهد شد. از سوی دیگر بان‌کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در واکنشی کوتاه به تحولات مصر از این که دولت موقت مصر راه توسل به زور را برای پایان بخشیدن به اعتراض‌ها برگزیده است، ابراز تاسف کرد.

ایرانداد
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۰۳:۴۱
آقاجان! کسی که زبان خوش حالیش نیست باید چکارش کرد!؟ دم ارتش مصر گرم. (110027)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۷:۵۰
با منطق شما دولت ها می توانند مخالفین را هر وقت خواستند قتل عام کنند. (110300)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۹:۵۵
خدا شفات بده (110332)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۰۷:۴۳
مرگ يه بار شيون هم يه بار، اگه امروز دربرابر اسلامگرا ها كوتاه بيان ... (110042)
احمد
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۱:۰۳
سلطه نظامی ضد دموکراسی است. (110082)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۱:۵۰
اف بر سلفی های اخوانی که دیکتاتوری پیشه کردند و اف بر مدعیان دموکراسی که تحمل نکردند تا دوره مرسی تمام شود و آتش ارتش رو به جان مردم مصر انداختند و فرصت های بیشماری از آینده را از اونها گرفتند... (110119)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۲۰:۲۹
کودتای نظامی در مصر محکوم است. ربطی به اسلامگرا و سکولار ندارد. امروز اخوانی ها کشته می شن ، فردا نوبت سکولارهاست که به دست نظامی ها از میان برداشته بشن. مصری ها باید متحد شن. (110364)